סיטי למשקיעים בת"א: היזהרו מ"האחים המוסלמים"

הכלכלן דייוויד לובין מנתח את התרחישים השונים במצרים ומזהיר מפני התפשטות המהומות ללבנון וסוריה

חוסר הוודאות הגיאו-פוליטי השורר באזורנו בימים האחרונים בעקבות המהומות במצרים ניכר היטב גם בסקירה של סיטי על הבורסה בישראל. דייוויד לובין, כלכלן המאקרו של סיטי המסקר את השוק הישראלי, הוציא סקירה ללקוחותיו ובה הוא מנתח את השלכות המהומות במצרים על כלכלת ישראל; תשובות ברורות אין, אך נראה כי הסיכוי לתרחיש רע הינו גבוה יותר מהסיכוי לתרחיש טוב.

לובין מתחיל דווקא בתזכורת למשקיעים: השוק הישראלי היה חסין בפני זעזועים גיאו-פוליטיים מאז האינתיפאדה השנייה (בה נהרגו יותר מ-1,000 ישראלים, הדולר זינק מול השקל, הריבית הייתה גבוהה והעולם שקע במיתון לאחר התנפצות בועת ההיי-טק ופיגועי ה-11 בספטמבר). מאז, השוק צלח זעזועים כגון מלחמת לבנון השנייה, תוכנית ההתנתקות ועליית חמאס לשלטון בעזה, מבצע "עופרת יצוקה" ועוד.

"אך האירועים במצרים עלולים להגדיל את הרגישות של ישראל לזעזועים גיאו-פוליטיים", כותב לובין. הוא מסמן 3 תרחישים מרכזיים: עלייתו של סגן נשיא מצים הטרי, עומר סולימאן, לשלטון; עלייתו של מוחמד אל-בראדעי; או לחלופין עלייתם של "האחים המוסלמים" הקיצוניים.

"סולימאן", כותב לובין, "הינו דמות מוכרת בישראל אך לא ברור עד כמה הוא יוכל לסחוף את ההמונים". בהמשך רומז לובין כי אל-בראדעי לא בהכרח יהווה אלטרנטיבה טובה מבחינת ישראל, ומזכיר ציטוט מפורסם שאמר אל-בראדעי בשנת 2009, כשכיהן כראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית; "ישראל היא האיום מספר 1 על המזרח התיכון", אמר אל אל-בראדעי. על האחים המוסלמים כתב לובין: "עלייתם עלולה להוות איום על יציבות ישראל".

לובין מזהיר גם מאפשרות שהמהומות יתפשטו למדינות נוספות, כמו לבנון וסוריה, ובכך יוצת גל של מחאה נגד השלטונות הצבאיים והחילוניים ההיסטוריים של מדינות ערב.