בדרך להיות חברה ציבורית? פייסבוק גייסה 1.5 מיליארד דולר

סבב הגיוס מעניק לפייסבוק הערכת שווי של 50 מיליארד דולר - ומכין את הקרקע עבור מה שיכולה להיות אחת ההנפקות הגדולות ביותר השנה ■ פייסבוק תתחיל לפרסם דוחות ב-2012

ייתכן פייסבוק נאלצת להפוך לחברה ציבורית, אפילו מוקדם יותר מאשר קיוו: הרשת החברתית הגדולה בעולם אישרה אמש (ו') כי השלימה גיוס של 1.5 מיליארד דולר בסבב גיוס שהוביל אותו גולדמן זאקס. סבב הגיוס מעניק לפייסבוק הערכת שווי של 50 מיליארד דולר - ומכין את הקרקע עבור מה שיכולה להיות אחת ההנפקות הגדולות ביותר השנה.

היה להנפקה ביקוש יתר, ואולם פייסבוק ביצעה החלטה עסקית להגביל את ההנפקה למיליארד דולר", בכתב בהודעה הרשמית שהוציאה החברה"

פייסבוק ציינה כי היא תתחיל לפרסם דו"חות כספיים לציבור לא יאוחר מ-30 אפריל 2012. פייסבוק עוד אישרה כי היא צופה שיהיו לה מעל 500 בעלי מניות ב-2011 - יותר ממגבלה שנקבעה על ידי הרשות לניירות הערך שעומדת על 499 .

פייסבוק, אשר כל הזמן מרחיבה את הצוות שלה והשירותים שהיא מציעה, ציינה כי סבב הגיוס יעניק לחברה גמישות פיננסית טובה יותר על מנת לחקור את ההזדמנויות העומדות לפניה, עם אפשרות דילול מוגבלת לבעלי המניות בעתיד. אמנם החברה ציינה, "אין תוכניות מיידיות לשימוש בכספים הללו. פייסבוק תמשיך להשקיע בבניית והרחבת פועליה".

סמנכ"ל הכספים של פייסבוק, דיוויד אברסמן, אמר: "עסקינו ממשיכים להפגין ביצועים וטובים, ואנחנו שמחים לחזק את קופת המזומנים".

רק השבוע פירסם אתר SecondMarket, בורסה פרטית שמאפשרת מסחר במניות של חברות שטרם הונפקו בבורסה, הערכת שווי לפייסבוק, לפיה - השווי של הרשת הפופלרית בעולם כבר פרץ את מחסום ה-70 מיליארד דולר.

נזכיר גם כי אתר האינטרנט מארקטוואץ' הדליף שלשום נתונים כספיים חלקיים של פייסבוק, אותם דלה ממסמך שהוציא גולדמן זאקס במסגרת ההכנות להנפקה (שככל הנראה אמורה להתקיים בשנה הבאה). הנתונים הראו כי מפעילת הרשת החברתית הפופולרית בעולם, כבר רווחית - וזאת לאחר 7 שנות פעילות.

שיעור הרווח התפעולי של החברה עמד ב-3 הרבעונים הראשונים של 2010 על 48% - לעומת 40% של גוגל כאשר היא יצאה להנפקה שלה בשנת 2004. "הפרופיל הפיננסי של פייסבוק מזכיר את זה של גוגל בשנת 2004", אמר האנליסט מארק מהני מבנק סיטיגרופ.

עוד עולה מהדוחות הכספיים החלקיים של פייסבוק, כי החברה של מארק צוקרברג רשמה צמיחה של 180% בהכנסות ב-9 החודשים הראשונים של 2010, לרמה של 1.2 מיליארד דולר. הרווח הנקי של החברה הסתכם באותה תקופה ב-350 מיליון דולר, לעומת 50 מיליון דולר בלבד בתקופה המקבילה ב-2009. בנוסף, לחברה יותר ממיליארד דולר בקופה.