בדרך למחאה המונית גם אצלנו? הדלק ממריא לשיא כל הזמנים

מחיר ליטר יזנק ל- 7.26 שקלים ■ משרד התשתיות: העלייה - בגלל מחיר הבנזין הבינלאומי ושער החליפין של הדולר שטיפס ב-2.9% בחודש האחרון ■ "זה ייגמר כמו בתונסיה"

כצפוי, מחירי הדלק ממשיכים לזנק: בחצות הלילה שבין שני לשלישי יעודכנו מחירי מוצרי הדלק הנמצאים בפיקוח, הנמכרים לצרכן בתחנות הדלק - כך עדכן היום משרד התשתיות הלאומיות.

מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי (כולל מע"מ) יעמוד על 7.26 שקלים לליטר. מדובר בעלייה של 1.68% לעומת חודש קודם ועליה של 12 אגורות לליטר.

עמלת תדלוק במשאבה המיועדת לתדלוק על ידי עובד תחנת התדלוק תישאר על 13 אגורות לליטר, ללא שינוי מהחודש הקודם.

מחיר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי באילת (לא כולל מע"מ) יעמוד על 6.27 שקלים לליטר, עליה של 1.62% לעומת החודש הקודם ועליה של 10 אגורות לליטר. עמלת תדלוק במשאבה המיועדת לתדלוק על ידי עובד תחנת התדלוק (לא כולל מע"מ): 12 אגורות לליטר, ללא שינוי מהחודש הקודם.

במשרד התשתיות מציינים כי מחירי הדלק עולים הפעם מכיוון שמחיר הבנזין הבינלאומי (CIF LAVERA), המהווה 32% מהמחיר, עלה בכ-1 סנט לליטר (1.39%). שער החליפין עלה ב-2.9%, כך שמחיר הבנזין הבינלאומי בתוספת מע"מ ועיגולים עלה בכ-12 אגורות לליטר.

מרווח השיווק, המהווה 10% מהמחיר, נותר ללא שינוי. שער הבלו, המהווה 43.2% מהמחיר נותר ללא שינוי. לפיכך השינוי במחיר הבנזין הבינלאומי בשקלים הינו בשיעור של 4.26% לעומת החודש הקודם.

נזכיר כי בכנסת מנסים להניע מהלך להפחתת מס הבלו על הדלקים, אם כי במשרד האוצר מתנגדים למהלך. בשבוע שעבר התקיים דיון בנושא בוועדת הכלכלה. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה כרמל שאמה כי הוועדה תעסוק במספר דיונים בנושא. "אנחנו ממתינים לדו"ח עם נתונים - כי שוק הדלק אמנם פתוח לתחרות אבל לא פחות מזה גם פתוח להפקרות. "דלק הוא מוצר בסיסי, אנחנו צורכים אותו כמו כל מוצר אחר - ישראלים יוצאים מתחנות דלק כשהם מתוסכלים. הם משלמים חשבונות דלק בלי פרופורציה למה שקורה במדינות השכנות שלנו, ואיני מדבר על מדינות הנפט אלא על מדינות אירופה, הם סובלים העלאות תכופות מעבר להעלאות האובייקטיביות של מחיר הנפט וליוקר העודף של מחירי הדלק אחראים ממשלת ישראל, משרד האוצר ומשרד התשתיות הלאומיות".

חברי הכנסת הביעו במהלך הדיון דאגה כי העלייה במחירי הדלקים תביא למחאה קשה בישראל שיהיה קשה לעצור: "יהיה פה כמו בתוניסיה", הזהירו חברי הכנסת לפני כשבוע.

מחר תונח הצעת חוק בנושא

בתוך כך, הודיע היום ח"כ שאמה כי יניח כבר מחר הצעת חוק שתקבע כי המדינה תיטול חלק במימון מחירי הדלק בשנים 2011 ו-2012. על פי ההצעה - תממן המדינה 20 אג' לליטר השנה ו-40 אג' לליטר בשנה הבאה כל עוד יישאר המחיר מעל 7 שקלים לליטר, כפי שהוא כיום.

במקביל, התחייב שאמה להציג לראש הממשלה צורה של צעדים נוספים כדי לעודד תחרות בשוק הדלקים ולהסיר חסמים תוך הגברת השקיפות לצרכן בשוק האנרגיה.