הפיצוץ בצינור הגז במצרים: EMG תחדש האספקה לישראל תוך שבוע

גלובס tv (עדכון) - צפו בווידיאו: טרוריסטים פוצצו צינור גז סמוך לצינור של EMG, שעצרה את האספקה ללקוחותיה ■ נתניהו: "ישראל ערוכה למצבים של הפסקת אספקת הגז ממצרים" ■ שאמה: "הטרור מרחף גם מעל האסדות בתמר, לוויתן, וים תטיס"

התקפת טרור סמוך לצינור הגז בין מצרים לישראל. עפ"י דיווחים במצרים, ועל רקע המהומות במדינה, מחבלים פוצצו את הצינור שמוביל גז ממצרים לירדן וסוריה - המרוחק כ-20 ק"מ מצינור הגז של EMG המצרית, שמוביל גז ממצרים לישראל. בעקבות הפיצוץ סמוך לאל-עריש, שגרם לשריפה, הופסקה זרימת הגז ממצרים לישראל. מקבוצת מרחב, השותפה הישראלית הבכירה ב-EMG, נמסר כי השריפה כובתה לחלוטין, וכעת עובדים על חידוש אספקת הגז - שצפוי רק בעוד שבוע. בשלב זה בודקים היבטים בטחוניים ותפעוליים ולאחר שיסיימו האספקה תחודש - וזה יכול להיות גם עניין של מספר שעות".

הפיצוץ עשוי להוות ניצחון אסטרטגי לשותפויות "תמר" שמניותיהן הגיבו השבוע בעליות נוכח האירועים במצרים והפגיעה האפשרית בחוזים עם EMG המצרית. שותפויות "תמר" הן נובל אנרג'י, ישראמקו , דלק קידוחים ואבנר , ואילו יוסי מימן הוא השותף הישראלי (20%) של EMG דרך חברת אמפל.

יצוין, כי ערוץ הטלוויזיה "אל-ערבייה" מצטט מקורות מצריים שטוענים כי הפיצוץ נגרם עקב דליפת גז מהצינור, ולא כתוצאה מפיגוע טרור.

ממשרד התשתיות נמסר היום בתגובה כי "אספקת הגז ממצרים לישראל הופסקה בסביבות השעה 9:00 ככל הנראה בגלל פיצוץ או שריפה באחד המתקנים באל עריש. עדיין לא ידוע מה הגורם לתקלה. משרד התשתיות הלאומיות הורה לחברת החשמל ולספק הגז הישראלי ים תטיס להערך בהתאם. לא צפויים שיבושים באספקת החשמל".

דובר קבוצת מרחב מסר עוד כי "תחנת מדידה בצינור המוביל גז ממצרים לירדן ולסוריה נפגעה ועולה באש. התחנה מרוחקת כ-20 קילומטרים ממתקן EMG. בניגוד לדיווחים השונים לא היה כל ניסיון פגיעה ולא הייתה כל פגיעה במערכת EMG המוליכה גז לישראל". EMG הודיעה ללקוחותיה על הפסקת אספקת הגז לפרק זמן מוגבל לצורך מתן וטיפול בבעיה.

מצרים צפון סיני פיגוע שדות גז / צלם: רויטרס
 מצרים צפון סיני פיגוע שדות גז / צלם: רויטרס

נתניהו: "ישראל ערוכה - אפשר לעבור למקורות אנרגיה וגז חלופיים"

שר התשתיות לנדאו קיים דיון דחוף היום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו השתתפו גם גורמי ביטחון. "ישראל ערוכה מבעוד מועד למצבים של הפסקת אספקת הגז ממצרים", נמסר מהודעת לשכת רה"מ. "קיימת אפשרות מיידית לעבור למקורות אנרגיה וגז חלופיים. בשלב זה לא ברור אם נגרם נזק לתשתית הולכת הגז ממצרים, אך כאמצעי ביטחון ישראל עצרה מיוזמתה את העברת הגז, כפי שמחייבים הנהלים. חשוב לציין, כי בכל תרחיש בשל ההיערכויות המוקדמות לא צפויות בעיות באספקת החשמל".

קבוצת ים תטיס שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה וחברת נובל אנרג'י מזרימה מאז 2004 גז לישראל מקידוח מארי-B שמול חופי אשקלון. כיום מספקת ים תטיס כמחצית מתצרוכת הגז של חברת החשמל ובעקבות האירועים היום היא הגדילה את התפוקה. "גלובס" דיווח בעבר כי הקבוצה מסוגלת למלא גם את מקומה של EMG במקרה של הפסקה זמנית בהזרמת הגז, ואולם במצב כזה יתרוקן המאגר מהר יותר. בקצב ההזרמה הרגיל צפויה כמות הגז במאגר צפויה להדלדל החל מ-2013.

ישראל נשענת היום על ייבוא הגז ממצרים לצורך ייצור חשמל, כאשר הגז מ"תמר" אמור להתחיל לזרום רק ב-2013, אם לא יהיו עיכובים בלתי צפויים. לאחרונה הקימה הממשלה צוות לבחינת אפשרויות להאצת פיתוח "תמר". שר התשתיות עוזי לנדאו הציע לאחרונה להעניק ערבות מדינה לשותפויות "תמר", על מנת להבטיח את פיתוח המאגר במועד.