המהומות במצרים: "התנפלות על הבנקים בהחלט אפשרית"

הבנקים והבורסות במצרים נותרו סגורים גם היום, אבל יש מי שמעריך שהם עלולים להיתקל בבעיה כשייפתחו

הבנקים במצרים ניצבים בפני בהלת משיכת פיקדונות כאשר הם ייפתחו מחדש במועד לא ידוע עדיין, בעקבות ההתקוממות העממית נגד משטרו של הנשיא חוסני מובארק.

"התנפלות על הבנקים תהיה הדאגה הגדולה ביותר, והיא בהחלט אפשרית בנסיבות הנוכחיות", אמר רוברט מק'קינון, מנהל ההשקעות הראשי של חברת ASAS קפיטל בדובאי, בראיון טלפוני. להערכתו, הרשויות צפויות להמשיך להחזיק את המערכת הפיננסית סגורה כדי למנוע סיכון כזה.

גם היום (ב'), אחרי שישה ימי הפגנות ומהומות במדינה הערבית המאוכלסת ביותר, שבהן נהרגו אולי 150 בני אדם, נותרו הבנקים סגורים. טנקים של הצבא שומרים על סניפי הבנקים ועל משרדי ממשלה בקהיר מפני ביזה, דיווחה הטלוויזיה הממלכתית. מדד 30 המניות המצרי, EGX, צנח ב-16% בימים חמישי ושישי שעברו. מניית בנק הסחר הבינלאומי המצרי, שמהווה יותר מחמישית מהמדד, איבדה 12%. הבורסות ברחבי המזרח התיכון ירדו אתמול מחשש להתערערות היציבות באזור.

מובארק הגיב להאשמות המפגינים שהוא עומד בראש משטר מושחת ומדכא בפיטורי הממשלה ומינוי סגן נשיא, ראש שירותי המודיעין עומאר סולימאן, בראשונה בתקופת שלטונו. הצעדים הללו לא מנעו הפגנות נוספות, שבהן התעלמו אלפי אנשים מהעוצר בקהיר ובערים נוספות. הבנק המרכזי הודיע שהבנקים והשווקים יישארו סגורים היום, ומכירה פומבית של אג"ח ממשלתיות שתוכננה להיום בוטלה.

נגיד הבנק המרכזי, פארוק אל-אוקדה, מסר בראיון טלפוני בשבת שלבנק יש יתרות בסך 36 מיליארד דולר, שמספיקות לשרת משקיעים שירצו למשוך את כספם מהמערכת. סגנו, הישאם ראמז, מסר שההלוואות הבין-בנקאיות "יתפקדו כרגיל" כאשר הבנקים ייפתחו מחדש. לדבריו, המצב הביטחוני יקבע מתי זה יקרה.

בתשובה לשאלה על הסיכון שבהתנפלות על הבנקים אמר מוחמד ברקאת, יו"ר בנק מיסר הממשלתי וראש אגודת הבנקאים המצרית, שהבנקים המצרים "נזילים מאוד" עם יחס הלוואות לפיקדונות של 53%.

"ובכל זאת, כאשר הבנקים ייפתחו מחדש, אנשים ירוצו למשוך את כספם", אמר מוחמד יאסין, מנהל ההשקעות הראשי של חברת CAPM מנג'מנט מאבו דאבי. הוא אומר שלרשויות במצרים יש אמנם סיבה להחזיק את הבנקים סגורים, אך החיים לא יחזרו למסלולם בתנאים כאלו, מפני שאנשים זקוקים לגישה לכספם כדי לקנות מזון וצרכים יומיומיים.

הריבית הבין-בנקאית במצרים, זו שהבנקים גובים זה מזה, נמצאת בשיא של 16 חודשים, 8.5%.