ועדת הכלכלה: להגדיל אחריות הקבלנים מול רוכשי הדירות

ועדת הכלכלה פועלת לתיקון חוק המכר משנת 2006, שנועד להסדיר את נושא מכירת הדירות בישראל ■ ח"כ שאמה-הכהן: "מדובר במהפכה צרכנית לטובת רוכשי הדירות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום (ד') דיון בהכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת הממשלה לתיקון חוק המכר משנת 2006, שנועד להסדיר את נושא מכירת הדירות בישראל, תוך הגנה על זכויותיו של הרוכש מול הקבלנים.

הצעת החוק מבקשת להרחיב את ההגנה על הצרכן ולהגדיל את אחריות הקבלנים המוכרים כלפיהם. כמו כן החוק משנה את אחריותו של מוכר הדירה גם כלפי הקונה המשנה. לדברי שאמה-הכהן, "מדובר במהפכה צרכנית לטובת רוכשי הדירות. משנת 2006 עיכבו את הנושא מסיבות שונות, והגיע הזמן לחוקק את החוק הצרכני החשוב הזה".

אחד הנושאים לטובת הצרכן נגע להצעה לחייב את הקבלנים ומוכרי הדירות למסור לקונים הוראות תחזוקה ושימוש בדירה. מדובר בתקופת בדק לתקופה של 7 שנים ממכירת הדירה במהלכה המוכר הוא זה שצריך להוכיח כי הנזקים שנגרמו לדירה הן לא באחריותו. לאחר מכן עוברת חובת ההוכחה לקונה, שצריך להוכיח כי הקבלן הוא שאחראי לתקלות.

שאמה-הכהן סבור שהטלת החובה למסור את החוברת לקונים צריכה להיות אינטרס של הקבלנים המוכרים. הוועדה לא קיבלה את דרישות התאחדות הקבלנים בעניין ואישרה את הסעיף. הקבלנים טענו כי צריך גם לחייב את הקונים להשתמש בהוראות ולהעבירן לקוני המשנה.

"מבקשים הזדמנות שנייה"

עוד דנה הוועדה בסעיף המטיל על הקבלנים אחריות גם כלפי קונה המשנה. לפי ההצעה, קונה המשנה יהיה רשאי גם הוא לפנות לקבלן, להודיע לו על תקלות ולקבל ממנו שירות. התאחדות הקבלנים ביקשה לחייב את הקונים לשלוח את ההודעה בכתב, אך הוועדה לא קיבלה את עמדת הקבלנים, ואישרה את הסעיף ללא החובה לשלוח הודעה בכתב.

עוד מציע החוק כי אם חזרה והתגלתה אי התאמה יסודית גם לאחר שהקבלן תיקן את התקלה פעם אחת או יותר במשך שנה מאז הודעת הקונה, או אם הקבלן לא ביצע תיקון דחוף תוך זמן סביר - יוכל הקונה לתקן בעצמו את התקלה והמוכר יישא בהוצאות.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים יצחק אמסלם ביקש להאריך את התקופה משנה לשלוש שנים, על מנת לאפשר להם לקבל יותר מהזדמנות אחת לתקן את הליקויים. "אנחנו עושים את הכל כדי לתת שירות טוב לצרכנים כי המיתוג חשוב לנו - ולכן אנחנו מבקשים הזדמנות שנייה". ההצעה של ועדת הכלכלה הגבילה את התקופה לשנתיים, ובלבד שבמהלכה אכן נעשו ניסיונות לתקן את הליקויים שהתגלו.