מרקל: "אין משבר של גוש האירו - יש משבר חוב"

קאנצלר גרמניה בדאבוס: "יש בעיה עם ספקולציה בתחום הסחורות אשר מביאה לתנודתיות אדירה במחירים" ■ "הרמת הראש של פרוטקציוניזם - מדאיגה"

"אנו כבר למדנו שאנו תלויים אחד בשני ומי שהיסס לגבי זה יכול לראות מה קרה אחרי קריסת ליהמן ברדרס. העולם הוכיח בשנתיים האחרונות כי הקהילה הבינלאומית מסוגלת לשתף פעולה כדי לטפל במשבר. אז מה למדנו מהמשבר? מה שעשינו זה לא מספיק. עכשיו שהמשבר לא חוגג כל יום בכותרות בעיתונים יש סכנה שנשכח שעדיין יש הרבה סיכונים והרבה משימות משותפות והרבה עבודה עוד לעשות כך אמרה קאנצלר גרמניה, אנגלה מרקל, בוועידה השנתית של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

לדבריה, "עלינו לעשות עוד רגולציה. אנו צריכים להחליט איך אנו מונעים את המצב שמוסד פיננסי גדול קורס ומאיים על המערכת כולה וגורמת לאלפי אזרחים לשלם מחיר כבד. שאלה נוספת היא איך אנו יוצרים צמיחה בת-קיימא תוך חלוקה שוויונית יותר של ההכנסות. איך אנו מתמודדים עם חוסר האיזון העולמי. חוסר האיזון הזה, המשתקף בתחום המטבעות, נוצר כי יש פערי תחרותיות עצומים. אחת התופעות המדאיגות ביותר אחרי המשבר היא הרמת הראש של פרוטקציוניזם. זו הסיבה שכל כך חשוב לגמור את סיבוב דוחה. אנו רחוקים מטרים בודדים מהמטרה. אבל אם לא נסגור את הסיבוב הזה אנו נסוג שנים אחורה. כמובן שיש בעיה נוספת: יש בעיה עם ספקולציה בתחום הסחורות אשר מביאה לתנודתיות אדירה במחירים . אלו הם שלוש הדאגות שאנו חייבים לפתור יחד: סחר, מטבע ומחירי הסחורות"

במהלך המשבר אירופה פעלה בתיאום ובשת''פ. אין משבר של גוש האירו - יש משבר חוב. קונסולידציה פיסקאלית היא מטרה חשובה והיא איננה פוגעת בצמיחה. האירו זה המטבע שלנו. זה הרבה מעבר למטבע אלא זה אירופה עצמה. כשלונו האו כשלון האיחוד האירופי כולו. אנו נגן על אירו ואין ספק בכך ואנו חייבים לחתור ליציבות האירו. לצורך כל אלו אנו חייבים להפגין סולידריות כפי שהפגנו כאשר הקמנו את קרן הסיוע. אבל זה לא יכול להיות רק סולידריות, זה רק צד אחד של המטבע, הצד השני הוא אחריות וסולידיות שיביא לאמון השווקים. שמירת האירו קשור קשר הדוק עם עידוד ושיפור התחרותיות. אנו חייבים עכשיו לעשות את מה שלא עשינו קודם - לעבוד יותר ביחד כדי לעודד תחרותיות.