חברות הגז משיבות מלחמה: הרוב תומך בעצמאות אנרגטית

סקר מיוחד של מכון דחף חושף כי 45% הציבור הישראלי סבורים שהעלאת המיסים באופן רטרואקטיבי אינה הוגנת כלפי משקיעים

שותפויות הגז משיבות מלחמה, גם בתחום הסטטיסטיקה וסקרי דעת קהל. סקר מיוחד של מכון דחף, בראשות הד"ר מינה צמח, שנערך עבור שותפויות הגז ב-48 השעות האחרונות בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה חושף כי 45% הציבור הישראלי סבורים שהעלאת המיסים באופן רטרואקטיבי, אינה הוגנת כלפי משקיעים ומציגה את מדינת ישראל כמדינת עולם שלישי.

זאת, לעומת 44% אשר בחרו את התשובה לפיה "המיסוי עד כה היה נמוך יותר בהשוואה לחלק ממדינות העולם ומאחר שמדובר במשאבי טבע של המדינה מוצדק להעלאות את המיסוי גם בצורה רטרואקטיבית". מכאן עולה כי הציבור הישראלי נחלק בתמיכתו במסקנות הועדה: 45% מהציבור מתנגדים למסקנות ששינסקי על תחולתן הרטרואקטיבית, בעוד ש- 44% אחרים תומכים במסקנות.

עוד עולה מהסקר כי קרוב ל-66% מהציבור הישראלי מעדיפים את העצמאות האנרגטית של ישראל על פני הגדלת המיסוי על שותפויות הגז: כמחצית מהנשאלים סבורים כי פיתוח העצמאות האנרגטית של ישראל חשובה יותר מהעלאת המיסוי וכי העלאת המיסוי לא תגרום להפסקת הפיתוח כאשר כ-17% השיבו כי עצמאותה האנרגטית של ישראל חשובה יותר מהגדלת המיסוי אך העלאת המיסוי כן תגרום להפסקת הפיתוח של המאגרים.

תוצאות סקר זה מנוגדות לתוצאות הסקר שהציג משרד האוצר בשבוע שעבר, ערב פגישת שותפויות הגז עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושמהן עלה שרוב הציבור תומך במסקנות ועדת ששינסקי.

עוד עולה מהסקר של צמח כי 31% מהציבור סבורים כי העצמאות האנרגטית של המדינה היא התרומה החשובה ביותר מפיתוח משק הגז הטבעי הישראלי ורק לאחר מכן חיזוק הכלכלה (24%); הוזלת עלויות החשמל והמים (17%); חיזוק ישראל מבחינה ביטחונית (14%); שיפור איכות הסביבה (11%) ושיפור החינוך (1%).

אולי הממצא המפתיע ביותר הוא כי כמחצית (50%) מהציבור אינם יודעים כלל במה עוסקת ועדת ששינסקי או לא שמעו על הועדה.