רשות ניירות ערך מחמירה עמדותיה לגבי אזכור שווי חברות

דרשה מדי פארם ומאליום מדיקל לא להנפיק לפי תשקיף מדף כדי לא להיחשב כמי שהציעו ניירות ערך שלא על בסיס תשקיף

שתי כתבות שפורסמו לאחרונה ב"גלובס", בהן התייחסו מנכ"לי החברות די פארם ואליום מדיקל בעקיפין לשווי המניה ולפרטים נוספים לגבי ערך החברות, עוררו את תשומת הלב של רשות ני"ע. תגובתה מעידה על הקשחת עמדות בקשר לאמירות שכאלו. בשני המקרים, דרשה רשות ני"ע מן החברות שלא לבצע הנפקה לפי תשקיף מדף עד הודעה חדשה, כדי לא להיחשב כמי שהציעו ניירות ערך שלא על בסיס תשקיף.

בכתבה הראשונה, צוטט מנכ"ל חברת די פארם, אלכס קוזאק, אומר כי "אנחנו כבר יכולים לראות את המיליארדים". ההתייחסות הייתה להיקף השוק הפוטנציאלי של החברה.

עוד נכתב כי מנכ"ל החברה כה משוכנע בפוטנציאל של המוצר ובעובדה שאין לו תופעות לוואי, עד שהסכים לבחון את המוצר על עצמו. הרשות ראתה בדברים "מידע צופה פני עתיד", אף שהחברה כבר השלימה ניסויי בטיחות במוצר, שכן היא נמצאת בימים אלה בניסוי גדול נוסף אשר כולל גם רכיב של בטיחות.

בכתבה אחרת, על אליום מדיקל, צוטט המנכ"ל, רונן קסטרו, כאומר ש"מחיר המניה היום עדיין נמוך לעומת מה שאנחנו שווים". לדבריו אתמול, בהבהרת החברה, הוא התכוון להתייחס באמירה זו להשוואה בין שווי השוק של החברה לבין שווי השוק של חברות דומות.

אליום לא צפויה להיפגע מן ההשעיה, שכן כבר ביצעה לאחרונה גיוס על בסיס תשקיף מדף וככל הידוע לא תכננה גיוס נוסף בקרוב. די פארם פרסמה תשקיף מדף ב-11 בינואר, במקרה באותו יום שבו הופיעה הכתבה, כך שייתכן שתצטרך לחרוג מתכוניותיה.

בספטמבר 2009 הוטלה סנקציה כזו בנסיבות דומות נגד חברת ביוליין, והיא הוסרה תוך כחודשיים. קודם לכן, בשנת 2007, עלתה לכותרות הכלכליות פרשה דומה, בכיכובו של לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל. אז ביקשה הרשות הבהרות, לאחר שלבייב אמר כי יכפיל את שווי החברה תוך שנה.