העובדים שלא יבקשו העלאה לעולם

כוח העבודה החדש כבר בדרך אליכם: מספר חברות מציעות רובוטים ככוח עבודה זול ויעיל

מכירים את HRP-4? יש להניח שלא. תרשו לי להציג בפניכם אותו, כי בשנים הקרובות הוא עשוי להצטרף לסגל העובדים במשרדכם כעובד מן המניין.

אין סיכוי שבשלב זה הוא יהפוך לראש הוועד, או שתהיה לו זכות הצבעה כמו לשאר העובדים. אבל יחד עם זאת גם אין חשש שהוא יפגין רגשות זעם או תסכול, שכן רובוט זה, שמשקלו כ-40 קילוגרם, יודע כיצד לטפל בדואר של המשרד, להכין קפה, ולזהות את העמיתים האנושיים שבסגל העובדים לפי מראה פניהם.

היצרן היפני Kawada, יחד עם המכון הלאומי היפני לטכנולוגיה ומדע תעשייתי, החלו כבר למכור אותו למכוני מחקר ואוניברסיטאות במחיר של 350 אלף דולר ליחידה. נוריוקי קאנהיירה, מנהל המערכות הרובוטיות בחברת Kawada, אומר כי ה-HRP-4 יוכל לקחת על עצמו בקלות עבודות מזכירות ללא הפסקות צהריים, וללא ימי מחלה.

לפי הדוח השנתי של הפדרציה הבינלאומית לרובוטיקה, שממוקמת בעיר פרנקפורט שבגרמניה, בעולם כולו פועלים כיום כ-8.6 מיליון רובוטים. חלק גדול מהם נראים כמו סוגים שונים של מכונות שיודעות לרתך מכוניות, לטפל בדליפות דלק במפרץ מקסיקו ולהפעיל קווי ייצור ושינוע. אבל עתה נכנס לפעולה הדור החדש של הרובוטים, שיודע בין השאר גם לתייק מסמכים ללא כל שגיאה.

חברת Smart Robots ממסצ'וסטס מציעה רובוטים למשרד הקרויים SR4 במחירים הנעים מ-7,495 דולר ל-18,950 דולר. לפי התיאור של מנכ"ל החברה, רובוט זה הוא סוג של שליח הפועל לפי הנחיות מנקודה לנקודה, כמו משולחנו של עובד מסוים לשולחנו של עובד אחר, גם כאשר יש צורך לעלות ולרדת במעלית ובמדרגות לקומה שאליה הוא נשלח.

הרובוט רופוס / צילום: רויטרס
 הרובוט רופוס / צילום: רויטרס

יריב חדש בביליארד

הרובוט יכול לקחת מכתבים וחבילות לחדר הדואר, לצאת מהבניין, לחצות את הכביש במקום המיועד ולהביא למי ששלח אותו קפה הפוך מאחת הרשתות. גולת הכותרת של הרובוטים מהדור החדש היא ה-PR2, שמוגדר כרובוט אישי שפותח על-ידי Willow Garage. חברת סמסונג היתה בין הראשונות לרכוש אותו במחיר של 400 אלף דולר ליחידה.

הרובוט הוא דמוי אדם, ויש לו יכולת לפתור בעיות שניתנות לפתרון, כמו פתיחת דלתות ללא הנחיות, או התחברות לשקע החשמל שבקיר כאשר הסוללה מתרוקנת. הרובוט החכם יכול לפתוח דלת של מקרר ולקחת משם בקבוק בירה ואף להיות יריב משמעותי במשחק ביליארד.

אנליסטים סבורים כי לא ירחק היום בו ייכנסו הרובוטים לשוק העבודה, וייקחו את מקומם של עובדים מן השורה. לעומתם יש כאלה, כמו קבוצת המחקר אנדרדין, שמרגיעה את אלה החוששים למקום העבודה שלהם וקובעת כי עדיין לא נראים באופק רובוטים שיכולים למלא את מקומם של בני אנוש. אחרים קובעים כי החל משנת 2030 ימלאו הרובוטים תפקידים של כמחצית מכוח העבודה בארה"ב.

לא תהיה זו הפעם הראשונה שעובדים חוששים למקום עבודתם בשל חדירתה של טכנולוגיה חדשנית. לפני מספר עשורים חששו רבים כי האוטומציה, בעיקר של קווי שינוע ומילוי מכלים ובקבוקים של מוצרי מזון ומשקה, יגזלו מקומות עבודה ויגרמו לאבטלה. אלא שהמציאות הוכיחה כי למרות שקווים כאלה אכן החלו לפעול במספר מצומצם של עובדים, הרי שהכלכלה בחברת השפע והחדשנות הטכנולוגית יצרה מקומות עבודה חדשים למכביר, שקודם לכן לא היו קיימים כלל.

הרובוטים מסעירים מזה עשרות רבות של שנים את דמיונם של בני האדם. הם זכו כבר בעבר לחשיפה רבה במדיה, בספרות ובתסריטים לסרטי מדע בדיוני. אבל כיום הם הופכים לחלק בלתי נפרד של תעשיות רבות, ועומדים לתת מענה לביקושים הסמויים של הצרכן.

הרובוט רופוס / צילום: רויטרס
 הרובוט רופוס / צילום: רויטרס

הרובוטים של לגו בשירות הרפואה

כיום כבר ברור כי הרובוטים מייצגים את המהפכה הסוציו-דמוגרפית הבאה, שתביא לשינויים משמעותיים בהתנהגות הצרכנים, באורח חייהם, ובסדרי העדיפויות שלהם. ממש כפי שהאוטומציה היוותה את שלב הפריצה הטכנולוגית של המהפכה התעשייתית, כך הרובוטים יהפכו לחלק בלתי נפרד מחיי היום יום של הצרכן.

בראייה שיווקית, ניתן לצפות לגל של יזמים שיקימו חברות סטארט-אפ במקביל לכניסתם של התאגידים הגדולים לתחום זה. שכן, ככל שהיזמים יציגו פתרונות חדשים לבעיות בתחומי הקמעונות, התעשייה, התחבורה והבית, כך יגדל הביקוש, מה שיציג עבור היזמים הזדמנויות עסקיות למכביר.

חברת לגו הדנית מקיימת תחרות לפיתוח רובוטים בקרב תלמידים בכיתות ג'-ח', שצריכים לבנות רובוטים עצמאיים המציגים פתרון בתחום הביומדיקל. אחד הצוותים פיתח קוצב רובוטי לריאות, שיודע לקחת פיקוד ולהפעיל אותן בעת התקפת אסטמה. חוקרים באוניברסיטה במערב בריטניה משתתפים עתה בפרויקט אירופי שמיועד ליצור מערכת אינטליגנטית של רובוטים האמורים לתמוך בקשישים שמבקשים לנהל אורח חיים עצמאי, למרות המגבלות הרפואיות שלהם.

שיטת הפעולה כוללת מחקרים תצפיתיים, שמיועדים לזהות את הצרכים הפיזיים של קשישים, שיאפשרו לצוות החוקרים להציג פתרונות, כמו בגד הכולל חיישנים חכמים שארוגים בו ויכללו גם מערכת דיווח עצמאית למרכזי בקרה ייעודיים.

כמו-כן, יהיה הבגד מצויד במערכות שיזכירו לקשיש מתי עליו לאכול ולשתות, מאחר שקשישים המתגוררים בגפם, סובלים לעתים מתת תזונה בשל בעיות זיכרון ואובדן אוריינטציה. מערכות אלה יאפשרו לקשישים לקיים קשר שוטף עם חברים וקרובים באמצעות צגי מחשב פשוטים וידידותיים להפעלה.

כמו-כן יוכלו מערכות אלה להכין רשימת קניות על-ידי שימוש בתוכנות לזיהוי קול, אשר יוכלו להמיר את הבקשות שלהם לטקסטים כתובים שיועברו למרכזים לוגיסטיים של רשתות סופרמרקט המבצעות משלוחים עד הבית.

עבודת הפיתוח מתבצעת בשיתוף עם מדענים מאירופה וחברות המתמחות בשילוב של חיישנים בבדי טקסטיל. הרעיון הכללי של מתווה המחקר הוא להיות קרובים ככל האפשר לקשישים, להבין טוב יותר את הצרכים שלהם ולפתח פתרונות שיסייעו להם באופן הידידותי ביותר לנהל חיים עצמאיים ככל האפשר, גם כשהם מתגוררים בגפם בביתם.

רנסנס לספריות

חדירת הרובוטים היוותה קרקע פורייה לארגונים שהאינטרנט מכרסם באיטיות אך בהתמדה ביתרונות היחסיים שלהם. אחת הדוגמאות היא של הספריות ציבוריות, כולל אלה של אוניברסיטאות ומכללות. הסנונית הראשונה היא הספרייה של אוניברסיטת Valparaiso שבמדינת אינדיאנה בארה"ב. עד שנת 2004 היתה ספריה זו כמעט שוממה, שכן אלפי הסטודנטים והמרצים נמנעו מלבקר בה, בעיקר בגלל שלמרות המספר האסטרונומי של ספרים שהיו מוצגים בה, 266 אלף, חלקם הגדול היה מיושן ולא רלוונטי, והיה קשה לאתר את הספרים הנדרשים.

אבל לפני כ-4 שנים, כאשר נפתחה שם הספרייה החדשה, הסטודנטים חזרו אליה, ולא רק בגלל שהעבירו למחסנים 80 אלף ספרים שהתברר כי אינם רלוונטיים לנושאי הלימוד, אלא שהשטח שלה גדל ונוצרה הפרדה מוחלטת בין שטחי האחסון של הספרים לבין השטחים הנרחבים המיועדים לקוראים.

סטודנטים יכולים לגשת עתה לאחד המסופים המקוונים, להקליד שם של ספר, ללחוץ על כפתור ולקבל אותו בתוך 15 שניות באמצעות זרוע רובוטית השולפת אותו מאזור האחסון ומניחה אותו על שולחן הקבלה. ממש כפי שפועלים המרכזים הלוגיסטיים של אמזון, המסוגלים להכין הזמנה של צרכן למשלוח בתוך מספר דקות. הקונספט העיקרי עליו מבוססת הספרייה החדשה, הוא להעמיד לרשות הסטודנטים יותר מחשבים, יותר פינות עבודה אישיות כמו "קיוביקל" במשרדים, ובעיקר לצמצם כמעט עד לאפס את הקשר הפיזי בין הסטודנט למדפים, כאשר הזרועות הרובוטיות עושות את העבודה.

חברת Robotics Technology פיתחה רובוט שמסוגל "לאכול" פסולת ביולוגית (Biomass), כמו ענפים ועלים שצנחו והתמזגו עם הקרקע, ולהפוך אותה למקור האנרגיה החשמלית שלו.

הרובוט, שמיועד גם לפעילויות צבאיות, יודע למצוא את ה"דלק" שלו, לעצור לתדלוק ולהמשיך במשימותיו. במקביל פורסם כי יצא לשוק רובוט שקרוי Roofus, שפותח כדי להיות מוצב על גגות באזורים מושלגים ולנקות את השלג מהגג. כאשר משקל השלג שהוא עורם על כף הניקוי שלו, מגיע ל-250 קילוגרם, יודע הרובוט לנוע אל קצה הגג ולהשליך את השלג למטה.

השימוש ברובוטים מתרחב במיוחד בתחום הצבאי. לפני כשנתיים הוצג רובוט המהווה חלק מהציוד התקני של יחידות לוחמות, שיודע לזהות אויב ולצלוף בו בדיוק רב.

* הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com