בזק מתנצלת ומעדכנת: תוקנה התקלה ששיתקה מאות אלפי לקוחות

(עדכון) - ‎התקלה היא אחת החמורות ביותר שידעה בזק בשנים האחרונות ■ בחברה מעריכים כי התקלה נגרמה משגיאות שנעשו במסגרת עבודה ברשת ה-NGN

תקלה חמורה ברשת ה-NGN של בזק, בניהול אבי גבאי, אירעה הבוקר (ג') בשעה 9:30 בערך ומנעה קבלת והוצאת שיחות ברשת ה-NGN עד שעות הצהריים. המשמעות היא שלאורך כל שעות היום מאות אלפי לקוחות בכל רחבי הארץ לא הצליחו לקבל או להוציא שיחות לקווים נייחים וסלולריים כאחת.

התקלה אירעה על רקע עבודות שבוצעו ברשת שגרמו לעומס יתר על מתג מרכזי ברשת, אשר כתוצאה מכך החל להשתולל. מהנדסי החברה האטו את העומס על המתג בצורה הדרגתית, עד שבשעה 14:00 הצליחו להחזירו לפעולה תקינה, והתקלה הסתיימה.

המשמעות של התקלה בבזק היא לאו דווקא נפילת רשת הטלפוניה, אלא העובדה שלא ניתן היה להתקשר למרכזי החירום בכל הארץ. משום שלמרבית התושבים יש מכשירי סלולר, חומרת הבעיה היתה פחותה.

החומרה שבתקלה היא שכל רשת החירום הלאומית בישראל יושבת על רשת בזק, ותקלה כזו גורמת לפגיעה חמורה ביכולת להתקשר למד"א, משטרה, מכבי אש, צה"ל ועוד.

התקלה היא ככל הידוע אחת החמורות שידעה בזק בשנים האחרונות. זכורה רק תקלה אחת ברשת ה-NGN בעת שהתחילו בהקמתה, אשר גרמה לפגיעה ביכולת להוציא שיחות לרשתות הסלולר. התקלה אז נמשכה כ-12 שעות ולא נחשבה לתקלה חמורה במונחים לאומיים. התקלה הנוכחית היא כאמור הרבה יותר משמעותית, משום שלא ניתן היה להוציא שיחות ולקבל שיחות בקווי בזק (ברשת החדשה) בכלל ולאורך מספר שעות.

בבזק החלו בחקירת התקלה, שכאמור נגרמה ככל הנראה משגיאות במסגרת עבודות שנעשו ברשת. גורמים בחברה ציינו כי התקלה טופלה על-ידי מהנדסי החברה ללא סיוע ותמיכה של הגורמים שסיפקו לה את המתג המרכזי שהסתחרר.

מבזק נמסר בתגובה: "אנו מבקשים לעדכן כי משעה 13:00 שירות הטלפוניה של בזק חזר לסדרו, וניתן להוציא ולקבל שיחות באופן מלא לכל הרשתות. זיהינו את מיקום התקלה, דבר שעזר לנו לטפל בתקלה ולהחזיר את השירות בזמן קצר יחסית. אנו שבים ומתנצלים בפני לקוחות בזק על התקלה החריגה".

משרד עורכי הדין מלכא, ליבוביץ, שער ושות', המתמחה במיסוי ונדל"ן, יגיש מחר (ד') בבוקר לבית המשפט המחוזי בנצרת תביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקל נגד חברת בזק בשל התקלה.

לדברי עו"ד אבישי מלכא, שותף בכיר במשרד: "הנזק האדיר שנגרם למשרד הוא לא יתואר. לקוחות רבים שלנו לא הצליחו להשיג אותנו במשך 6 שעות, התקלה שיבשה את כל שגרת היומיום שלנו כעורכי דין, וחוסר היכולת שלנו להיות זמינים ולעמוד לרשות לקוחותינו הובילה לעוגמ- הנפש למרבית מלקוחותינו. אנו לא מקבלים את המצב שנגרם ותובעים פיצוי בעבור הנזק התדמיתי שנגרם לנו. בנוסף, אנו קוראים למי שספג נזקים דומים להצטרף אלינו לתביעה ולדרוש את המגיע לו".

הפעילות הקווית - הרווחית ביותר של בזק

בזק, מונופול התקשורת המקומי, הרחיבה במהלך העשור האחרון את פעילותה, אך המקור העיקרי של הכנסותיה ורווחיה היה ונותר הפעילות הקווית, וזו כוללת הפעלת טלפוניה נייחת ומתן חיבור לרשת האינטרנט.

מדוחות בזק לרבעון השלישי של 2010 עולה כי ההכנסות של החטיבה הקווית עמדו על 1.32 מיליארד שקל - 43.6% מסך ההכנסות. הרווח התפעולי של חטיבה זו עמד על 556 מיליון שקל - 42% מסך ההכנסות של החטיבה - ואילו תזרים המזומנים של החטיבה עמד על 684 מיליון שקל.

נתונים אלה מוכיחים כי הפעילות הקווית של בזק - שבה התרחשה הבוקר התקלה - היא הפעילות הרווחית ביותר של החברה. לשם ההשוואה, הרווח התפעולי של פלאפון עמד ברבעון השלישי אשתקד על 356 מיליון שקל (25% מסך ההכנסות של פלאפון), הרווח התפעולי של בזק בינלאומי היה 70 מיליון שקל (20%), ואילו הרווח התפעולי של yes, חברת הלוויין, עמד על 72 מיליון שקל (18% מהסך).

לבזק יש כיום 2.395 מיליון מנויים קוויים, וזאת לעומת 2.518 מיליון ברבעון המקביל של 2009. במילים אחרות, במהלך שנה איבדה בזק 123 אלף מנויים. למרות הירידה, ההכנסה הממוצעת לקו נותרה בעינה - 82 שקל לחודש.

במקרה של מנויי האינטרנט המצב הוא הפוך. לחברה יש כיום 1.056 מיליון מנויי אינטרנט מהיר - תוספת שנתית של 30 אלף מנויים. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי אינטרנט מהיר היא 79 שקל - עלייה של 9.7% לעומת הרבעון השלישי של 2009.

עוד עולה מהדוחות כי לבזק יש כרגע 900 אלף מנויים שהתחברו לרשת NGN, ואלה משדרגים את מהירות הגלישה לקצבים הגבוהים של 10 מגה ומעלה.