איגוד קרנות הנאמנות שוקל לעתור לבג"ץ נגד רשות ני"ע

על-פי הרפורמה המתגבשת ברשות, עמלות ההפצה בקרנות המנייתיות יירדו ל-0.4% מהנכסים, ואילו עמלות ההפצה בקרנות האג"ח יעלו ל-0.45%

איגוד קרנות הנאמנות מתנגד לרפורמה בעמלות ההפצה שאותה יזמה רשות ניירות ערך. ל"גלובס" נודע כי בישיבת האיגוד שנערכה ביום חמישי האחרון הביעו חברי האיגוד את התנגדותם לרפורמה, ושקלו את הדרכים להתנגד לה, כולל הגשת עתירה לבג"ץ. יו"ר האיגוד הוא מיקי צבייר.

לפני כשבוע הודיעה רשות ניירות ערך, בראשות פרופ' זוהר גושן, כי עמלות ההפצה בקרנות המנייתיות יירדו בחצי ל-0.4% מהנכסים, ואילו עמלות ההפצה בקרנות האג"ח יעלו ב-0.05% ל-0.45%. כ-75% מענף הקרנות, כ-100 מיליארד שקל בסך-הכול, הן קרנות אג"ח שעמלת ההפצה בגינן עומדת לעלות ל-0.45%.

מבדיקה שנערכה בבנקים עולה כי מבחינתם המהלך די מאוזן, כלומר העלייה בעמלות על קרנות האג"ח כמעט מפצה על הירידה בעמלות של הקרנות המנייתיות, ומדובר בהפרש של מיליוני שקלים בודדים בשנה.

אולם, מזווית הראייה של מנהלי הקרנות התמונה קצת שונה. ישנם גופים באיגוד שתמהיל הקרנות שלהם אינו כמו בענף, כלומר יש להם יותר קרנות אג"ח ופחות קרנות מנייתיות, ולכן שינוי זה צפוי להשפיע עליהם לרעה. לכן גם ברור כי יהיו מנהלי קרנות שיגלגלו את העלות הזו על הלקוח ויעלו את דמי הניהול בהתאם - מהלך שוודאי יזכה לביקורת רבה.

"המהלך אינו מידתי"

הרפורמה מעוררת את התנגדותם של מנהלי הקרנות, על אחת וכמה על רקע ההוראה האחרונה שהפיצה הרשות בעניין השתתפות של יועצי השקעות בכנסים שעורכים בתי ההשקעות. "מצד אחד סוגרים לנו את הדלתות בבנקים, ומצד שני אנחנו נצטרך לשלם להם יותר?", אמר ל"גלובס" אחד ממנהלי הקרנות שמתנגד למהלך.

כך או כך, באיגוד בוחנים כעת את האפשרויות המשפטיות להתנגד למהלך, בטענה כי הוא אינו מידתי ופוגע בהם באופן שעולה על הסביר. לשם כך על חברי האיגוד לערוך את התחשיבים הפנימיים שלהם, כולל ההחזקות של קרנות בתיקי ההשקעות (שאינם חייבים בעמלת הפצה) ולעדכן את האיגוד עד כמה השינוי יפגע בהם.

עמלות הפצה משולמות על-ידי מנהלי הקרנות לבנקים בגין שיווק הקרנות למשקיעים, כשהמערכת הבנקאית הנה מערכת ההפצה הבלעדית של קרנות הנאמנות בישראל.

היוזמה המקורית של הרשות היתה לבטל את עמלות ההפצה, ובמקומן לאפשר לבנקים לגבות עמלות קנייה ומכירה ישירות מהלקוח. אולם בבנק ישראל לא אהבו את הרעיון, והרשות נאלצה למצוא פתרון ביניים.

נושא עמלות ההפצה עלה על סדר היום בעקבות תיקון 15 שיאפשר הפצת קרנות זרות בארץ, שאינן פועלות או מתומחרות במודל של עמלות הפצה.