מובארק: "אם אעזוב כעת - יהיה כאוס במצרים"

(עדכון) - החרפה נרשמה היום בעימותים בין הפלגים במצרים ■ צוותי טנקים בכוונות לפתוח באש נגד הפורעים ■ צפו: יומן מסע - 48 שעות מתוחות עם שליחי "גלובס" במצרים

"אני מוטרד מאוד מהאלימות בכיכר תחריר בימים האחרונים, אך הממשלה שלי אינה אחראית לכך", כך אומר הערב נשיא מצרים חוסני מובארק בראיון בלעדי לרשת לכתבת כריסטיאן אמנפור ברשת ABC. כשלצידו הבן גמאל מובארק, בניסיון להבהיר כי כל השמועות על עזיבתם של השניים את קהיר, אמר נשיא מצרים: "האחים המוסלמים הם האשמים בעימותים", הוא מדגיש. "שבעתי מהכהונה בשלטון", מאשר מובארק. "אני רוצה לסיים את כהונתי, אבל לא יכול מחשש שהמדינה עלולה להיקלע לכאוס. לא איכפת לי מה אנשים אומרים עליי. כרגע איכפת לי מהמדינה שלי, איכפת לי ממצרים".

לדבריו, מובארק "חש הקלה" לאחר נאומו האחרון ביום שני, אז הצהיר כי אין בכוונתו להתמודד על תפקיד הנשיאות בבחירות הבאות. "מעולם לא התכוונתי להוריש את השלטון לבני", מדגיש מובארק. "מאז ומעולם הייתי מחוייב למצרים. לעולם לא אברח, אני אמות על האדמה הזאת".

"ברק אובמה אדם טוב מאוד", מדגיש מובארק בראיון, אך עם זאת מבהיר: "אמרתי לו שהוא לא מבין את התרבות המצרית, ומה עלול לקרות אם אני פורש עכשיו כפי שהוא דרש ממני בשיחה ביננו". בסיום הראיון הדגיש מובארק: "אני מרגיש חזק. לעולם אני לא אברח, אך גם אין בכוונתי להתמודד מחדש על תפקיד הנשיאות".

קודם לכן היום נרשמה הסלמה בעימותים במצרים בין תומכי הנשיא היוצא מובארק ומתנגדיו: ירי כבד נשמע מכיכר תחריר שבקהיר, ועדים במקום מספרים כי נעשה שימוש בנשק אוטומטי. רשת "אל-ערביה" מדווחת על 50 נפגעים בחילופי אש כבדים בכיכר. במקביל, תומכי מובארק ומתנגדיו מיידים אבנים אלה על אלה.

ארגון "אל-קעידה" פרסם היום הודעה מיוחדת, בה עודד את המשך התקוממות העם המצרי נגד שלטון מובארק. בהודעה, שפורסמה על ידי אחד מאנשיו של איימן א-זוואהירי, סגנו של אוסמה בן לאדן, קרא הארגון להפיל את משטר מובארק ולגרש את אנשיו.

דיווחים מהשטח מוסרים כי כוחות הצבא בכוננות לפתוח באש חיה נגד הפורעים, במיוחד נגד תומכי מובארק שהביאו ביממה האחרונה להסלמה בעימותים. גנרל בצבא לשעבר אמר לטלוויזיה המצרית כי צוותי טנקים במקום מוכנים כבר לפתוח באש.

בתוך כך, פעיל חיזבאללה שנעצר במצרים בשל מעורבות בתכנון פיגועים נמלט מהכלא - כך מדווחים כוחות הביטחון המצריים. בינתיים באופוזיציה, האחים המוסלמים ומוחמד אל-בראדעי סירבו להגיע לפגישת מפלגות האופוזיציה עם סגן הנשיא כדי לדון בפיתרון למהומות הדמים.

מנסים להרגיע את הרוחות על חשבון ישראל?

קלישאה ידועה היא שכדי לאחד בין אויבים צריך לתת להם אויב אחד משותף. את המשפט הזה אולי מתחיל ליישם כעת המשטר במצרים, שמתחיל להנהיג קו אנטי-ישראלי ביחסו למהומות.

מרואיינים רבים בטלוויזיה הרשמית במצרים מתייחסים לכך ש"כל מה שקורה בכיכר השחרור זו מזימה ישראלית". לדבריהם, "הכל מזימה ישראלית כדי להגשים את החלום הישראלי: מדינה גדולה מהנילוס עד הפרת". בנוסף, שודר שם אמש ריאיון עם צעירה מצריה בפנים מטושטשות, שמספרת כיצד אומנה על ידי יהודים אמריקנים לפעול להפלת משטר מובארק.

הטלוויזיה המצרית דיווחה אמש על מעצרו של מהנדס ישראלי בשם תומר חולן בעיר סואץ, שנחקר, לפי הדיווח, בקשר למהומות. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "למדנו על העניין ממהדורת החדשות, כרגע אנחנו בודקים את הדבר בצינורות המקובלים. ככל שידוע עד כה, משפחתו לא יצרה קשר על משרד החוץ".

שוחררו העיתונאים הישראלים שנעצרו

בתוך כך, מרבית העיתונאים הישראלים עזבו אמש את מצרים לאחר שבשעות הצהרים החל ההמון הזועם לתקוף עיתונאים מכל העולם. המפגינים, תומכי מובראק, טענו כי אנשי התקשורת נתנו במה מוגזמת למתנגדיו יום קודם לכן במסגרת "הפגנת המיליון" ובגללם התערער המשטר במדינה.

4 עיתונאים ישראלים נעצרו אתמול, ושוחררו בסיוע משרד החוץ. בינהם, כתבת תכנית התחקירים 360 של רשת יפעת גליק וצוותה, ששוחררו רק לאחר שעות ארוכות בהן הוחזקו בבידוד במתקן כליאה מחוץ לעיר כשהם נחקרים על ידי גורמי ממשל.

העיתונאים שעדיין נשארו בקהיר מספרים כי האלימות ברחובות גואה והצבא עדיין נמנע מלהתערב לאור הבלבול שקיים בשורותיו וחוסר הוודאות באשר לממשל המסתמן.