לתשובה יש יותר מסיבה אחת לחייך

השותפות בתמר עשויות להרוויח בכל מקרה; חוזים של EMG בהיקף מיליארדים על הכוונת

באחת ממסיבות העיתונאים שבהן השתתף, נשאל פרופ' איתן ששינסקי האם אינו חושב שהמלצות הוועדה שבראשותו מפלות לרעה את ספקי הגז הישראלים מול ספק הגז המצרי. להפך, הסביר ששינסקי, אם כבר יש למדינה אינטרס להתערב בתחרות בין הספקים, הרי שעליה להבטיח את המשך פעילותה של EMG, כדי למנוע מספק הגז השני לצבור כוח רב מדי בשוק.

עד תחילת השבוע היה מצבו של ספק הגז הישראלי בכי רע. מסקנות ועדת ששינסקי, שלא החריגו את קידוח "תמר", זכו לגיבוי מלא מראש הממשלה. תשובה ויתר השותפים ב"תמר" התבצרו בעמדה כי ללא החרגה הם אינם יכולים לסגור פיננסית את המימון לפרויקט.

באוצר טענו כי מדובר בספין. "הרי הצענו להם עזרה והם לא באו", הסבירו. בקבוצת דלק ובשותפותיה מגיבים על הטענה הזו בגיחוך. לדבריהם, הטענה מעידה עד כמה תלושים חברי הוועדה - ובמיוחד אנשי האקדמיה ששינסקי ופרופ' יוג'ין קנדל - מהעולם של עסקי הנפט והגז.

יזמי "תמר" אומרים שמסקנות ששינסקי הופכות את המודל הפיננסי של הקידוח על ראשו. המיסוי של ששינסקי מפיל למים את מתווה המימון הדינמי של "תמר" שהתבסס על הלוואת גישור ומחייב את היזמים לחזור ולעבוד "לפי הספר". גם הסכמי הגז המתגבשים מול הלקוחות חייבים לעבור שינויים מהותיים כדי להתאים אותם למיסוי החדש. אם, למשל, המודל של ששינסקי מניח כי מחיר הגז בהסכמים יעלה בשיעור שנתי קבוע, יש צורך לשנות את ההסכמים באופן תואם למרות שהצמדות כאלה אינן מקובלות בהסכמים למכירת גז טבעי בשום מקום בעולם. "מה שבטוח הוא שבסוף יאשימו אותנו", אומרים השותפים ב"תמר", "בסוף לא תהיה לנו ברירה אלא ללכת לבית המשפט".

באופן פרדוכסלי דווקא האירועים האחרונים במצרים מחלישים את טענתו של תשובה כי אינו מסוגל לסגור פיננסית את המימון. הדוגמה הבולטת היא חברת החשמל שהתקשתה מאוד לבלוע את העלאת המחירים שהשותפים ב"תמר" ביקשו לגלגל עליה בעקבות העלאת המיסוי על מאגר הגז. היום, אחרי מצרים, יהיה לחברת החשמל הרבה יותר קל לספוג את התוספת.

גם מול לקוחות אחרים השתפר מצבם של יצחק תשובה ושותפיו ל"תמר" ללא הכר. רק לפני ימים ספורים הם חשקו שיניים למקרא מכתבי התראה של החברה לישראל המזהירים אותם כי גם חלקה השני של עסקת הענק עומד ליפול לידי המתחרה, חברת EMG.

היום, אחרי שהשותף המצרי הבכיר ב-EMG, חוסיין סאלם, נמלט מהמדינה, קשה להניח שמישהו בחברה לישראל מוכן לדבר ברצינות על האופציה המצרית.

עד לפני שבוע ספרו בקבוצת דלק, בישראמקו ובנובל אנרג'י את הלקוחות שעוברים ל-EMG ודיברו על כך שייאלצו לחפש שווקים חדשים לגז מ"תמר". היום כבר מתחילים ללטוש עיניים לעבר צבר הסכמי הגז של EMG שהיקפו הכולל מגיע לשווי של כ-15 מיליארד דולר. עדיין מוקדם להעריך האם חלק מהשלל הזה יעבור לידי המתחרים הישראלים שלהם, אבל ברור שלתשובה יש היום יותר מסיבה אחת לחייך.