הפרקליטות דורשת עונש מאסר לג'קי מצא: "הציבור מתרגל לשחיתות"

(עדכון) - התביעה בטיעונים לעונש: "יש לקבוע תג מחיר גבוה מבעבר להפרת אמונים" ■ אימו של מצא: "בני תמים וישר, אנשים רעים ניצלו את טוב לבו" ■ מצא: "אני לא מושחת; נענשתי מספיק"

‎‎הפרקליטות ביקשה היום (ה') מבית המשפט המחוזי מרכז כי יגזור עונש משמעותי של מאסר בפועל על ראש ‏רשות המסים‏ לשעבר, ‏ג'קי מצא‏, ש‏הורשע‏ בשבוע שעבר, לפי הודאתו במסגרת ‏הסדר טיעון‏, ב-5 עבירות של הפרת אמונים ובעבירה אחת של סיוע לשוחד, במסגרת פרשת המינויים ברשות.

בנוסף ביקשה הפרקליטות לקבוע כי במעשיו של מצא דבק קלון. עם זאת, מיד כשציינה התובעת, מיכל רוזן-עוזר, את עניין הקלון, הסתייג מכך השופט זכריה כספי ושאל אותה מכוח איזו הוראת חיקוק הוא יכול להטיל קלון (הואיל ומצא כבר אינו משמש כעובד ציבור - ח.מ.). לפיכך, נראה כי הסיכויים שיוטל על מצא קלון אינם גבוהים.

במסגרת הסדר הטיעון נמחקה עבירת השוחד מכתב האישום נגד מצא, שהואשם כי מינויו הושג בשוחד באמצעות התערבותם של קובי בן-גור ויורם קארשי, וכי הוא נכנע לתכתיביהם לגבי מינויים פנימיים ברשות.

‎‎פגיעה אנושה באמון הציבור

בפתח הטיעונים לעונש אמרה התובעת כי מכלול הנסיבות בתיק מחייב שיוטל על מצא עונש מאסר ממשי מאחורי סורג ובריח. לדבריה, "הגיעה העת לעשות מעשה ולקבוע תג מחיר גבוה יותר מבעבר לעבירות של הפרת אמונים. מצא קיבל סיוע במינוי שלו לראשות המסים מבן-גור וקארשי... הם פנו למצא בתביעות ובדרישות, ומצא ידע שהיו להם אינטרסים ברשות".

לדבריה, "מה שחמור הוא שמצא אפשר את חלחול השחיתות לתוך המערכת שעליה היה מופקד. לא היו כאן אמנם מעטפות מזומנים, אבל מערכת היחסים השיחודית היתה מבחינות מסוימות אפילו יותר מסוכנת, כי קשה יותר לזהות אותה".

‏לדברי התובעת, רום מעמדו של מצא, תפקידו הבכיר ברשות המסים והעובדה שהוא היה ראש רשות אכיפה בישראל, שחולשת על אינטרסים כלכליים של כל אדם במדינה, שחייב לשמש דוגמה ומופת - גוזרת חומרה מיוחדת למעשיו.

לדבריה, "הציבור בישראל הולך ומתרגל לגילויי השחיתות ומתייחס אליהם בשוויון-נפש. הציבור חייב להאמין כי רשות ציבורית שמחזיקה בסמכויות אכיפה כה נרחבות פועלת באופן מקצועי וללא משוא-פנים. מעשיו של מצא פגעו פגיעה אנושה בטוהר השירות הציבורי ובאמון הציבור".

"היום השחור בחיי"

קודם לטיעוני התביעה לעונש העלה עו"ד בא-כוחו של מצא, עו"ד נבות תל-צור, שורה של עדי אופי, שדיברו בשבחו וביקשו מבית המשפט כי יקל בעונשו.

מאיר קפוטא, הממונה על הכנסות המדינה לשעבר, העיד כי הוא מכיר את מצא כ-20 שנה וציין כי מצא היה אחד האנשים המוכשרים ביותר שעמם עבד לאורך השנים. "מצא הקדיש את חייו למדינה, הוא היה מתקשר אליי באחת בלילה מהמשרד. הוא גם היה מומחה מספר 1 במסים. התועלות שהביא מצא למדינת ישראל לא יתוארו. הוא היה התגלמות החלום הישראלי - הוא לא הגיע מהאליטה ובנה את עצמו במו-ידיו", אמר.

‏אשתו של מצא, עידית, הקריאה מכתב מרגש, שבו אמרה כי האירוע המתוקשר בו נעצר מצא לפני 4 שנים, פגע קשות בחיי המשפחה. "הטראומה הזו תלווה אותי ואת משפחתי לעד. אני פונה לבית המשפט כדי שיעזור לנו להחזיר את השפיות לחיינו", אמרה.

‏אימו של ג'קי מצא, אסתר לוי, מסרה אף היא עדות נרגשת. האם סיפרה כי מצא גדל בדוחק כלכלי בבית של הורים גרושים. "לפני 35 שנה התחלתי בעצמי לעבוד במס הכנסה, גם אביו של ג'קי עבד במס הכנסה. כל חייו ראה ג'קי אתגר לעבוד במס הכנסה. אפילו בדרשה של הבר-מצווה שלו, הוא אמר שהוא רוצה לעבוד בבוא היום במס הכנסה ולהיות הבוס של הוריו", סיפרה.

לדבריה, "כשראיתי את הבן שלי, בחור תמים, ישר, מובל למעצר - זה היה היום הכי שחור בחיים שלי... חבל מאוד שאנשים רעים ניצלו את טוב-לבו וסיבכו אותו. אני מתחננת, אני מבקשת, אני מאוד זקוקה לו ולא ורוצה שיישב בתא המאסר".

‎‎מכתב מליבאי

‏בנוסף, הציג עו"ד תל-צור מכתב של שר המשפטים לשעבר, פרופ' דוד ליבאי, שייצג בתחילת הדרך את מצא, בו הוא מצהיר כי פרקליט המדינה לשעבר, ערן שנדר, הביע בפניו סיפוק מהעובדה שמצא התפטר מתפקידו כמנהל רשות המסים בעיצומה של החקירה נגדו ואמר כי הוא "מניח שהתנהגותו זו תיזקף בעתיד לזכותו".

‏התובעת הבהירה בתגובה כי אין מדובר בהבטחה כלשהי שניתנה. עם זאת, היא ציינה כי התפטרותו של מצא, כמו גם האחריות שלקח בעצם הודאתו בהסדר הטיעון והעובדה שנפל "מאיגרא רמה לבירא עמיקתא", מהווים שיקול להקלה בעונש. ‏‎‎‏

מצא: אני לא מושחת

עם תום דיון הטיעונים לעונש בעניינו ניתנה לראש רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, הרשות לסנגר על עצמו. כשהוא על סף דמעות פתח מצא ואמר לשופט זכריה כספי: "היום הזה קשה לי ביותר. עוד יותר קשה היה לי לראות את אימי ואשתי מעידות כאן. נענשתי מספיק, ומשפחתי נענשה מספיק".

מצא הוסיף כי 4 השנים האחרונות היו גיהנום עבור כל משפחתו. "חיי התהפכו ונהרסו. החלום שלי מגיל 5, כשהוריי התחילו לעבוד במס הכנסה, היה לעבוד שם. דיברתי על כך בשני טקסי בר-מצווה נפרדים שעשו לי הוריי הפרודים. החלום הזה הפך להיות חלום בלהות, כסכין בתוך הלב שלי, כשאמרו שהמינוי שלי היה בשל שוחד, והוא הוחתם לעד כמינוי לא ראוי.

"הוריי התגרשו בגיל חודש, בגיל 4 עברתי עם אימי וסבתי העיוורת לרמת-גן. גדלתי בבית של מס הכנסה. כל חיי 'אכלתי ושתיתי' מסים. לכל אורך הקריירה שלי הצטיינתי. ביום שבו הייתי אמור לקבל פרס מנשיא המדינה על הצטיינותי, עצרה אותי המשטרה. כשחזרתי הביתה מצאתי משפחה הרוסה.

"מה שעשיתי לא היה מתוך שחיתות, אלא אולי מתוך תמימות או חוסר ניסיון. זה הכול קשור לילדות שלי. אני לא מושחת ולא הייתי מושחת. לקחתי אחריות על ההתנהגות הפגומה. לא הייתי צריך סיוע מאף אחד כדי להתמנות לראש הרשות, הייתי קונצנזוס.

"המלים 'מדינת ישראל נגד ג'קי מצא' יישארו צרובות בגופי עד יומי האחרון'. אם הייתי רווק בלי ילדים, לא הייתי מבקש בצורה כל-כך ישירה. אימי חולה במחלה קשה. למען משפחתי, אני מבקש להחזיר את השפיות לחיים שלנו. נענשתי מספיק".