הערכה: האירועים במצרים יקשו על אישור מסקנות ששינסקי

ח"כים ושרים מביעים הרהורי חרטה על תמיכה במסקנות ששינסקי, וחושבים שההעדפה של גז מצרי על פני ישראלי שגויה ■ במשרד האוצר, לעומת זאת, חושבים אחרת: "האירועים במצרים רק מיטיבים עם 'תמר' שכן היעלמות השחקן המצרי מהמגרש תשאיר את 'תמר' כשחקן יחיד"

השפעתם של האירועים במצרים מגיעה למשכן הכנסת בירושלים - בניגוד להנחת העבודה במערכת הפוליטית ערב האירועים במצרים, כי המלצות ועדת ששינסקי יעברו בצורה חלקה בכנסת ככתבן וכלשונן, עתה עולים קולות ברחבי המשכן המערערים באופן דרמטי את ההערכה הזו. השיח במערכת הפוליטית כולל חברי כנסת ושרים שהביעו תמיכה פומבית במסקנות של ששינסקי ועתה מעלים במסדרונות הכנסת הרהורי חרטה, כשהם מבינים שההעדפה של גז מצרי על פני גז ישראלי שגויה מיסודה.

על פי הערכות, בהצעת החוק שתתבקש הכנסת לאשר יוכנסו שינויים שעשויים לשפר את מצבם של קידוחים בשטחי ישראל לעומת יבוא גז מצרי. בכנסת אמנם סבורים שעדיין אי אפשר לדעת מה ילד יום במצרים, אולם חוסר היציבות מעלה ספקות רבים לגבי הישענות כמעט מוחלטת על הגז המצרי. בכל מקרה, בכנסת מעריכים כי המלצות הוועדה יעברו דרך חתחתים עד לאישורן הסופי.

בכנסת צפויות להתרבות הקריאות בימים הקרובים להחרגת קידוח תמר בעקבות האירועים במצרים. מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, ציון פיניאן מהליכוד, כבר העביר דרישה ברוח זו לשר האוצר ולראש הממשלה. על פי הצעתו, יוחרג קידוח תמר ויופחת שיעור המס על הפקת גז מ-52%-62%, כפי שהוצע על ידי ועדת ששינסקי, ל-45%-52%.

"מצב מדאיג"

אתמול (א') הגישה ח"כ רונית תירוש בקשה לדיון בוועדת החוץ והביטחון על הקשר שבין המהומות במצרים לבין מסקנות וועדת ששינסקי. "בימים אלו, ממשלת ישראל בוחנת שינויים במדיניותה הפיסקאלית לגבי תגליות נפט וגז ישראליות, בחינה אשר הובילה לחתימה מיידית של עסקאות בין חברות ישראליות לבין ספקית הגז המצרי", אומרת תירוש. "המצב הנוכחי מדגיש את הסיכון שבהישענות כמעט מוחלטת על הגז המצרי ומעורר דאגה באשר לעתיד משק האנרגיה הישראלי".

הצעתה של תירוש בעיתוי הזה מתבקשת, אבל לפני כמה חודשים לא כולם חשבו כך. רבים בכנסת זוכרים כיצד התקבלה קריאתו של יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס, בפתיחת הישיבה על הגז הטבעי בחודש אוקטובר, כשאמר שלדיון יש גם השלכות אסטרטגיות וביטחוניות. קולות צחוק ולעג הרעידו אז את קירות החדר. חברי הכנסת נחמן שי (קדימה) ודב חנין (חד"ש) אפילו הציעו בלעג להעביר את הדיון לוועדת החוץ והביטחון. אקוניס השיב אז: "אתם יכולים לגחך ולצחוק, אבל אנחנו צריכים לדאוג שהגז הטבעי הישראלי יחליש את ציר הרשע ולא חלילה יחזק אותו". היום, על רקע אירועי מצרים, הדברים נשמעים הגיוניים מאי פעם.

ויש גם אירוניה בסיפור הזה. עם כניסתו לכנסת ב-1999, ואחר כך בשבתו כיו"ר ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, וגם כח"כ מן המניין, דיבר יובל שטייניץ רבות על האפשרות להתלקחות באזור מצרים. שטייניץ התריע מעל במות רבות על הסכנה שבהתלקחות מלחמה בגזרה הדרומית. כעת, בעודו עושה את דרכו לכנס במיאמי, יהיה לו זמן רב להפליג במחשבות אודות מסקנות ששינסקי וחוסר היציבות במצרים שעליו התריע.

האוצר: המהומות לא ישפיעו על העברת המלצות ששינסקי

ואולם, במשרד האוצר טוענים כי המהומות במצרים לא ישנו את המלצות ועדת ששינסקי ואת משטר המס החדש המוצע. בעקבות החשש ההולך ומתגבר מנפילת השלטון במצרים ומהאפשרות שהגעת הגז המצרי לישראל תופסק או תשובש, החלו להתעורר תהיות ואף שמועות שלפיהן הממשלה תבוא לקראת יזמי הגז הפועלים בימי ישראל על מנת לזרז עד כמה שאפשר את הפקת הגז מקידוח "תמר" שצפוי להגיע רק בשנת 2013.

עם זאת, באוצר כאמור מכחישים קיום כל כוונה או יוזמה להקל על "תמר" ובכך לסטות אפילו במקצת מהמלצות ועדת ששינסקי.

נזכיר כי בניגוד לדרישת היזמים, קידוח 'תמר' לא מוחרג ויחול עליו משטר המס החדש בכמה שינויים מקלים. "להפך, האירועים במצרים רק מיטיבים עם 'תמר' שכן היעלמות השחקן המצרי מהמגרש תשאיר את 'תמר' כשחקן יחיד, מה שיקנה לה כוח עצום בשוק לרבות יכולת לקבוע מחירים גבוהים יותר", אמר בכיר במשרד.

לא מגיבים רשמית

במשרד האוצר עוקבים אחרי האירועים במצרים ומסרבים להתייחס אליהם באופן רשמי, לרבות שר האוצר, יובל שטייניץ. האפשרות לסטות מהמלצות ועדת ששינסקי אכן נראית קלושה, וזאת לנוכח המאבק הקשה שניהל האוצר לשמירת שלמותן של ההמלצות. לגבי האפשרות לסייע לתמר באמצעים אחרים, בלי שינויים או סטיות מהמלצות, מסר הבכיר כי "הנושא לא עלה".

יצוין כי שר האוצר והחשב הכללי, שוקי אורן, שוהים בארה''ב זה כמה ימים באירוע השנתי של ארגון הבונדס. גם איתן ששינסקי, יו''ר הוועדה לבחינת תמלוגי הגז, שוהה בחו"ל.

היום דווח כי חוסיין סאלם, שותפו המצרי של יוסי מימן (20.6%) בחברת EMG, ברח ממצרים ונתפס בדובאי כשברשותו כחצי מיליארד דולר במזומן. הדווח העלה את החששות לפיהם הספקת הגז ממצרים לישראל תשובש לכל הפחות. יצויין כי מימן ביקש להבהיר אתמול כי על אף המהומות במצרים ייצוא הגז מ-EMG יימשך כסדרו. סאלם נחשב מקורב מאוד לצמרת השלטון במצרים ובעיקר לבנו של הנשיא מובארק, ג'מאל מובארק, שעל פי דיווחים נמלט אף הוא. סאלם מחזיק ב-28% ממניות EMG המספקת גז מצרי לישראל מיוני 2008.