שריג וכץ פתרו המחלוקות על המסלקה הפנסיונית

מסתמן: החוק בעניין יובא להצבעה בוועדת העבודה והרווחה, ויאושר כבר ביום שני הבא ■ מידע לגבי מוצר או תוכנית יימסר קודם כול ללקוח

בתום שבועות של דיונים ארוכים וקשים, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר בראשות פרופ' עודד שריג, ויו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, ח"כ חיים כץ (ליכוד), הגיעו להסכמה בנוגע למסלקה הפנסיונית. כתוצאה מכך, מסתמן שהחוק בעניין יובא להצבעה בוועדה, ויאושר כבר ביום שני הבא, 7 בפברואר. כך נודע ל"גלובס.

בתחילה נכללה הצעת החוק בחוק ההסדרים, אך לבסוף פוצלה ממנו בלחצו של כץ, ועברה לאישור בהליך נפרד ועצמאי. בתגובה לידיעה מסר היום (ד') כץ כי "הצעת החוק שתצא מהוועדה שונה מהותית מזו שהובאה בפניה. אנו פועלים כדי להגן על זכויות העמיתים, להקל עליהם את הנגישות למידע, לצמצם סיכונים ולקבוע איזונים הנדרשים על מנת שלא ייווצר מונופול".

מה סיכמו?

במסגרת ההבנות בין הצדדים צפויה ההצעה לקבוע כי המסלקה הפנסיונית תעסוק בסליקת מידע וכספים לגופים המוסדיים, הסוכנים והיועצים הפנסיונים. בניגוד להצעה המקורית, שלא כללה העברת מידע מהמסלקה לעמיתים אלא רק למוסדיים, הוסכם כי כל מידע לגבי מוצר פנסיוני או תוכנית ביטוח יימסר קודם כל ללקוח, ואם יבקש הלקוח - גם ליועץ פנסיוני או לבנק. כמו כן, הצעת החוק בנושא תכלול הוראות בדבר גביית דמי ניהול מהלקוח בגין שימוש במסלקה. כך, בלחץ הוועדה הוכרע כי תשלום זה ייגבה מהלקוחות (החוסכים) רק כתשלום של סכום חד-פעמי בעבור כל קבלת מידע מהמסלקה. גובה התשלום יקבע בתקנות באישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

כמו כן, הוועדה תקבל לידיה סמכויות אכיפה לגבי המסלקה - גם לאחר שזו תקום, דבר שלא תוכנן מלכתחילה, כשהיא תפקח על חלק מפעילויותיה. הוועדה תידרש לאשר תקנות והוראות שונות בנוגע למסלקה, בין היתר בנושאי הקלות לבעלי שליטה בחברת המסלקה, חריגות בשימוש במערכת הסליקה, הטלת חובה לעשות שימוש במערכת, הגישה למערכת ואמצעי זיהוי. כלומר, בנושאים אלו לא יינתן שיקול דעת בלעדי לממונה על שוק ההון באוצר.

תקופת מבחן

עוד נקבע כי המסלקה לא תשמש מאגר מידע, אלא רק כצינור מידע, שישמור אינפורמציה רק על עצם העברת המידע ולא על תוכנו, כשהמידע עצמו יושמד מיד לאחר העברתו. אגב, גם כעת משרד המשפטים רואה מסלקה שכזו כמאגר מידע. בנוסף, ההצעה שתאושר תכלול שורת עבירות שבגינן ניתן יהיה להטיל על בעלי המסלקה קנסות כספיים של עשרות אלפי שקלים.

כמו כן, לפי שעה תוקם רק המסלקה המרכזית שמקדם האוצר. ואולם מסתמן שייקבע פרק זמן לבחינת הצלחת המהלך (שנה מיום תחולת החוק), שלאחריו אולי יתקיים מכרז להפעלת מסלקה נוספת. עם זאת, לא כל הנושאים כבר הוסכמו בין האוצר לכץ, ונושא שעדיין שנוי מחלוקת הינו מספר הבעלים בחברה המפעילה של המסלקה; כץ מעוניין במבנה בעלות מבוזר ומאוזן, באופן מוסדר בהנחיות.