דוד ביניאשוילי יעביר את רשת בתי האבות שלו לאקסום

מציע להעביר את מלוא פעילותה של בנין לאקסום במסגרת הסדר חוב של החברה

בעוד שכניסתה של משפחת גרמזיאן להשקעה בבנין חברה להשקעות נדחתה לסוף חודש פברואר, בעל השליטה הנוכחי בשלד הבורסאי, דוד ביניאשוילי, כבר מתכנן את המהלך הבא. מדובר ברכישת השליטה בחברת נדל"ן אחרת, אקסום, מידי משה שוסטר וידין סגל במסגרת הסדר חוב. על פי התכנון יועברו נכסיה הקיימים של אקסום לנאמנות שתנוהל עבור מחזיקי האג"ח שלה. לאחר מכן תעביר בנין לאקסום את פעילותה הקיימת.

אם המהלך ייצא לפועל, יועברו האג"ח של אקסום (חוב של 38 מיליון שקל) לידי מחזיקי האג"ח של בנין (חוב בהיקף דומה) כנגד התמורות הבאות: 10% מהרווח הנקי של אקסום בין השנים 2011 ל-2015, ובנוסף, כל מקור כספי אשר יגיע לנאמנות מחזיקי האג"ח של אקסום כתוצאה ממימוש נכסי הנדל"ן הקיימים של החברה כיום.

בנין עוסקת בהפעלת בתי אבות ובתי חולים סיעודיים ובייזום פרויקטים למגורים בצפון. פעילות החברה כוללת שני בתי חולים סיעודיים ברמת גן (סה"כ 214 מיטות), בית אבות באותה עיר (60 מיטות), בית אבות בשרון (44 מיטות) וקרקע בת 40 דונם בעלת ייעוד לדיור מוגן בכפר ורדים.

יצאה מרשימת השימור

אתמול יצאה מניית בנין מרשימת השימור, והיום היא עלתה ב-4.7% לשווי חברה של כ-17 מיליון שקל. מאז דווח על כניסתה הצפויה של משפחת גרמזיאן לחברה, זינקה המניה ב-220%.

אקסום הנפיקה ב-2007 אג"ח בהיקף של 50 מיליון שקל. כיום, לאחר רכישות עצמיות שביצעו החברה ובעלי השליטה בה, מסתכמת יתרת החוב לבעלי האג"ח בכ-38 מיליון שקל. האג"ח נסחרת במחיר של 15 אג' בלבד, המשקף תשואת זבל של אלפי אחוזים.

אג"ח אקסום הונפקו בריבית של 11.75% (צמוד למדד), והיו אמורות להיפרע החל מחודש מאי 2010, אך למשקיעים ציפתה הפתעה: חברת הנדל"ן הקטנה הודיעה לנושים שאין ביכולתה לעמוד בהחזר החוב בזמן, ובעלי השליטה הציעו למחזיקים לקחת את החברה לידיהם ללא תשלום.

אקסום הוקמה בשנת 2004 ורכשה קרקעות ברומניה, בקרואטיה ובסלובקיה, אך הפרויקטים שלה נכשלו ולדוחותיה הכספיים מצורפת כבר כמה רבעונים הערת "עסק חי", בשל חשש מפשיטת רגל.

היקף ההתחייבויות שלה 133 מיליון שקל, והגירעון בהון העצמי 41 מיליון שקל. בקופת החברה אין יתרת מזומנים הדרושה לצורך המשך פעילותה השוטפת, והיא אינה עומדת בתנאי האשראי עם מחזיקי האג"ח בישראל ועם הבנקים בחו"ל. בחודש אוגוסט התפטרה הנהלת החברה.

בעלת השליטה הצפויה בבנין, משפחת גרמזיאן, היא משפחה יהודית-קנדית שהונה נאמד במיליארדי דולרים. בחודש נובמבר חתמה המשפחה על הסכם לרכישת השליטה בבנין, במטרה לרכז בחברה את פעילותה בתחום חיפושי הנפט והגז בישראל. החברה אף הודיעה שיוסי לוי, לשעבר מנכ"ל ישראמקו, מיועד לתפקיד המנכ"ל.