שטייניץ על המהומות במצרים: "מה שלא יקרה - חברות הגז ינצלו זאת לטובתן ונגד אינטרס המדינה"

(עדכון) - שר האוצר השתלח בחברות הגז בכנס הרצליה: "אני מרצה ומורה לפילוסופיה כבר שנים רבות - אבל בסוג כזה של לוגיקה מטעם חברות האנרגיה עוד לא נתקלתי; המטרה שלנו היא לפתח את שדות הגז כמה שיותר מהר" ■ על מחירי הדלק: "לא נוכל להורידם בקרוב"

שר האוצר יובל שטייניץ נשא היום (א') נאום בכנס הרצליה של המרכז הבינתחומי בנושא מאזן החוסן והביטחון הלאומי של ישראל - וניצל את הבמה כדי להשתלח בחברות האנרגיה על רקע האירועים האחרונים במצרים. כזכור, על רקע המהומות במצרים פוצץ אתמול צינור הגז בסיני, מה שהביא להפסקת אספקת הגז של EMG, ספקית הגז המצרית, לישראל.

כנס הרצליה מתקיים זו השנה ה-11 ברציפות, במעמד דמויות מוכרות כדוגמת פרופר יעקב פרנקל, סגר שר החוץ דני איילון, חה"כ בנימין בן אליעזר, הרמטכ"ל היוצא גבי אשכנזי והרמטכ"ל הנכנס בני גנץ, יו"ר בנק לאומי דוד ברודט ועוד.

"החוסן הלאומי שלנו מורכב מפרמטרים שנמצאים בשליטתנו וכאלה שלא", אמר שטייניץ. "בנושא המשילות קשה לנו לטפל ונושא הממשל נמצא תחת שליטתנו. לדעתי, חייבים לשנות את שיטת הממשל בישראל - המערכת הפוליטית נפגעת מהתפוררות המשילות. לוקח המון זמן לקבל החלטות ועוד יותר זמן כדי ליישם אותן".

שטייניץ הוסיף כי "גם התקשורת הישראלית מגבה את תופעות התפוררות המסגרות, וזה יוצר בעיית משילות קשה ולזאת נכנסת גם הבעיה של אקטביזם שיפוטי - וזה פוגע קשות ביכולת קבלת ההחלטות שלנו. עדיין לא מאוחר לתקן זאת - עלינו לעבור למשטר נשיאותי שיבטיח עוצמה רבה לממשלה למשול, וייצור מערכת חדשה בה הכנסת והממשלה מקבלות עוצמה ולא מחבקות אחת את השנייה בחיבוק דוב ולא פוגעות בעצמאות שלהן. חייבים לשנות זאת במהירות כי זה בנפשנו והחוסן הלאומי שלנו תלוי בכך".

"הלוגיקה של חברות הגז היא אבסורד"

על רקע פיצוץ צינור הגז אתמול במצרים והפסקת העברת הגז הטבעי לישראל, התייחס שטייניץ לטענות חברות הגז על קח שיש צורך בדחיית יישום מסקנות ועדת ששינסקי ובכך לתרום להאצת פעילות הפיתוח של התגליות.

"אני מרצה ומורה לפילוסופיה כבר שנים רבות - אבל בסוג כזה של לוגיקה עוד לא נתקלתי: אם הגז ממצרים מגיע - צריך לתת הנחות במסים כדי שיוכלו להתחרות מולו ואם לא - צריך לתת הנחות מולו כי צריך לפתח מהר את השדות", אמר שטייניץ והוסיף: "מה שלא יקרה, תמיד איכשהו מה שלא יקרה - חברות האנרגיה ינצלו את זה לטובתן ונגד האינטרס של המדינה".

שטייניץ סיכם ואמר: "המטרה שלנו היא לפתח את השדות האלה כמה שיותר מהר, זה מתחייב ואפשרי מבחינת התנאים שנוצרו".

לא ממהר להקל במיסוי על הדלק

שטייניץ התייחס גם למחאה ההולכת וגוברת בנושא מחירי הדלק כשהביע את התנגדותו והתנגדות האוצר להפחתת היטל הבלו אשר נחשב לגורם העיקר בייקור מחירי הדלק לצרכן: "למרות שעליות המחירים מציקות ומכבידות, הממשלה לא תוכל לתת סובסידיות או הנחות במסים בכל פעם שהמחירים יעלו או יירדו. העברנו כבר תקציב שנתי בכנסת, תקציב טוב. לא נוכל בשנתיים הקרובות לפרוץ את מסגרות התקציב ולשנות מדיניות כלכלית. זה לא יהיה נכון לעשות".

לדברי שר האוצר, "הדרך הנכונה להתמודד עם זה כדי להקל על הציבור - זה בתחום ריווח מדרגות המס שמביא להכנסה פנויה גדולה יותר", לטענתו.