"אם ב'תמר' לא יעמדו בדד-ליין - נפעיל האופציה עם EMG"

(עדכונים שוטפים) - כך אמר מנכ"ל החברה לישראל ■ אנשי החברה נפגשים בלשכתו של לנדאו בטקס לציון הסגירה הפיננסית למימון תחנת הכוח ברותם ■ ניר גלעד: "אני לא רוצה לשמוע שאספקת הגז תיעצר"

מנכ"ל החברה לישראל, ניר גלעד נפגש היום (ג') עם שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו במסגרת טקס חגיגי לציון הסגירה הפיננסית למימון תחנת הכוח O.P.C במישור רותם - טקס שמתקיים בלשכתו של השר, שכבר הביע בעבר מספר פעמים את התנגדותו להחלה הרטרואקטיבית של מסקנות ועדת ששינסקי. הטקס שודר בשידור חי כאן באתר "גלובס".

גלעד ביקש להודות בפתיחת הדברים לשר התשתיות ולנציגי האוצר ובנק לאומי על הסגירה הפיננסית לתחנת הכוח ברותם. "התחנה תהווה נדבך נוסף ומצוין לפעילות החברה לישראל", אמר.

"זהו רגע של שמחה, אך אנחנו מוטרדים מאורך הזמן מפרסום המכרז בתחילת שנות ה-2000 ועד לסגירה. החבירה של קונסורציום המממנים מהווה בשורה למשק הישראלי ולמשקיעים. תחנת הכוח תמכור את מרבית תפוקתה לצרכנים פרטיים ולא לחברת החשמל. אנו לא רוצים להסתמך על שולחנה של המדינה וזו מבחינתי רפורמה במשק החשמל", הוסיף גלעד.

באשר לגז הטבעי, גלעד פנה ללנדאו והדגיש בפניו את הובלת הגז בהקשר לדרישתה של החברה משותפות תמר לעמוד בהתחייבויות לאספקת הגז - "אני לא רוצה לשמוע שאספקת הגז תיעצר, ואני פונה אליך לעזרה", אמר. גלעד אמר לשר לנדאו כי החברה לישראל לא תוכל לחכות לעד לאספקה מ"תמר" וביקש ממנו לפעול כדי לזרז את האספקה.

גלעד נשאל לגבי הדרישה שלהם משותפות "תמר" להתחייב לספק את הגז. לדבריו, "לא הסתרנו את הרצון שלנו לקנות גז ישראלי. החוזים שלנו ל-20 שנה עם החברות היציבות במשק, ולצערנו בגלל החשש מתוצאות ועדת ששינסקי, הספק ("תמר ", י.נ.) החליט להמתין, ולכן כולי תקווה שבימים הקרובים יחתמו איתנו".

גלעד אמר, כי כאשר החברה לישראל חתמה עם חצי ההסכם הראשון עם החברה המצרית, היא שמרה על האופציה לחתימה ל-3 חודשים כדי שהממשלה תוכל להסדיר את ענייני ועדת ששינסקי. לדבריו, אם שותפות תמר לא יוכלו לעמוד בדד-ליין - החברה לישראל תפעיל את האופציה לחתימה על חצי ההסכם השני עם המצרים.

שאול צמח: "המשימה היא לדאוג לאספקה מהירה ולהבטיח את הצריכה של הגז"

שאול צמח, מנכ"ל משרד התשתיות, אמר: "ישראל מחויייבת לספק לחברה לישראל והחברה הבת שלה את האפשרויות לרכוש את הגז הטבעי ומכיוון שאנחנו באמצע פיתוח של הגז (במאגר "תמר", י.נ.). המשימה הראשונה שלנו היא לדאוג לאספקה מהירה ולהבטיח את הצריכה של הגז".

אמנון שפירה, יו"ר רשות החשמל, אמר כי "בסופו של דבר אפשר לייצר אלטרנטיבה בדרך של מכרזים לאספקת חשמל, וזה העתיד שלנו במשק החשמל. בחודשים האחרונים האלטרנטיבה לחברת החשמל אכן עלתה על המסלול הנכון".

לנדאו אמר כי "רישיונות רבים הוצעו בשנים האחרונות לייצור חשמל, אבל במשמרת שלי אני גוזר את הסרטים. במשרד התשתיות פועלים לקידום יצרני חשמל פרטיים שיהוו תחרות במשק החשמל".

אתמול דווח כי החברה לישראל דורשת משותפויות "תמר" להתחייב ללו"ז לאספקת הגז, אם ברצונן לזכות בחלק השני של החוזה הענק בהיקף 4 מיליארד דולר להספקת גז טבעי למשך 20 שנה. על כך הגיב אתמול ב"גלובס" בכיר בקבוצת דלק "אם החברה לישראל לא רוצים אותנו - שיילכו למצרים" וציין כי גם אם החברה לישראל תעדיף שוב את הגז המצרי הפעם, הגז מ"תמר" יופנה לייצוא לחו"ל.

זאת, לאחר שהחברה שבשליטת משפחת עופר, חתמה בחודש שעבר על חוזה לרכישת גז מספקית הגז המצרית EMG ב-4 מיליארד דולר. החוזה הביא להתרעמות גדולה בקרב השותפות בקידוח "תמר" אשר טענו בתגובה כי "אזרחי ישראל איבדו 4 מיליארד דולר לטובת אנשי עסקים פרטיים במצרים". העסקה אף הביאה להעלאת הנושא לסדר היום של ועדת הכלכלה של הכנסת.

העסקה עם מצרים הייתה גם הגורם שהביא לפירסום מודעות ענק בעיתונים באופן אישי כנגד שר האוצר שטייניץ ויו"ר הוועדה איתן ששינסקי - באופן שהביא את השניים להתבטא באופן חריף וחסר תקדים כנגד המשקיעים ודרך ההתנהלות שלהם במאבק.

תחנת הכוח במישור רותם זכתה ברישיון לייצור חשמל - אותו תספק הן לחברת החשמל והן לצרכני קצה אחרים. היא צפויה להיות מופעלת באמצעות טורבינת גז במחזור משולב בהספק של כ-440 MW. בשבוע שעבר נחתם הסכם המימון לתחנה בסך 1.7 מיליארד שקל. המימון הוא לתקופה של 20 שנה כשבנק לאומי מלווה כ-450 מיליון שקל וכלל ביטוח כ-500 מיליון. עוד שותפים במימון: עמיתים, הראל וחברת הפניקס.