נתניהו על זינוק מחירי הדלק: "החלופה שלי תהיה אחראית, לא פופוליסטית; מודע לפגיעה במשפחות"

נתניהו: "יש אי יציבות וכתוצאה יש עלייה במחיר הדלק, זה פוקד את העולם כולו וגם את ישראל" ■ ח"כ כץ לנתניהו: "לא תהיה רה"מ בקדנציה הבאה" ■ ח"כ דנון לשטייניץ: "רד מהאולימפוס - העם זועק ואתה לא שומע" ■ אקוניס: "האוצר מזהה בעיה - מכניס יד לכיס האזרח"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס היום בפתח ישיבת סיעת הליכוד השבועית להודעתו כי יפחית את מחירי הדלק והתחייב כי החלופה שלו "תהיה אחראית, לא פופוליסטית. אין דבר קל יותר מאשר להיות פופוליסט", הוסיף ראש הממשלה.

"צלחנו את המשבר, וזה נעשה בשותפות כולם, עכשיו אנו עומדים בפני אתגר נוסף: עלייה חריפה במחיר חומרי הגלם בעולם, וזה קורה בגלל שיש גידול בביקוש. הכלכלות באסיה מתאוששות, ואז מחיר הגלם עולה", אמר נתניהו, "מנגד יש סימן שאלה כלפי ההיצע. המזרח התיכון בעייתי".

"יש אי יציבות וכתוצאה מזה יש עלייה במחיר הדלק, זה פוקד את העולם כולו וגם את ישראל. אני מודע לקשיים, זה פוגע במשפחות רבות. אני מקיים דיונים, אני שומע חלופות, החלופה שלי תהיה אחראית, לא פופוליסטית. אנו נצלח את המשבר הזה ונעמוד באתגר הזה".

במהלך הדיון בסיעה, שהוקדש לנושא הדלק, פנה ח"כ חיים כץ לראש הממשלה ואמר לו כי "אתה לא תהיה ראש ממשלה בקדנציה הבאה". כץ זעם ואמר כי הליכוד יחזור ל-12 מנדטים אם נתניהו ימשיך במדיניות הזו.

מתקפה נגד שטייניץ

במהלך הישיבה נפתחה מתקפה חסרת תקדים על שר האוצר יובל שטייניץ בקרב שרי וחברי הכנסת של הליכוד. יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר, ח"כ אופיר אקוניס, פנה לשטיניץ ואמר: "תפסיק להיות עקשן, בכל פעם שהאוצר מזהה בעיה הוא טוחב את ידו לכיסו של האזרח, הדבר הזה חייב להיפסק, טעית-תתקן".

ח"כ דני דנון אמר כי "אתה חייב לרדת מהאולימפוס. הציבור זועק ואתה לא שומע, אנחנו מדברים בשם העם ואתה עדיין לא שומע".

בתגובה לדברים קרא ראש הממשלה לחברי הכנסת לא להיות פופוליסטים ולגבות את שר האוצר. ח"כ כרמל שאמה אמר ש"כשהתשובה הטובה ביותר של האוצר היא טענת הפופוליזם, זה אומר שאין לו תשובה עניינית. בכל מקרה - אין גרוע יותר מאוטיזם של האוצר. הציבור כולו כבר לא מתנגד לנו, הוא עלה על פסי שנאה ומיאוס בממשלה הנוכחית. העם מספיק חכם להבדיל בין עליות מחירי גלם לבין גזירות האוצר. חלק מהאחריות המוטלת עלינו היא שאלטרנטיבת קדימה לא תנהיג את המדינה בקרוב".

במהלך הדיון הטעון פרץ עימות בין שטייניץ לשר סילבן שלום. שטייניץ פנה לשלום ואמר לו: "אני נתתי לך גיבוי מלא כשהיית שר אוצר, גם כשפגעת בקצבאות הילדים, אני תמכתי בך". שלום השיב: "אז זו היתה תקופה אחרת, היו לנו 38 מנדטים".

השר שלום אמר כי "שר האוצר זה תפקיד קשה ולא פופולרי אך כל דבר צריך להיות בהיגיון. יש לעשות דברים באיזון. כשעשיתי את הרפורמה במס ב-2002 הורדתי מס הכנסה בצורה דרמטית, ואיזנתי את זה ע"י הטלת מס על הבורסה, כך שבעלי ההון נשאו בנטל".

שטייניץ המשיך בדבריו והאשים את התקשורת: "מי שמנסה להפיל אותנו זו התקשורת", אמר שר האוצר, אולם כמה מחברי הכנסת זרקו לעברו: "זו לא התקשורת אלא פקידי האוצר". שר האוצר ביקש משרי וחברי הכנסת של הסיעה להיות מאוחדים סביבו.

חברי הכנסת מירי רגב וחיים כץ אמרו כי אסור לליכוד לתת לעופר עיני וקדימה להוביל את המאבקים החברתיים. "אסור לליכוד לשתוק, אנחנו אלה שצריכים לשאת את הדגל החברתי", אמרו.

רגב הוסיפה כי "אם ראש הממשלה לא יביא חלופה ראויה, המשך הפגיעה יתרחב גם למעמד הביניים ולא ייעצר רק בשכבות החלשות, כבר היום אנחנו בתחילת תהליך הפגיעה בהם. מחאות ציבוריות מתחילות ממשכילים וממעמד ביניים שמעמדו נשחק, ואת זה אנחנו צריכים למנוע".