סיטי: ספק אם פישר יחליש השקל; הריבית תעלה

סיטי עורך השוואה בין "חובת הנזילות" שהטיל בנק ישראל לצעד דומה שננקט בצ'ילה בשנות ה-90 ■ המסקנה: שם התחזק הפזו ריאלית, אך נחלש נומינלית בכ-40% מול הדולר

דייוויד לובין, כלכלן המאקרו של סיטי המסקר את המשק הישראלי, מטיל ספק ביכולתו של בנק ישראל לבלום את ייסוף השקל באמצעות צו "חובת הנזילות" שהטיל ביום ה' האחרון. כך עולה מסקירה שהוציא סיטי ללקוחותיו בסוף השבוע, אשר הגיעה לידי "גלובס", בה עורך לובין השוואה לצעד דומה שננקט בצ'ילה בשנות ה-90. עם זאת, יש לציין כי בין השורות מציין לובין שהמהלך אכן הוביל להיחלשות של המטבע הצ'יליאני מול הדולר, במונחים נומינליים.

ימים דרמטיים עוברים על שוק המט"ח הישראלי. בנק ישראל הטיל 2 פצצות - אחת אחרי השנייה - בימים ד' ו-ה'; תחילה דרש בנק ישראל מהמוסדות הפיננסיים להוציא דיווח מיוחד עבור המשקיעים הזרים בשוק ולאחר מכן הטיל חובת נזילות של 10% במתן אשראי לזרים בביצוע עסקאות החלף (SWAP) ופורוורד (FORWARD) במט"ח, על מנת לייקר את העסקאות הללו ולהרחיק ספקולנטים זרים מהשוק. התוצאה: הדולר זינק ב-3% מול השקל ביומיים, לשער של 3.632 שקלים ביום ו'.

אך בסיטי מצננים את הרוחות וטוענים כי אם להסתמך על צעד דומה בו נקטה צ'ילה בשנות ה-90, המהלך הנוכחי של בנק ישראל לא יעצור את התחזקות השקל. לפי לובין, הצעד של בנק ישראל מצטרף לצעדים דומים שננקטו לאחרונה על ידי ברזיל, פרו, תאילנד, טייוואן ודרום קוריאה במטרה לרסן את תנועות ההון של מה שמכונה "הכסף החם" לתוך המשקים שלהן.

ואולם, לובין מזכיר כי "חובת נזילות" דומה הוטלה גם בצ'ילה בשנת 1991 עד 1998, אך היא לא הועילה ולא בלמה את ייסוף המטבע המקומי, הפזו. בכך, רומז לובין כי ייתכן שגם בנק ישראל ייכשל כעת.

"האפקטיביות של המהלך אינה ברורה, אך דבר אחד ודאי: הפזו עלה ב-33% ריאלית בין השנים 1990 עד 1998 (אם כי נרשם פיחות נומינלי מול הדולר בשיעור של 40% באותה תקופה)", כותב לובין.

לובין מעריך שהצעד הנוכחי של בנק ישראל נועד להכין את הקרקע להעלאת ריבית מחר, שכן העלאת הריבית תרחיב עוד יותר את פער הריביות בין ישראל לארה"ב ויכולה למשוך עוד הון זר, כולל הון ספקולטיבי, מה שיתרום עוד יותר לייסוף השקל. לפי לובין, על ידי הגבלות הספקולנטים בשוק המט"ח, בנק ישראל מנסה "להחליק" את העלאת הריבית הצפויה מחר, בשיעור של 0.25% ל-2.25%.

את החלטת הריבית לחודש פברואר יפרסם בנק ישראל מחר (ב'). ההערכה הרווחת בשוק היא כי הריבית תעלה ב-0.25%, שכן לפי סקר סוכנות בלומברג, 17 מתוך 18 החזאים צופים העלאת ריבית מחר. אם אכן יתרחש הדבר, תהיה זו העלאת הריבית הראשונה מאז ה-27 בספטמבר.