מצטרף לטרנד: דיסקונט ייתן ריבית על זכות בעו"ש

ישלם לכל לקוח שמחזיק יתרת זכות בחשבון העו"ש עד 5,000 שקל ריבית זכות באופן אוטומטי

בנק דיסקונט ישיק בעוד שבועיים תוכנית למתן ריבית זכות על יתרות העו"ש ללקוחותיו - כך נודע ל"גלובס".

בדיסקונט בחנו בחודשים האחרונים את הכוונה לתת ריבית ללקוחות המחזיקים יתרה בעו"ש, אך ההחלטה התעכבה לאור חילופים של בעלי תפקידים בבנק. לאחר שנכנס המנכ"ל החדש, ראובן שפיגל, לתפקידו לפני שבועיים, הואצה היערכות הבנק, והוחלט לגבי פרטי התוכנית.

בכוונת דיסקונט לתת לכל לקוח שמחזיק יתרת זכות בחשבון העו"ש ריבית זכות באופן אוטומטי. גובה הריבית ייגזר כשיעור מהריבית הניתנת בפיקדון קצר מועד (פק"מ) לחודש על סכום זה; השיעור המדויק עדיין לא נקבע.

הריבית תינתן על יתרת עו"ש עד סכום של 5,000 שקל. בסכום גבוה יותר, הציפייה היא כי הלקוח יבקש לפתוח פק"מ - אך לא מן הנמנע כי אם ללקוח תהיה יתרה גבוהה, הבנק יפנה אליו ביוזמתו ויציע לו לפתוח פיקדון.

יודגש כי הסכומים שיקבלו הלקוחות יהיו שקלים בודדים, הואיל והריבית הנוכחית במשק נמוכה מאוד. על-פי הערכות, לאור התפיסה הקבוצתית שמוביל שפיגל, יצטרף לאחר מכן גם בנק מרכנתיל דיסקונט למהלך וייתן אף הוא ריבית על יתרות העו"ש ללקוחותיו.

שני בנקים כבר מפעילים תוכנית דומה, אך בגירסאות שונות. בבנק הפועלים מתבצע קיזוז בין ריבית זכות לריבית חובה - תוכנית שמעניקה הטבה גדולה ללקוח, משום שריבית החובה גבוהה באופן משמעותי מריבית הזכות.

בנק לאומי מפעיל תוכנית לריבית זכות אוטומטית על יתרות בגובה של 70% מריבית הפק"מ - וזאת הגירסה שאימץ דיסקונט.

בבנק הבינלאומי שוקלים להשיק תוכנית כזו, אך העניין עדיין בבדיקה. להבדיל, בנק מזרחי-טפחות נותן זה שנים ריבית זכות או קיזוז ריביות, אך רק ללקוחות חדשים מעבירי משכורת.

הבנקים החלו להשיק תוכניות לריבית זכות בעקבות לחץ של חברי כנסת. הצעת חוק המחייבת אותם לעשות כן הוגשה על-ידי ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד). לאחר מכן הושגו הבנות בין בנק ישראל לאקוניס, שלפיה ההצעה תוקפא, והבנקים יפעלו ביוזמתם. בעקבות הסיכום הודיע הפועלים כבר ביוני אשתקד על הפעלת תוכנית הקיזוז. לאומי הצטרף לפני שבועות ספורים.

למרות זאת החליט אקוניס לקדם שוב את הצעת החוק, וביום שני הבא ייפגש עם המפקח על הבנקים, דודו זקן, על מנת לשמוע את עמדתו.