שמחון: הממונה הבא על ההגבלים העסקיים - מינוי מקצועי, לא פוליטי

‎שר התמ"ת החדש נכנס לתפקיד, וביקש מרונית קן להישאר בתפקיד הממונה על ההגבלים לצורך זמן להתארגנות ‏‎■‎‏ קן: סוף ארוך של כהונה הוא לא דבר בריא - לא לרשות ההגבלים ולא לממונה

‎‎מינוי הממונה על ההגבלים העסקיים הבא יהיה מקצועי ולא פוליטי - כך הצהיר הבוקר (ב') שר התמ"ת החדש, שלום שמחון (עצמאות), בכנס של רשות ההגבלים העסקיים שהתקיים בתל-אביב, שעות אחדות לפני טקס חילופי השרים וכניסתו הרשמית לתפקיד.

שמחון אמר כי הוא רואה בתחום ההגבלים העסקיים תחום רגיש ובעל השפעה מכרעת, ובתפקיד הממונה את הרגלטור מספר אחת במשק.

‏לדברי שמחון, לאחר שוועדת איתור תוקם, תסיים את עבודתה ותמליץ בפני הממשלה על מועמד, יאושר המינוי בתיאום עם ראש הממשלה.

שמחון אמר כי ביקש מהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, להישאר בתפקידה בכדי לאפשר לו זמן להתארגן. ועדת האיתור שמינה מנכ"ל התמ"ת, שרון קדמי, אמורה להמשיך ולדון במציאת מחליף לקן.

‎‎רץ מרתון

‏"כאשר הודעתי לשר התמ"ת, פואד בן-אליעזר, שאני מבקשת לסיים את הכהונה, מה שעמד מאחורי הבקשה היה רצון לקבוע את הזמן ואת התהליך שבו אסיים. לא סיימתי מתוך תחושה של עייפות או מצוקה, אלא מתוך רצון שזה הזמן הנכון", אמרה קן בכנס, במעין נאום פרידה לקראת סיום תפקידה.

‏הממונה הסבירה את הסיבה לפרישתה מהתפקיד ואת ההחלטה שלא להיענות לבקשתו של שמחון להאריך את מועד פרישתה, להישאר עוד זמן בתפקיד ולסייע בחפיפה נאותה. "סוף ארוך של כהונה הוא לא דבר בריא - לא לרשות ולא לממונה. אני מקווה ובטוחה שנמצא את הדרך לסיים את הדברים ולעמוד באותם יעדים שהצבתי לעצמי כשביקשתי לסיים את התפקיד. אני בטוחה שגם השר יבין מה עומד מאחורי הדברים.

‏"אני בהחלט מבינה את בקשתו של שמחון שיש לשקול את הדברים. אני לא בטוחה שהפתרון הוא שאשאר. חשוב לי להעביר את התפקיד בצורה מסודרת. אסכם עם השר את מועד פרישתי המדויק", אמרה קן, שציינה כי תפקיד הממונה הוא מעין רץ מרתון שרץ למרחקים ארוכים. "הרבה מאוד תיקים קיבלתי מקודמי. יש נחיצות גבוהה להמשיך את התיקים. בתור הממונה הבנתי שאתחיל במשהו ומישהו אחר ימשיך אותו".

‏לאן קן ממשיכה מכאן? "אני הולכת לבלות הרבה בבית. אם תהיה לי אפשרות להיות עובדת מדינה, זאת תהיה פריבילגיה גדולה. אחרי התפקיד של הממונה קשה לראות תפקידים מעניינים ומאתגרים; מבחינתי האפשרויות פתוחות", אמרה.

‏הממונה התייחסה בדבריה גם ללחצים המופנים כלפי רשות ההגבלים מצד גורמים שלישיים, בהתייחס לפרסומים על אודות האיומים שקיבל פרופ' איתן ששינסקי לצורך ריכוך החלטות הוועדה שעמד בראשה.

"הרשות עומדת מול גורמים בעלי יכולת לגייס בעלי מקצוע, ואנחנו צריכים להתמודד עם זה. מעולם ברשות לא עלתה השאלה במה ניתן לטפל או במה לא ניתן לטפל, בהתייחס לסדר גודל של שחקן", אמרה קן.

הממונה היוצאת ציינה כי טיפול הרשות בסוגיות הסליקה הצולבת בכרטיסי אשראי, כמו גם בעניין קרטל בתחומי הלחם ומדי המים, מצוי בשלבים מתקדמים ביותר.

‎‎שוק קטן

‏בימים הקרובים אמור שמחון לקיים סדרת פגישות עם בכירי משרד התמ"ת ועם מנהלי האגפים, לצד ביסוס לשכתו החדשה. הפקידות שליוותה אותו בתפקידו הקודם במשרד החקלאות עתידה לפעול לצדו גם במשרד התמ"ת.

עדיין לא נקבע אם שרון קדמי, שאותו מינה השר שהתפטר, בנימין בן-אליעזר - ומי שנחשב איש אמונו - ימשיך לכהן כמנכ"ל משרד התמ"ת. בסביבתו של שמחון נאמר היום כי הוא עדיין לא דן בסוגיה.

קדמי ושמחון עתידים להיפגש במהלך הימים הקרובים. נודע כי קדמי מעוניין להמשיך לכהן בתפקיד, אך עם זאת, הואיל ומדובר בתפקיד אמון שלשר סמכות מלאה לאייש בהתאם לשיקוליו, אפשר שייבחר במנכ"ל אחר.

‏‏"השוק הישראלי קטן ממדים ועתיר בחסמי כניסה, דבר המקשה על התפתחותה של תחרות", אמר השר החדש בדבריו בכנס. "השפעת דיני ההגבלים העסקיים וההגנה על התחרות נוגעות בראש ובראשונה לפריפריה ולשכבות החלשות - ותושביה הם הנהנים העיקריים מפירותיה של התחברות, והם גם אלה שנפגעים ראשונים מפגיעה בה. עבור אותן שכבות, התייקרות של כמה שקלים במחירו של מוצר תקבע בין השאר מה ייכנס לסל הקניות במכולת, כמה שעות יחומם ביתם בימים קרים וכמה ספרים חדשים ירכשו לילדיהם במהלך השנה". ‏‎‎‏