אפקט המשבר: ראש ממשלת אירלנד התפטר ממפלגת השלטון

בריאן קואן ישאר ראש הממשלה עד הבחירות במרס ■ מפלגת השלטון שאותה הנהיג קואן סבלה מירידה חזקה בתמיכה בה על רקע התנהלותה בעת המשבר הכלכלי באירלנד

ראש ממשלת אירלנד, בריאן קואן, הודיע אתמול על התפטרות מתפקידו כראש מפלגת השלטון - Fianna Fail. קואן ישאר ראש ממשלת אירלנד עד הבחירות שהתקיימו במדינה ב-11 למרס באירלנד.

התפטרות קוהן נבעה כתוצאה מלחץ פנימי במפלגה עצמה ובעקבות הביקורת החזקה ממנה סבלה המפלגה לאחר המשבר הכלכלי אליו נקלעה המדינה. "ברצוני להביא לכך שהמפלגה תהיה מאוחדת לקראת הבחירות הכלליות", אמר ראש ממשלת אירלנד. לדבריו, ברצונו לקחת צעד אחד אחורה כדי לאפשר למתמודדים אחרים במפלגה לרוץ לראשות המפלגה." זה הדבר הנכון לעשות במציאות זו כדי להבטיח שהממשלה תאייש את התפקידים בצורה ההולמת ביותר" , אמר.

מפלגת השלטון שאותה הנהיג קואן סבלה מירידה חזקה בתמיכה בה ולא רק מכיוון האופוזיציה וזאת על רקע הביקורת הקשה שהוטחה במפלגה בשל התנהלותה בעת המשבר הכלכלי שפקד את אירלנד.

כזכור, ההמשלה הסכימה לקבל את תוכנית הסיוע שהוצעה לה ע"י האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית. תוכנית החילוץ שניתנה לאירלנד הייתה בגובה 85 מיליארד אירו ומטרתה להציל את מערכת הבנקאות במדינה.

הממשלה האירית הודיעה כי בארבע השנים הבאות תקצץ את ההוצאות בכ-20% ותעלה את המסים. הצעדים המתוכננים כוללים קיצוצים בסך 2.8 מיליארד אירו (3.8 מיליארד דולר) בתקציבי הרווחה והעלאות מסים בסך 1.9 מיליארד אירו, וזאת במטרה לצמצם את הגירעון התקציבי לרמה של 3% מהתמ"ג עד סוף 2014.

הממשלה ספגה ביקורת קשה על תוכנית הסיוע ותוכנית הקיצוצים שאישרה, עשרות אלפי עובדים הפגינו במחאה על תוכנית הקיצוצים של הממשלה, שנועדה לצמצם את הגירעון התקציבי של אירלנד.