הדולר היציג נפל ב-1%; עוד שיא ביתרות המט"ח

שער הדולר נחלש לרמה של 3.676 שקלים ■ האירו נחלש בשיעור משמעותי אף יותר של כ-1.7% לשער של 4.978 שקלים ■ יתרות המט"ח לינואר: 73.4 מיליארד דולר

אחרי שבשבוע שעבר נחלש באופן משמעותי על רקע החששות סביב אי היציבות הפוליטית במזרח התיכון, מתנהל היום (ב') המסחר במטבע חוץ תוך התחזקות מרשימה של השקל אל מול המטבעות המרכזיים בזירת המט"ח.

אחת הסיבות להתחזקות השקל היום היא חשיפת "גלובס" לפי הלמ"ס תגדיל את משקלו של סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן ל-25%, מה שיחייב את בנק ישראל להעלות את הריבית. הדולר היציג נקבע בירידה של כ-1% לרמה של 3.676 שקלים ואילו האירו נחלש בשיעור משמעותי אף יותר של כ-1.7% לשער של 4.978 שקלים.

בינתיים בנק ישראל ממשיך במאמציו להצר את צעדיהם של הספקולנטים בשוק המטבעות הישראלי. הפיקוח על הבנקים הוציא היום הוראת דיווח חדשה, הדורשת מהבנקים הישראלים ומהבנקים הזרים הפועלים בישראל להעביר לבנק הישראל דיווח על היתרות שלהם בפעילות במט"ח ובנגזרי מט"ח. למעשה, בבנק ישראל מבקשים מהבנקים המקומיים והזרים להעביר דיווח מדי חודש שמהווה סיכום חודשי של הפעילות בתחום המט"ח ונגזרי המט"ח

"למרות שההתקוממות העממית במצרים אינה משפיעה ישירות על הכלכלה בישראל (בהנחה שהגז זורם), היא בכל זאת גורמת לחוסר יציבות אזורית ומרחיקה גם את המשקיעים הזרים", מסביר איתן אדמוני - מנה"ל מחלקת מט"ח וסחר חוץ בבנק ירשולים. "להערכתנו, התנודתיות הגבוהה בשוק תימשך... אך מנגד, המשך עליית המחירים במשק מגבירה את הסיכוי לאינפלציה גבוהה והעלאות ריבית בהמשך - צעד שיתרום למיתון היחלשותו של השקל בהמשך".

בבנק ירושלים מעריכים כי בטווח של שבוע-שבועיים צפוי הדולר להמשיך ולהתחזק, "אך זה ישוב להיחלש עם התפזרות הערפל מעל מצרים בכפוך לכך שלא תהיינה היבדקויות במדינות אחרות באזור". בבנק מסרבים לנקוב במחיר יעד ספציפי למטבע ומניחים טווח מסחר צפוי בין 3.684 שקל ל-3.773.

בעולם הדולר דווקא מתחזק מול המטבעות המובילים: האירו נחלש מולו ב-0.5% ל-1.3541 דולר לאירו, הליש"ט נחלשת כעת כ-0.2% ל-1.6111 דולר, ומול הין הדולר מתחזק ב-0.2% ל-82.365 ין לדולר.

יתרות המט"ח - לשיא חדש

בנק ישראל פירסם היום את יתרות מטבע החוץ של ישראל לסוף חודש ינואר 2011, המצביעות גם החודש על שיא חדש על רקע המשך מדיניות הרכישות של בנק ישראל.

היתרות הסתכמו בסוף החודש בסכום של 73.408 מיליארד דולר - גידול של 2.488 מיליארד דולר ביחס לסוף שנת 2010.

מהדיווח עולה כי במהלך חודש ינואר לבדו רכש בנק ישראל במהלך המסחר סכום של קרוב ל-2.1 מיליון דולר. עוד מיוחס הגידול ביתרות לשערוך היתרות בסך של 628 מיליון דולר. עוד פורט כי העברות הממשלה לחו"ל עמדו בינואר על 192 מיליון דולר - הוצאה אשר מיתנה במעט את הזינוק בהיקף יתרות המט"ח בקופה.