סכסוך בין אלביט מערכות ומנכ"ל ITL היוצא - אלי ונציה

אלביט מערכות מונעת תשלום של מיליוני שקלים ממנכ"ל ITL היוצא שגרם לטענתה נזקים ■ ונציה: "זהו ניסיון לנקמה, שנובע ממניעים שאינם לעניין"

סכסוך חריף פרץ בין אלי ונציה, מי שהיה מנכ"ל ITL עד לפני מספר חודשים, לבין אלביט מערכות , שרכשה בה את השליטה באחרונה. הרקע: כספים ש- ITL צריכה לשלם לונציה, לטענתו, במסגרת הסכם סיום ההעסקה עימו.

ITL עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים אלקטרוניים ואופטיים, בעיקר לראיית לילה, ובדגש על מוצרים המיועדים ללוחמת חי"ר מתקדמת, כוחות מיוחדים ולוחמה בטרור. באוקטובר האחרון השלימה אלביט מערכות את רכישת שלוש החברות הביטחוניות של מיקאל (שבבעלות רוני נפתלי ומיקו גילת) - סולתם, ITL וסיימר, תמורת 69 מיליון דולר.

ITL הודיעה היום לבורסה, כי היא מנהלת דין ודברים עם ונציה, וכי לדירקטוריון הובא מידע כי ונציה הפר את חובת הזהירות וחובת האמון כלפי החברה, בקשר לחתימת הסכם להעברת ידע עם Faxtech Pty Ltd. האחרונה היא חברה אוסטרלית שעימה יש ל-ITL שיתוף פעולה, שבמסגרתו נמכרו חלקים מכניים לשפופרות חד-עיניות לצבא האוסטרלי.

ITL טוענת כי הפרותיו של ונציה גרמו לחברה נזקים, המוערכים באופן שמרני וזהיר בסכום מצטבר הנע בין 3-6 מיליון דולר, אשר ייפרסו על-פני 7 השנים הקרובות. בעקבות אותם נזקים בחרה ITL לקזז את הכספים המגיעים לונציה במסגרת הסכם סיום העסקתו, בסכום של כמיליון דולר. להודעה זו צירפה ITL דוח מיידי בדבר העברת הלוואת בעלים של אלביט מערכות ל-ITL בהיקף של מיליון דולר. זאת על מנת להבטיח מקור תשלום לחוב של ונציה, אם החברה תבחר לשלמו.

כעת מתברר כי הודעה זו היא יריית הפתיחה במאבק, שצפוי להתחולל בין ונציה לאלביט. בכוונת ונציה להגיש תביעה כנגד ITL, אלביט ואנשים ספציפיים בחברה - בהם זאב גופר, שמכהן כסמנכ"ל השיווק והפיתוח של אלביט בצפון אמריקה וכן כיו"ר ITL - בגין אי עמידה בהסכם.

"השופט יאמר את דברו"

נראה כי הסכסוך בין הצדדים הוא לא רק עסקי, אלא נושא גם אופי אישי. טרם הגעתו ל-ITL עבד ונציה במספר תפקידים בכירים באלביט - הן באל-אופ והן בחטיבת האבטחה שלה. במהלך כהונתו כמנכ"ל ITL התחרתה החברה במכרזים מסוימים מול אלביט.

ונציה טוען, כי על-פי הסכם ההעסקה שלו, הוא היה אמור לקבל במסגרת פרישתו כ-5 מיליון שקל כחודש לאחר סיום תפקידו כמנכ"ל, קרי בתחילת דצמבר האחרון. אולם ITL לא העבירה לו כספים, וביקשה ארכה להעברת התשלום מנימוקים שונים.

ונציה אמר היום ל"גלובס", כי "באלביט עלו על משהו פרוצדורלי. ההסכם מול החברה האוסטרלית, שעימה היו ל-ITL הסכמים עוד טרם הגעתי לחברה, עבר את אישור יו"ר הדירקטוריון, מיקו גילת. גם ההערכה העתידית שלהם, הנוגעת לנזקים שעלולים להיגרם לחברה בגין ההסכם האמור, היא מופרכת, ומדובר בסכומים הרבה יותר קטנים. 30 שנה שאני בתעשייה הביטחונית, ומעולם לא באו אליי בטענה שאני לא יודע לעשות עסקים. זהו ניסיון לנקמה, שנובע ממניעים שאינם לעניין. אני אפנה לבית המשפט, והשופט יאמר את דברו".

ITL, המנוהלת כיום על-ידי אבי ברק, מצויה בתקופה לא פשוטה: את תשעת החודשים הראשונים של 2010 סיימה החברה עם ירידה של 15.2% בהכנסות ל-35.2 מיליון דולר. החברה עברה להפסד של 2.5 מיליון דולר, תוך שהיא סובלת מגירעון בהון החוזר ותזרים מזומנים שלילי.

ITL הודיעה במהלך 2010, כי היא מנהלת מגעים למכירת החזקותיה בחברה-בת האמריקנית Fraser-Volpe (57%) לפי שווי של 40-45 מיליון דולר. אולם על-אף ההערכה כי העסקה תיסגר עד סוף 2010, טרם הודיעה ITL על מכירת החברה.

נזכיר כי הסכסוך שתואר כאן אינו היחיד שנסוב סביב רכישת החברות הביטחוניות של מיקאל על-ידי אלביט. מחלוקת גם התגלעה בין מיקו גילת, הבעלים של מיקאל, לבין דודו מרסיאנו ורון פרוינד, המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של סולתם בהתאמה. האחרונים טוענים כי הם זכאים לקבל ממיקאל כספים בגין הסכם המכירה לסולטן, והצדדים לא הצליחו להגיע להסכמה לגבי היקף הבונוס שיקבלו השניים.

מאלביט סירבו להגיב לידיעה.