יום עצוב למשקיעי גבעות: המניה קרסה ב-52% בעקבות ההודעה על הפסקת פעולות הפראק

(עדכון) - גבעות פרסמה הודעת הבהרה שלילית אחה"צ: מים חדרו למקטעים העליונים ב"מגד 5"; לא ידוע האם ומתי ייפתרו הבעיות ■ גבעות: לא הצלחנו לנקות את המים שחדרו למקטעים 6-7 ■ בעיה נוספת: האם המים במקטע 8 הגיעו ממאגר מים גדול באזור?

שעות ספורות לאחר ששותפות חיפושי הנפט גבעות פרסמה דיווח שלילי לגבי פעולות הפראק ב"מגד 5", אשר הביא לצניחה של 40% במניה, הוציאה אחר הצהריים השותפות הודעת הבהרה - וגם הוא לא אופטימי במיוחד. בשורה התחתונה: גבעות נתקלה בבעיות מהותיות הנוגעות לשכבות העליונות (6-8) בבאר "מגד 5", כאשר היא אינה יודעת לפי שעה כיצד להתגבר על הבעיות הללו ואינה יכולה להעריך מתי הן יטופלו.

2 בעיות מרכזיות קיימות כעת בקידוח, לפי גבעות. הבעיה הראשונה נוגעת למקטעים 6-7. בפעולות הפראק שנעשו שם הוחדרו מים מעורבים בחומרים כימיים שונים בלחץ גבוה. "מסיבה לא ברורה לא ניתן היה אחרי ביצוע פעולה זו לנקות את המקטעים מהמים שהוחדרו על מנת להמשיך ולשאוב נפט ממקטעים אלו", נמסר בהודעת ההבהרה של גבעות. "הסבר אפשרי הוא כי החומר הכימי שעורבב במים קרש באופן שסתם את הסדקים".

בעיה שנייה עליה דיווחה גבעות הינה במטע 8 (המקטע העליון ביותר), שם חדרו המים לשכבה זו והדבר פוגע בהפקת הנפט. בשלב זה, השותף הכללי, בראשותו של הגיאולוג טוביה לוסקין, שוקל לבצע מספר מהלכים, ובכללם ייבוא ציוד מיוחד שינקז את המים.

אך גבעות מציינת שאין היא יודעת אם המים שנמצאו במקטע 8 הינם המים שהוחדרו למקטעים 6-7 או שמדובר במאגר מים גדול שנמצא באזור, ומשם הגיעו המים. "בחינת בעיה זו והדרכים לפתור אותה מחייבים ביצוע בדיקות מקצועיות שונות שמשכן לא ברור", מציינת השותפות.

הבוקר: דיווח סתום אך שלילי לבורסה

כאמור, גבעות עדכנה הבוקר (ד') על תוצאות פעולות ה-frac, שנועדו להגביר את קצב הפקת הנפט היומי ב"מגד 5". כזכור, גבעות הצליחה להפיק נפט בקצב של 382 חביות בנפט ללא פעולות המרצה, והתקוות היו שהפעולות יגדילו באופן מהותי את קצב ההפקה (עד פי 10), כפי שנהוג בעולם.

עם זאת, גבעות משדרת היום מסר מאכזב, לפיו לפנות בוקר החלה זרימה של מים במקטע 8 ופעולות השאיבה נעצרו. לפיכך, החליטה גבעות "לעצור בשלב זה את הפעולות". השותפות תיעזר כעת ביועצים להערכת מצב מחודשת ותפרסם על כך דוח בנפרד.

השותפות מדגישה כי "לא ניתן להעריך את השפעת פעולות ה-frac גם במקטעים 6 ו-7 על ההפקה ממקטעים אלה עד להשלמת פעולות ניקוי ושאיבת כל הנובלים שהוחדרו במהלך הפראק".

"למרות שהבדיקות עד כה הוכיחו את קיומן של כמויות נפט משמעותיות בכל המקטעים, הרי שבשלב זה אין השותף הכללי יכול להעריך את ההשפעות על אפשרויות ההפקה", נכתב בהודעת השותפות. "כמו כן, אין השותף הכללי יכול להעריך בשלב זה את המשמעויות ביחס ללוחות הזמנים והעלויות".

"קשה להבין את הדוח שלהם"

"קשה להבין את הדוח שלהם", אמר גורם בשוק ההון. "אי אפשר להבין עד כמה זה מהותי. הם היו אמורים להודיע על הממצאים... בעיקרון, פעולות הפראק יכולות להשתבש אבל קשה להבין אם זה מה שקרה פה. הם הפסיקו את הפעולות לחודש כדי להביא ציוד נוסף. הם היו חייבים להוציא דיווח בגלל שעצרו את הפעולות, אבל מעבר לזה אי אפשר להבין. הדיווח הזה יותר מסתיר מאשר מסביר. זה לא טוב, זה ברור. השאלה היא עד כמה זה רע. האם זה רע באופן פרמננטי או נקודתי? ימים יגידו".

גבעות החלה ב-26 בדצמבר בפעולות ה-frac במקטעים 2 עד 6 באתר הקידוח בעלות מוערכת של 1.5 מיליון דולר, כחלק מפיתוח אתר מגד 5, ובסיומן אמורה היתה להמשיך במבחני ההפקה במקטעים 7 ו-8 במגד בעלות משוערת של 2 מיליון דולר.

גבעות ציינה בדיווחיה בעבר כי במקרה של פעולת frac ללא הרמה מלאכותית ב"מגד 5", עולה הנפט בר ההפקה ל-3.18 מיליון חביות ועלות ההפקה ל-12.5 מיליון דולר. כאשר מצרפים לה פעולת הרמה, משתפרת כמות הנפט בר ההפקה ל-13.2 מיליון חביות נפט ועלות ההפקה גדלה ל-14.5 מיליון דולר.

הגיאולוג והשותף הכללי של גבעות, טוביה לוסקין אמר ב-23 באוגוסט השנה, כי "ההערכה שלנו היא שבשביל להפיק ממקטעים אחרים ב'מגד 5' אנחנו צריכים להשתמש בפראק, אחרת השב השברים עלולים להיסגר".