תבוסה להסתדרות: כוח לעובדים הוא נציג המנחים באוניברסיטה הפתוחה

כך קבע היום ביה"ד הארצי לעבודה, לאחר שההסתדרות נלחמה בארגון החדש וטענה כי היא מייצגת את הסגל הזוטר באוניברסיטה הפתוחה

בית הדין הארצי לעבודה דחה היום (ה') את עתירת ההסתדרות הכללית בראשות עופר עיני, וקבע כי ארגון "כוח לעובדים" הוא הארגון היציג של הסגל הזוטר באוניברסיטה הפתוחה (או"פ) - ולא ההסתדרות.

זאת הפעם הראשונה שבה ההסתדרות יוצאת למאבק גלוי בארגון העובדים החדש - ומפסידה בו.

עם זאת, בזכות פסיקה קודמת של בית הדין הארצי, שעסקה במאבק דומה של ההסתדרות הכללית מול ההסתדרות הלאומית (בעניין עובדי סונול), תוכל ההסתדרות לערער על היציגות של "כוח לעובדים" כבר בספטמבר הקרוב - כלומר שנה מהמועד בו נחתם ההסכם הקיבוצי בין "כוח לעובדים" להנהלת האו"פ.

זאת משום שבית הדין קבע באותה פסיקה כי מיום חתימה על הסכם קיבוצי עם ארגון עובדים אחד, מתקיימת תקופת חסינות של שנה בה לא יוכל ארגון אחר לערער על זהות הארגון שמייצג את העובדים.

נשיאת בית הדין, השופטת נילי ארד, יחד עם הנשיא היוצא סטיב אדלר והשופט יגאל פליטמן, קבעו כי ביום שבו הודיעה ההסתדרות להנהלת האו"פ כי היא הארגון היציג ולא "כוח לעובדים", היא לא הצליחה להוכיח כי היא אכן כזאת, ואף נמצא כי ל"כוח לעובדים" יש יותר חברים בקרב הסגל הזוטר.

ההסתדרות אמנם הגישה בהמשך לבית הדין הוכחות לכאורה כי היא מייצגת יותר חברי סגל, אולם זה היה רק חודש לאחר שפנתה להנהלת האו"פ בעניין, ורק לאחר שנחתם כבר הסכם קיבוצי בראשי תיבות.

הנשיאה ארד והשופט פליטמן, למעט אדלר שהיה בדעת מיעוט, קבעו מנגנון תקדימי כדי להסדיר את התחרות בין ארגוני העובדים: המנגנון קובע כי בזמן משא-ומתן להסכם קיבוצי בין מעסיק לארגון עובדים מסוים, לארגון עובדים אחר יש תקופה של 10 ימים לפנות לבית הדין ולערער על שאלת זהות הארגון היציג - זאת מרגע שהעלה טענה בעניין. כאמור, אם נחתם כבר ההסכם, קיימת חסינות של שנה שלמה.

כזכור, כשנתיים אחרי שהמנחים והרכזים באוניברסיטה הפתוחה התאגדו במסגרת "כוח לעובדים", ניהלו מאבק ממושך ובסופו משא-ומתן שהבשיל לכדי טיוטה של הסכם קיבוצי, טענה ההסתדרות כי מאות מחברי הסגל הזוטר הצטרפו אליה.

ההסתדרות אף טענה כי ההסכם שגובש הינו פוגעני, בין היתר משום שהוא מבטל את הטבות השכר שהיו למנחים במקצועות הכלכלה והמדעים - הטבות שלא קיימות אגב באוניברסיטאות אחרות. ב"כוח לעובדים" טענו כי הדבר מוכיח שוב לכאורה כי ההסתדרות דואגת לחזקים, וקבלו על כך שהיא מתעקשת להילחם בארגון החדש.

נזכיר כי במאבק שבין שני הארגונים, ההסתדרות ניצחה עד לפסיקה הנוכחית: היא הוכרה על-ידי בית הדין הארצי לעבודה כארגון היציג של עובדי אקרשטיין ושל עובדי ש.ל.ה מקבוצת קופת-חולים כללית, על אף ש"כוח לעובדים" היה הארגון הראשון שייצג את העובדים בגופים הללו.

מההסתדרות נמסר כי הם מכבדים את החלטת בית הדין, אך הם ימשיכו ללוות "את עניינם הצודק של מאות חברי הסגל אשר הצטרפו להסתדרות".

את הנהלת האוניברסיטה הפתוחה ייצגו עורכי הדין נחום פינברג ואפרת בירן ואת ההסתדרות ייצג עורך הדין שי תקן, היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי שהודיע לאחרונה על פרישה לטובת המגזר הפרטי.