שלום ימנה ועדה לשינוי הטבות המס בפריפריה

סילבן שלום: "לא ייתכן שבעוד שאנו מייצרים התנאים להעביר תושבים חדשים לפריפריה, יבוא האוצר ויחתוך בבשר החי ובזכאות של התושבים החיים שם. זה פשוט חלם"

השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, צפוי להודיע היום (ג') כי ימנה ועדה מיוחדת בראשות רו"ח יאיר רבינוביץ', לבחינת שינוי מודל הטבות המס בפריפריה. במסגרת דיון מיוחד בוועדת הכספים של הכנסת שמקדישה את כל דיוניה היום לנגב ולגליל, אומר שלום כי "החלטת האוצר לפיה יגדל מספר הישובים שיהנו מהטבות מס אך הסכום המוקצה לנושא לא יגדל, ירוקן את הגליל והנגב מתושבים. הטבות המס שניתנו עד כה היוו תמריץ למעבר אוכלוסיות חדשות לפריפריה וסייעו לאוכלוסייה הקיימת". השר צפוי להכריז בוועדה על הקמת הוועדה בראשות רבינוביץ'.

"הנגב והגליל עוברים תהליך של תנופה ופיתוח, שורה של פרויקטים מחוללי שינוי משנים את פני אזורים אלה, משאבים רבים מושקעים על מנת לצמצם את הפערים בין מרכז לפריפריה ולהביא את הפוטנציאל הקיים באזורים אלה לכדי מימוש. החלטה כזו תדרדר את הפריפריה ותביא לגסיסתה", הוסיף שלום. "ההטבות המס מהוות שיקול משמעותי עבור אוכלוסיית הנגב והגליל, להישאר ולא לעבור. פגיעה בהן תביא באופן לעזיבה של משפחות צעירות, בעקבותיה להזדקנות הישובים ונטישתם. על הישובים הנכללים בקריטריונים החדשים ליהנות מהטבות המס אך בשום אופן אסור שעובדה בהטבות הקיימות".

עוד אמר כי "לא ייתכן שבעוד שאנו מייצרים התנאים להעביר תושבים חדשים לפריפריה באמצעות תוכניות שמטרתן חיזוק האוכלוסייה הקיימת ועידוד תושבים נוספים להגיע לנגב ולגליל, יבוא האוצר ויחתוך בבשר החי ובזכאות של התושבים החיים שם. זה פשוט חלם", סיכם השר.

כיום ישנם כ-160 יישובים הנהנים מהטבות המס, סה"כ כ-65 אלף איש. על פי מודל ועדת סופר שהגישה המלצותיה בינואר 2008 ישנם כ-58.4 אלף נהנים חדשים מהטבות המס, ביישובים המתוכננים להצטרף למפת ההטבות.

הוועדה פרסמה נייר עמדה בנושא בינואר 2008, הממליץ להעניק הטבות מס לכ-300 יישובים נוספים, בשיעורים נמוכים יותר מכפי שהיו עד כה, ותוך הפחתת הטבת המס של היישובים הקיימים בהתאם. עד כה, טרם התקבלה החלטה בנושא.