שר האוצר היווני: "הממשלה לא חושבת על פריסת חובות"

פפאקונסנטינו בראיון טלוויזיה באתונה: "כרגע מתנהל דיון קשה ומורכב במיוחד על הפתרון הקולקטיבי לבעיה שיש לנו. בדיון הזה יש הרבה אופציות"

שר האוצר היווני, ג'ורג' פפאקונסטנטינו, אמר שארצו אינה שוקלת פריסת חובות וכי מתנהלים כעת "דיונים קשים ומורכבים" באיחוד האירופי על פתרון מוסכם למשבר החובות של האיחוד.

"כרגע מתנהל דיון קשה ומורכב במיוחד על הפתרון הקולקטיבי לבעיה שיש לנו", אמר פפאקונסנטינו בראיון טלוויזיה באתונה. "בדיון הזה יש הרבה אופציות. אני רוצה לומר שהממשלה אינה חושבת על פריסת חובות".

האג"ח היווניות ירדו אתמול לאחר שהשבועון הגרמני "די צייט" דיווח שגרמניה שוקלת תוכנית שתאפשר ליוון לקנות חזרה את האג"ח שלה בשינוי תנאים.

החוב היווני בסך 300 מיליארד אירו הצית את משבר החובות הריבוניים באירופה, אחרי שראש ממשלת יוון, ג'ורג' פפנדריאו, גילה שהגירעון התקציבי שממשלתו ירשה גדול פי ארבעה מהתקרה המותרת על ידי האיחוד האירופי, 3% מהתמ"ג.

חבילת הלוואות חירום ליוון בהיקף 110 מיליארד אירו שהכינו האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית לא הצליחה לרסן את המפולת באג"ח היווניות על רקע חששות מחדלות פירעון יוונית.

איום אירופי

משבר החובות, שהחל ביוון בתחילת 2010 וחייב בינתיים גם את חילוץ אירלנד מחדלות פירעון, מאיים כעת על פורטוגל וספרד. ממשלות האיחוד האירופי ובייחוד מרחב האירו מתכוונות לגבש פתרון למשבר עד מארס, מסר שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובלה, לפני שבוע. כמה מקורות מסרו לבלומברג בשבוע שעבר שהצעדים שנשקלים בבירות אירופה כוללים רכישות ישירות של אג"ח יווניות, ריביות נמוכות יותר על הלוואות החירום (חילוץ), סיוע לפורטוגל וערבויות לפירעון חובות מופרזים.

"ברור שיהיו החלטות בחודש הקרוב, מפני שאיננו יכולים להמשיך עוד זמן רב עם אי היציבות הנוכחית", אמר פפאקונסטנטינו בראיון הטלוויזיה שלו. "בואו לא נשכח אחרי הכול שהבנק האירופי המרכזי מתערב ושומר על מערכת מאוזנת. זו תקופת מעבר אך אנחנו חייבים להגיע להסכם קולקטיבי".

שני שרי האוצר, הגרמני והיווני, הכחישו את הדיווח בשבועון "די צייט" שלפיו יוון תוכל לרכוש חזרה את האג"ח שלה בעזרת כספים מקרן הייצוב האירופית בתנאי ריבית נוחים.

פפאקונסטנטינו אמר שהוא קיבל בישיבת שרי האוצר האירופים השבוע אישור לתוכניות להאריך את מועד הפדיון של ההלוואות שקיבלה יוון מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע. לדבריו, דיון על הנמכת הריביות על הלוואות החירום יעזור ליוון ולאירלנד.

יוון מעוניינת לדחות את מועד החזר ההלוואות כדי למנוע הצטברות של החזרים בשנים 2014 ו-2015, ולהשוות את תנאי ההחזרים שלה לאלו של אירלנד, שקיבלה בנובמבר חבילת סיוע בסך 85 מיליארד אירו.