גם עיריית פ"ת נתבעת על גבייה עודפת של ארנונה

בתביעה הייצוגית נטען כי שיטת ההצמדה של תשלומי הארנונה הדו-חודשיים הביאה לגביית יתר ■ ל"גלובס" נודע כי ככל הנראה יוגשו תביעות נגד 5 רשויות מקומיות נוספות

האם אנו בפתחו של גל תביעות ייצוגיות נגד רשויות מקומיות? בעקבות חשיפת "גלובס" בדבר תביעה ייצוגית נגד עיריית כפר-סבא על גבייה עודפת של ארנונה, הוגשה גם תביעה ייצוגית נגד עיריית פתח-תקווה, ול"גלובס" נודע כי ככל הנראה יוגשו תביעות נגד 5 רשויות מקומיות נוספות.

לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית, באמצעות עורכי הדין אלכס כץ ומוטי איצקוביץ ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI) המתמחה בארנונה כללית, בטענה כי שיטת ההצמדה של תשלומי הארנונה הדו-חודשיים הביאה לגביית יתר.

לדברי כץ ואיצקוביץ, "עיריית פתח-תקווה, בניגוד להוראות החוק, מקדמת באופן מלאכותי את המדד לפיו מחושב כל תשלום דו-חודשי, וכך יוצרת גבייה עודפת ובלתי חוקית של תשלומי הארנונה".

להערכתם, היקף התביעה הייצוגית נאמד ב-10-5 מיליון שקל, והיא כוללת 80 אלף בתי-אב ו-20 אלף בתי עסק בעיר.

לטענת העותרים, תאריך התשלום של הארנונה, למשלמים אחת לחודשיים, הוזז מה-1 ל-16 לכל חודש אי-זוגי. התוצאה היא שהארנונה מוצמדת למדדי החודשים העוקבים.

לדוגמה: התשלום של 16 בינואר הוצמד למדד דצמבר (המתפרסם ב-15 בינואר) - במקום למדד נובמבר, כפי שנדרש בחוק הריבית, לפיו המדד הקובע הוא של החודש שקדם למדד שפורסם לפני יום התשלום.

בתנאים של אינפלציה, התוצאה היא שכל מדד גבוה מקודמו, והפרשי ההצמדה גבוהים יותר.

לדברי כץ, "לא זו בלבד שהפרקטיקה אינה תואמת לחוק, אלא שבצו הארנונה של פתח-תקווה הושמטה המילה 'קדם' מלשון חוק הריבית המקורי, כך שמי שקורא את צו הארנונה מקבל רושם מוטעה".

מעיריית פתח-תקווה נמסר בתגובה כי הלשכה המשפטית שלה לומדת בימים את הטענות שבכתב התביעה: "לאחר שנבחן את הטענות, נציג את עמדתנו הכוללת במסגרת ההליך המשפטי".