עונת הדוחות תפתיע בגדול

לו רק יכולנו לדעת מה יהיו בפועל רווחי החברות המדווחות. בעצם, אנחנו יכולים לדעת

שישה רבעונים חלפו מאז עונת הדוחות של הרבעון השני של 2009. במהלכם הצליח קונצנזוס האנליסטים להחטיא בתחזיותיו הרבעוניות בעקביות מעוררות השתהות. למעלה מ-80% מהחברות המדווחות הכו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח.

מכפילי הרווח העתידיים, על פיהם נבחנת רמת מחירי המניות בשוק בכל נקודת זמן, נשענים על תחזיות הקונצנזוס לרווח העתידי של החברות. אם הרווח שיוצג בפועל יהיה גבוה מהתחזיות, הרי יסתבר שתמחור המניות היה נמוך מדי, ולפיכך יש מקום לעליות שערים שיגלמו את הגידול המפתיע ברווח.

עונת הדוחות שנפתחה בשבוע שעבר ברגל ימין, כאשר המדווחות הראשונות השאירו לאנליסטים עשן. פתיחה שכזאת לאו דווקא מרמזת על תוצאות מפתיעות לטובה שיפורסמו גם בהמשך הדרך.

ההטייה העקבית בתחזיות האנליסטים לעומת זאת, בהחלט יכולה לסייע בידינו כדי לחזות מבעוד מועד את התמונה שתתקבל בסוף עונת הדוחות.

אפקט העיגון

כאשר אנו נדרשים לפתרון מספרי בתנאי אי-ודאות, מנגנון קבלת ההחלטות במוח מביא אותנו להיאחז במספר מוכר וזמין כלשהו, אפילו אם הוא לא קשור לסוגיה.

מספר זה ישמש כעוגן להחלטתנו הסופית, וזו תהיה מוטת לכיוונו באופן מובהק. במחקרם נושא פרס הנובל בכלכלה של צמד הפסיכולוגים עמוס טברסקי ודניאל כהנמן, כינו החוקרים את ההטיה הקוגניטיבית הזו בשם - "אפקט העיגון".

על פי אפקט זה לדוגמה, כשניגשים למו"מ, הצד שיציע ראשון את המחיר המועדף עליו ייצר למעשה עבור הצד השני מחיר עוגן שגוי. התוצאה תביא להטיה של המחיר הסופי לטובתו של המציע הראשון.

העוגנים בעבודתם של האנליסטים הם למעשה תוצאות החברות, כפי שעולה מדוח הרבעון האחרון שפורסם ובדוח הרבעון המקביל אשתקד, והם אלה שמטים את התחזית.

בממוצע, רווחי החברות יגדלו לאורך הזמן, וההטיה שיוצר העיגון הזה מביאה כ-60% מהחברות להכות את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח, לאורך השנים.

אלמלא תופעת העיגון ניתן היה לצפות ש-50% מהחברות בלבד יקיימו את התחזיות ו-50% האחרות תאכזבנה.

סביבת הריבית האפסית ועלויות המימון הנמוכות, מדיניות פיסקאלית מרחיבה של הממשלה והתייעלות החברות, כל אלה הביאו לגידול משמעותי ברווחי החברות במשך השנתיים האחרונות, הרבה מעל הצמיחה ההיסטורית הממוצעת.

בעוד קצב הגידול ברווח גבוה באופן יחסי, עוצמת הטיית העיגון שמופעלת על האנליסטים גדולה יותר, ומהסיבה הזו אחוז גבוה יותר מהחברות מכה את תחזיות הקונצנזוס, כ-80% כאמור בכל אחת מעונות הדוחות בששת הרבעונים שחלפו.

תנאי הרקע לא השתנו במהלך הרבעון האחרון של השנה. הריבית נותרה על כנה, הממשלות הדפיסו כסף במרץ, הביקושים גדלו והחברות הרוויחו. הכלכלנים אמנם אופטימיים יותר באשר להתאוששותה של כלכלת ארה"ב, אך לא סביר להניח שהאופטימיות הזו תצליח להניא את האנליסטים משמרנותם הידועה לשמצה.

גם עונת הדוחות לסיכום הרבעון הרביעי של שנת 2010 תציג תוצאות טובות מציפיות האנלסטים, בתרחיש הסביר. הערכות החזאים השמרניות יתבררו כמוטות מטה, והשיפור המפתיע לכאורה ברווחיות החברות יתמוך בשווקים, יספק דלק להמשך המגמה החיובית.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • ניתן ליצור קשר עם הכותר במייל eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד