המוסדיים מפזרים סחורה

ממצבים של אופוריה דומים בעבר ראינו מהפכים לא קטנים, לכן יש לפעול בזהירות

נתוני אבטלה מאכזבים, מהומות במזרח התיכון, ואינפלציה מרימה ראש לא הצליחו בינתיים לשנות את המגמה החיובית במדדים האמריקניים. על-ידי הצגת מדד המניות העיקרי בארה"ב, S&P 500, ובעזרת מדדים הנלווים אליו VIX ו-BPSPX ניתן לראות את האופוריה המובנית בימים אלו.

נתחיל בגרף השבועי של מדד המניות S&P500 (נכון ליום שישי שעבר):

משה שלום סנופישבועי
 משה שלום סנופישבועי

מאז סיום גל 2 (בכחול) של C עולה (נקודה שעדיין לא מופיעה בגרף) שהחלה בתחילת ספטמבר 2010, מדד המניות עולה במסגרת תעלה עולה ברורה (2 סגול). זו כבר נבדקה פעמיים בהצלחה (חצים סגולים) על ידי כך שגבולה התחתון דחף בחזרה פנימה את המחיר אשר ירד לקראתו. כל עוד המדד ממשיך בתעלה זו, המגמה המשנית ממשיכה להיות תעלה עולה, וזאת, בתוך מגמה ראשית עולה גם היא.

מתנדי המומנטום (1 סגול) ממשיכים לנוע בקו אופקי, וזאת באזור קניית היתר. יש לזכור שהימצאותם שם פחות חשובה מאשר הנקודה בזמן בה הם יחזרו משם. שילוב של חזרה כזו, עם חצייה מטה של גבול התעלה העולה, ביחד עם חצייה מטה דומה של הממוצע הנע 10 (בירוק), יהווה את הסימן הרציני הראשון לשינוי אפשרי בטווח טכני זה.

החולשה היחידה בגרף זה, נמצאת באינדיקאטור ה-OBV (המציין כניסה חדשה של כסף לתוך המדד). הפיכת עלייה לדשדוש בשלוש (OBV סגול) מראה לנו שמתקיים סוג של פיזור סחורה (Distribution). תופעה זו מעבירה את הסחורה מן הידיים ה"חכמות" יותר, לידיים של הציבור המתלהב והמאחר. תופעה זו מתרחשת, בדרך כלל, באווירות חיוביות הדומות לזו של היום.

גרף היומי של אותו מדד (נכון ליום שישי שעבר):

משה שלום סנופייומי
 משה שלום סנופייומי

העלייה האחרונה בטווח קצר זה, החלה מתחילת דצמבר 2010. מאז, מתנד העוצמה היחסית עלה בהתמדה, והתייצב מעל קו ה-50, המסמן את הטריטוריה החיובית שלו. הניסיון הראשון שלו לחזור לטריטוריה שלילית (מתחת לקו ה-50) (4 סגול) לא צלח. המדד עצמו עלה מיד מאותה נקודה בזמן, ודחף את ה-RSI שוב לטריטוריה החיובית שלו.

את הפסדי אותו יום שישי, המדד הצליח בינתיים להחזיר למשקיעים, ועוד קצת. אבל עלייה אחרונה זו, לא הביאה את המתנדים למקומם הקודם אלא נמוך מכך. זוהי "סטייה שלילית" קלאסית (Negative Divergence) בין המתנדים, המציינים את עוצמת המגמה, למחיר של הנכס עצמו.

המדד נמצא כעת בגבול העליון של התעלה העולה (5 סגול) המכילה את תנועתנו מאז תחילת השנה. כמו כן, זנבות הנרות האחרונים מצביעות על הלהיטות מצד הביקוש, זהו סימן נוסף לקיצוניות חיובית בטווח הזה.

סימן ראשון ורציני לשינוי אפשרי מטה, בטווח זה, יימצא כאשר המדד יחצה מטה את אזור ה-1,275. זה ייעשה אם המדד יחצה מטה את הגבול התחתון של התעלה העולה הכחולה, ביחד עם חצייה מטה של קו המגמה העולה העיקרי (הכחול), וחצייה מטה דומה של הממוצע הנע 20 (ירוק), (6 סגול).

שני מדדים נוספים הקשורים לשוק מניות זה (הגרף נוצר מהכלים הנמצאים באתר StockCharts) (נכון ליום שישי שעבר):

משה שלום אופטימיות
 משה שלום אופטימיות

בחלק העליון של הגרף מוצג לנו מדד ה-BPSPX, המציין את אחוז המניות הנמצאות במגמה חיובית על פי שיטת ה-Point and Figure. מדד זה די מקובל לבדיקה של היקף האופטימיות של המשקיעים במדד. שימו לב שהוא הגיע לאזור שבו הוא שכן (90%) ממש לפני הקריסה מטה של אפריל 2010.

בחלק התחתון של הגרף נמצא מדד ה-VIX, המציין את רמת סטיית התקן עבור האופציות הנסחרות כנגד מדד S&P500 .VIX גבוה מצביע על פסימיות ופחד, ו-VIX נמוך ויורד, מצביע לנו שאננות ואופטימיות מצד המשקיעים. גם כאן ה-VIX הגיע לרמות הנמוכות ביותר מאז אפריל של שנה שעברה.

לאן תיקח אותנו האופוריה?

אין חדש בתנועת המחיר של המדד, הן בטווח הקצר והן לטווח הארוך יותר. בשני המקרים תעלות ברורות מכילות את תנועתו. האופוריה הקשורה לשוק המניות בכללותו, ולמדד S&P500 בפרט, בולטת בגרפים שלו ושל שני האספקטים הנוספים שהבאתי בפניכם:

אחוז המניות החיוביות הנמצאות במדד (מדד BPSPX), ושאננותם של כותבי האופציות הנמדדת על ידי מדד VIX.

תחושת ה"כל יכול" של הפד, והשפעתו על מה שקורה בשווקים הפיננסיים, ניכרת כאן מאוד. על כן יש להיזהר בלקיחת החלטות המתנגדות לגורם משפיע חיצוני זה. למרות זאת, ממצבים של אופוריה כאלה ראינו בעבר מהפכים לא קטנים. זאת בדיוק עקב ההפתעה, וחסר האמונה שיכול לקרות אחרת.

משה שלום הינו אנליסט בכיר בחברת FXCM, ומרצה במכללת מגמות.

ניתן לפנות אליו ישירות לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.