גובר החשש כי המזרח התיכון יוביל למשבר הבא בשווקים

אחרי החששות ממשבר החוב באירופה ב-2010, מזרח התיכון מהווה כעת מוקד חדש לחששות בקרב המשקיעים ■ "המשקיעים חוששים מזליגה נוספת של ההסלמה למדינות אחרות"

הערכות בקרב הכלכלנים: גובר הפחד בקרב המשקיעים כי המשבר הבא יהיה מכיוון המזרח התיכון. בדומה לחששות באירופה על רקע משבר החוב שידרדר כמו דומינו למדינות אחרות ויסחוף את היבשת כולה, כך ההפיכה במצרים מעלה את החששות בקרב המשקיעים כי המשבר ידרדר למדינות אחרות. מדובר בפחד שמקורו בסיכונים גיאו-פוליטיים ומהווה את המכשול המרכזי לשווקים בימים האחרונים.

ההפיכות בטוניסיה ולבנון עברו בשקט יחסי מבחינת השווקים, אך עם ההסלמה במצרים, ניכרת השפעה שלילית חזקה מאוד בשווקים הגלובליים. המשקיעים מגיבים במימושים חדים ומחפשים אפיקים בטוחים יותר כמו זהב ואג"ח אמריקניות.

"המשקיעים חוששים מזליגה נוספת של ההסלמה למדינות אחרות" אמר כריסטיאן Hviid, אסטרטג שווקים ראשי Genworth Financial Management "סוריה, ערב הסעודית ותימן צריכים להיות מודאגות מאוד", אמר.

מצרים אינה יצרנית נפט גדולה, אך דווקא בגזרת הכותנה, המהווה סחורה חשובה, מצרים חזקה - הכותנה היא הייצוא המרכזי של מצרים."מצרים חשובה בעצם הקרבה לעולם המערבי שלה בעצם היותה בעלת ברית לעולם המערבי ושחקן מרכזי להבטחת היציבות האזורית", אמר כריסטיאן אוויד, אמר אסטרטג בכיר בקליפורניה.

החשיבות של מצרים היא גם בשל תעלת סואץ - חיבור המסחר המרכזי בין אירופה לאסיה, "יש חשיבות רבה להשארת תעלת סואץ פתוחה כך שההסלמה לא תגלוש לנקודה המרכזית שתביא לפגיעה במסחר העולמי", אמר.

על פי הערכות הכלכלנים, חוסר וודאות מתמשך יוביל לתיקון מתמשך בשווקים. ביום רביעי האחרון בהודעת הריבית של ה'פד' נמסר כי האינפלציה הבסיסית כבר במגמת ירידה. להערכת הכלכלנים, גירוי פיננסי מתמשך עלול להוביל לעלייה במדד המחירים לצרכן בארה"ב ולעליית המחירים גם בשווקים אחרים. "אי הוודאות בעקבות מצרים יוצרת חשש סביב מחיר הנפט", אמרו אנליסטים ב-Canaccord Adams בבוסטון.