דממת אלחוט בקרב שותפויות "תמר": טרם גיבשו תגובת-נגד

הלם בסקטור הנפט והגז בעקבות הודעת נתניהו ■ טוביה לוסקין: לרכך המלצות ששינסקי בקידוחי נפט יבשתיים ■ מנכ"ל רציו: "זאת מכה שדוחה את סיכוייה של ישראל להגיע לעצמאות אנרגטית"

ראשי שותפויות הגז המחזיקות ב"תמר" ו"לוויתן" התכנסו הערב (ג') כדי לדון בהמשך המאבק נגד המלצות ששינסקי, לאחר הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאימץ את המלצות ששינסקי במלואן. טרם התקבלו החלטות כלשהן והישיבה תימשך מחר.

בתוך כך, יגאל לנדאו, מנכ"ל רציו , הגיב הערב להחלטתו של נתניהו לאמץ במלואן את המסקנות הסופיות של ועדת ששינסקי ואמר: "זאת היא מכה שדוחה את סיכוייה של ישראל להגיע לעצמאות אנרגטית. חבל שראש הממשלה מתייחס כך ליוזמה הפרטית. יש לזכור שמאות אלפים של משקיעים השקיעו את מיטב כספם בסיכון גבוה במשך תקופות ארוכות ואלמלא הנכונות הזאת לא היו נמצאים אותם אוצרות טבע שעומדים לראשותינו כיום. אני מזכיר שגם לפני מסקנות ששינסקי היה ברור ש-50% מרווחי הגז היו מגיעים ישירות למדינה. לדעתינו גם מדינה חייבת לכבד הסכמים".

נציין כי לרציו המחזיקה ב-15% מרשיון "לוויתן" ומי שגילתה את המאגר הזה, עברה ב-19 השנים האחרונות 10 קידוחים יבשים. ביחד עם בעלי השליטה ברציו מחזיקים מאות אלפי משקיעים ישראלים ביחידות ההשתתפות של רציו.

כאמור, ל"גלובס" נודע כי עוד הערב התכנסו ראשי שותפויות חיפושי הנפט והגז במטרה לבחון את אופן התגובה שלהם לדברי ראש הממשלה, זאת לאחר שלפני הנאום נפגש היום בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה עם רה"מ במאמץ אחרון לנסות ולהפעיל עליו לחץ במטרה שירכך את החלטתו ביחס להמלצות הוועדה, במיוחד בנוגע לפרויקט "תמר" אותו ביקשו השופתויות להחריג מן ההמלצות, אך כפי שהתברר הערב הלחצים האלו לא העלו דבר ורה"מ אימץ את ההמלצות במלואן.

הישיבה הערב הסתיימה ללא החלטות ומחר היא תימשך. במילים אחרות, תגובה רשמית של שותפויות "תמר" להודעת נתניהו תתקבל ככל הנראה רק מחר. על הפרק עומדות 2 חלופות: קבלת עמדת הממשלה או לחלופים פתיחה במאבק משפטי והליכה לבג"ץ.

"עמדתנו בעניין ששינסקי לא השתנתה, ואנחנו מקווים שהממשלה תאמץ שינויים ביחסה להפקת הנפט היבשתית, השונים כל כך מהפקת הגז היבשתית אליהם מתייחס הדו"ח", אמר בתגובה טוביה לוסקין, מנכ"ל גבעות . "שינוי עמדות זה הוא לטובת המדינה".