ח"כ גפני: "עליית מחירי המים והדלק תוביל לפיצוץ חברתי"; שרים בליכוד: "נפסיד השלטון בגלל שטייניץ"

יו"ר ועדת הכספים: "השלטון מתחיל ללכת על הקצה בנושא העלייה ביוקר המחיה" ■ שרי הליכוד וחברי הכנסת של הסיעה יוצאים היום בגלוי נגד ייקור תעריפי הדלק: "שטייניץ צובר לו הרבה אויבים בשטח, הוא נתפס כנטל על הליכוד"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הזהיר היום (ב') בדיון בוועדה מפני תסיסה חברתית גם בישראל, בשל עליית יוקר המחיה. גפני אמר את הדברים על רקע המהומות במצרים, שהחלו גם כן בשל עליות המחירים במשק המצרי.

"מה שקורה במצרים לא יקרה כאן כי אנחנו מדינה דמוקרטית, אבל ללא ספק תהיה כאן התפוצצות חברתית לאור עליית מחירי המים והדלק", אמר היום גפני בדיון בוועדה. "השלטון מתחיל ללכת על הקצה".

מחירי הדלק יעלו שוב הלילה בחצות לשיא של 7.26 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן. זאת, לאחר העלאות מס הבלו והתייקרות מחירי הדלק באירופה. במשרד האוצר, אגב, טוענים כי העלאת מסי הדלק נועדה לשיפור איכות הסביבה ובמקביל לשמירה על יעד הגירעון של הממשלה.

פרויקט מיוחד: כך מרוששת אתכם הממשלה בהעלאת יוקר המחיה

‏‎‎שר הליכוד מתקוממים?

שרי הליכוד וחברי הכנסת של הסיעה יוצאים היום בגלוי נגד מדיניות ראש הממשלה ושר האוצר לייקור תעריפי הדלק, וקוראים לכינוס מרכז המפלגה כדי לדון בסוגיה.

בכנס חברתי כלכלי של הליכוד שהתקיים בשבוע שעבר ברמת גן - שנערך, כהגדרת יוזמיו, על רקע עליית מחירי הדלק, מחירי המים והעלאת המסים - השתתפו השרים ישראל כץ ומשה כחלון; סגנית השר לאה נס; יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין; יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה הכהן; וכן חברי הכנסת דני דנון, חיים כץ ויריב לוין, 11 ראשי רשויות מהליכוד וכמה מאות פעילים.

כולם הביעו מחאה נגד מדיניות הממשלה להעלאת המסים. בכנס הודיע ח"כ דנון כי יאסוף חתימות לכינוס מרכז הליכוד בנושא. על מנת לכנס את המרכז דרושות 500 חתימות. ‏

בליכוד מעריכים כי ראש הממשלה ושר האוצר יעדיפו לגבש פתרון מוסכם, שיבטל או יוריד באופן הדרגתי את המיסוי על מחירי הדלק בטרם יכונס מרכז הליכוד - כדי למנוע מבוכה. לפי שעה שר האוצר, יובל שטייניץ, נעמד על רגליו האחוריות ומסרב לכל שינוי במדיניות. ואולם בליכוד לא פוסלים מהלך של ראש הממשלה, שיכופף את שר האוצר.

בכנס נשמעו קולות בשטח שטענו כי מדיניותו של שטייניץ "תמלא את מחסני האוצר בעבור קדימה, שתבזבז את הכסף בקדנציה הבאה", ונשמעו קריאות להתערבותו של ראש הממשלה בנושא. "זה התפקיד של שר על כלכלי, להתערב בדיוק ברגעים האלו", אמרו גורמים בליכוד.

‎‏"שטייניץ - נטל על הליכוד"

‎‎בליכוד ציינו כי באחרונה נמנע שר האוצר מלהופיע בכנסים פוליטיים, מחשש לתגובות נזעמות מצד החברים והפעילים. "שטייניץ צובר לו הרבה אויבים בשטח, ונתפס כנטל על הליכוד", הוסיף אחד המשתתפים בכנס.

דנון, שמשתתף באחרונה בחוגי בית רבים, אמר כי הוא שומע בשטח קולות דומים, ומזהיר כי אם תמשך מדיניות העלאת המסים "הליכוד עלול לאבד את השלטון על מהלכים כלכליים".

במכתב הפנייה לכינוס מרכז הליכוד שהעביר דנון ליו"ר מרכז הליכוד, כחלון, נכתב כי "חלפו למעלה משלושה עשורים מאז חולל הליכוד מהפך חברתי בישראל. המהפך של 77' היטיב עם השכבות החלשות בעם והליכוד הוביל בגאון משנה סוציאלית מפותחת. עליית מחירי המים בשיעור לא סביר והעלאת המסים אשר הביאה, בין השאר, לייקור הדלק, גורמות לפגיעה בחברה והגדלת הפערים בה". ‏ ‏

בתוך כך, מליאת הכנסת התכנסה בצהריים לדון בהצעת אי-אמון שהגישה קדימה על רקע העלאת מחירי הדלק. ח"כ אריה ביבי שייצג את קדימה מעל דוכן הנואמים, טען בנאומו כי הממשלה מנותקת מהעם. "יש כאן התנשאות, רוע לב ואי-הבנה עמוקה של צרכי היסוד, ניתוק וריחוק מהעם של הממשלה הזו".