שורט-לונג: קובי פלר מציע להיכנס לשוק עם שכבת הגנה

מנהל ההשקעות הראשי בכלל פיננסים, מציע במיוחד ל"גלובס" אסטרטגיות שורט לונג ועונה על השאלות הבוערות בשוק ■ איך ניתן להרוויח מהמשך היחלשות הדולר?

שנתיים רצופות ששוקי המניות והאג"ח רושמים עליות במקביל. אם את שנת 2009 המרשימה עוד אפשר היה להסביר כתיקון לאחר הטראומה של 2008, הרי שב-2010 כבר התעורר החשש לגבי המשך העליות בשוק האג"ח. החששות התבדו כשזה המשיך לטפס כאמור, והדבר תדלק עוד יותר את תחושת אי-הוודאות לגבי הצפוי ב-2011.

"משקיעים חוששים להיכנס לשוק, ולהשקיע ללא שכבת הגנה מסוימת או ללא אסטרטגיה שתיתן להם גידור כלשהו - הגנה מלאה או חלקית במקרה של ירידות". כך אומר בשיחה עם "גלובס" קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי בכלל פיננסים.

לפני כשנה הציע פלר במדור זה, תחת הכותרת "זה שעולה וזה שיורד", לנקוט אסטרטגיית שורט לונג. היא הוכיחה את עצמה: המלצותיו העניקו תשואה בטווח שבין אחוזים בודדים למשקיעים הסולידיים ועד למעלה מ-60% לאוהבי הסיכון. לאור התחזיות הנשמעות והאווירה הכללית השוררת בשווקים, נראה כי המצב הנוכחי דומה לזה ששרר לפני שנה. ביקשנו מפלר להתאים את האסטרטגיה למצב כיום, ולהתייחס לסוגיות הבוערות המטרידות את ציבור המשקיעים. האם גם הפעם תעבוד האסטרטגיה של פלר? לפניכם המלצותיו:

להרוויח מסגירת המרווחים בקונצרניות

התחזית: התאוששות הסביבה המאקרו כלכלית בארץ ובעולם, שיפור ברווחיות החברות, פתיחת שוק ההנפקות לחברות בדירוגי אשראי נמוך, ותחילת מגמה של העלאת דירוגים בקרב מנפיקים - אלו יביאו להמשך סגירת מרווחים בין האג"ח בדירוגים השונים.

לדברי פלר, "המרווח הגבוה ביותר נותר בין האג"ח בדירוג נמוך לבין אלו בדירוג הגבוה". למשקיע המעוניין בתשואה ומנגד מוכן לסבול מתנודתיות, מציע פלר לשלב גם רכיב אג"ח בסיכון גבוה.

"האסטרטגיה מניחה כי פתיחת מרווח באג"ח בדירוג גבוה מול אג"ח ממשלתית, במידה שתהיה, יכולה לפצות על פתיחת מרווח בדירוג נמוך, שנותן היום תשואה שוטפת של 5%-15% צמוד למדד. האג"ח בדירוג נמוך נהנית מכך שהיא פחות מושפעת משינויים בריבית או אינפלציה, ונתמכת משיפור ברווחי החברה ויכולת ההחזר שלה".

ההמלצה: לקנות (לונג) קרן אג"ח HIGH YIELD (אג"ח זבל) נקובה בשקלים, ולמכור בחסר (שורט) דרך תעודת סל את מדד תל בונד 20.

להרוויח מהמשך היחלשות הדולר

התחזית: הנגיד האמריקני, בן ברננקי, ממשיך ברכישות הדולר, ולכן תומך בהיחלשותו; סין היא מחזיקת האג"ח האמריקניות הגדולה בשוק, והמטבע הלאומי שלה, יואן, צפוי להתחזק - הן בשל עוצמתה הכלכלית ומאזן התשלומים, והן עקב הצורך למתן את האינפלציה המקומית. פלר צופה, כי תהליך זה יתפוס תאוצה בשנה הקרובה לעומת 2010.

ההמלצה: לקנות (לונג) את היואן דרך ETF (קרן סל) המנסה לעקוב אחר המטבע (סימול: CYB), ומנגד למכור בחסר (שורט) את הדולר דרך קניית ETF הנמצא בשורט על הדולר אינדקס (סימול: UDN). נזכיר כי היואן נסחר צמוד לדולר, במסגרת רצועת ניוד הנתונה להחלטה פנימית סינית לגבי שיעור התחזקותו.

להרוויח מעליית התשואות

התחזית: תהליך עליית התשואות שהחל לאחרונה בשוקי האג"ח בעולם, צפוי להימשך בשנים הקרובות במקביל לעליית הריביות הנומינליות והראליות. חלק מהשווקים, כמו ישראל, כבר החלו בתהליך, וחלק אחר, דוגמת ארה"ב, יחלו בכך ככל הנראה במהלך 2012.

תשואת האג"ח בארה"ב, בעיקר בטווחים שמעל חמש שנים, מהווה נקודת התייחסות לגבי תשואות אג"ח בשווקים רבים בעולם, כולל בישראל. הפער נע בחודשים האחרונים בין 1% ל-2%, ועומד היום על כ-1.4%.

לדברי פלר, "עליית תשואות במהלך השנה באג"ח האמריקניות תוביל לעליית תשואות מקומית, במקביל להעלאת הריבית בארץ. הנחת האסטרטגיה היא כי המרווח יצטצמם במהלך השנה הקרובה, במקביל ליציבות בשער החליפין".

ההמלצה: לקנות (לונג) את האג"ח הממשלתית השקלית 120 (לחילופין, למי שחושש מהיחלשות השקל - את הממשלתית שהנפיקה ישראל בדולר, לפדיון בפברואר 2019), ומנגד למכור בחסר (שורט) אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים באמצעות קניית ETF ממונף פעמיים, המוכר פעמיים את האג"ח במח"מ 7-10 שנים (סימול: PST).

לקנות S&P 500, ולנטרל תנודתיות

התחזית: ת"א 25 כבר מאתגר שיאים חדשים, ומנגד ה-S&P 500 עוד רחוק משיאו טרם פרץ המשבר. לאלו המבקשים לנצל זאת, ממליץ פלר לקנות את מניות המדד, ומנגד לנצל את הירידה האחרונה בתנודתיות שלו, כפי שהיא באה לידי ביטוי במדד ה-VIX.

ההמלצה: לקנות (לונג) ETF (סימול: SPY), או בדרך המועדפת על פלר - את הקרן שסימולה RSP, אשר מעניקה משקל שווה לכל המניות, ובכך מגדילה את החשיפה למניות קטנות וצומחות בתוך המדד. מנגד, למכור את התנודתיות הנמוכה דרך קניית ETF שהנפיק ברקליס, המהווה שורט על התנודתיות מדד ה-VIX (סימול: VXX) - כלומר מחירה עולה כאשר התנודתיות והירידות חוזרות למדד, ובכך נותנת הגנה לתקופות תנודתיות בשוק.

לקנות בזול בסין, ולמכור ביוקר בהודו

התחזית: הכלכלות בהודו ובסין מרכזות כבר זמן רב עניין גובר מצד המשקיעים. לדברי פלר, "החשש מאינפלציה והעלאות ריבית בסין מנעו מהמניות שם לעלות במהלך 2010. אותם חששות לא מנעו עלייה של 17.4% במדד המניות בהודו. בתמחור הנוכחי ניתן ליהנות מהבדלי התמחור. אלו באו לידי ביטוי במכפילי הרווח 16 במדד בהודו לעומת כ-12.5 בסין, כשהאינפלציה והריבית בהודו גבוהות יותר".

ההמלצה: לקנות (לונג) דרך קרן נאמנות או תעודת סל חשיפה לסין, ולמכור בחסר (שורט) את המדד ההודי דרך קסם שורט הודו.

ליהנות מפערי תמחור סקטוריאליים

התחזית: השונות בהתנהגות הסקטורים בבורסות בעולם הביאה למצב שאותם הענפים נסחרים בתמחור שונה. זאת כפועל יוצא של הסביבה העסקית והמאקרו כלכלית של אותו אזור. פלר מעריך, כי "תחום הפיננסים מגלם כבר עתה חלק בלתי מבוטל מהסיכונים. הוא עשוי לתקן אם יימשך השיפור בסביבה העסקית, הריבית תעלה, והצרכן יחזור לצרוך אשראי".

ההמלצה: לקנות (לונג) את סקטור הפיננסים בארה"ב דרך ETF שסימולו XLF או דרך תעודת משקל שווה (סימול: RYF). מנגד, למכור בחסר (שורט) את ענף הבנקים בישראל, הנסחר מתחת לערכו אך בפחות ממה שבארה"ב, דרך תעודת סל חסר מדד בנקים. לגבי הפיננסים באירופה מציין פלר, כי השיפור צפוי מאוחר יותר מזה שבארה"ב, ואת החשיפה לסקטור האירופי ניתן למצוא בתעודות CTZ.FP או BNK.FP.