זכות המחאה של משקיעי הגז

השר שטייניץ שכח את כללי הכלכלה חופשית - או ששכח שישראל דוגלת בכלכלה כזו

הפילוסוף הד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר בממשלת ישראל, אושפז שלשום (ג') בבית חולים לאחר שחש ברע, מאמר זה נכתב נגד מדיניותו אבל עם דברי המחאה שיהיו כתובים בו, שלוחה כמובן ברכת החלמה מהירה ושיבה לפעילות מלאה לטובת המדינה כולה.

"מה שלא יקרה - חברות האנרגיה ינצלו זאת לטובתן ונגד האינטרס של המדינה", אמר שטייניץ בכנס הרצליה, בתחילת השבוע. דבריו גרמו להרבה אנשים להרים גבה, בפרט לאור התנהלות המדינה כלפי מעמד הביניים שקורס תחת נטל העלאות מחירי מים ואנרגיה, קיצוצים וניהול תשתית כושל, כיוון שדווקא הוא זה שפועל בניגוד לאינטרס הציבורי.

אולי אלה מהומות דו"ח ששינסקי שמהדהדות בראשו, תוך שהוא דבק בהובלת הרפורמות שהוביל משרדו, אך אין ספק שמדובר בדברים קשים שפוגעים בציבור גדול של אנשים שמממן את הקופה הציבורית שממנה ניזון המשק הישראלי, בטח בימים בהם מתפרסמים נתונים אשר מלמדים כי ממשלת ישראל לא ממש סובלת מכל אותם "אינטרסנטים".

את שנת 2011 פתחה הממשלה ברגל ימין מבחינה תקציבית, וזאת כאמור על חשבון משלם המסים הישראלי. מי שמתעשר מכל המסים ועלייה במחירי האנרגיה זו קופת המדינה ולא ציבור המשקיעים. בעוד שהציבור הישראלי נאנק תחת נטל החיים במדינה, הסתיים חודש ינואר עם עודף תקציבי בגובה 4.7 מיליארד שקל, בזכות העלייה בהכנסות ממסים שנובעת בין היתר מעליית מחיר הדלק - הכנסות שצמחו ב-3.4% ל-1.46 מיליארד שקל בינואר. רק מנתונים בנטל שמטילה האנרגיה על האזרחים המשתמשים בה.

אני רוצה להזכיר לשר האוצר מי הם הגורמים שנגדם הוא יוצא, שכן דווקא הם עשויים להציל את המדינה ולא לנצל אותה לטובתם ולפגוע בה:

1. חברות הגז: מרבית חברות האנרגיה של ישראל נסחרות בבורסת ת"א ומוחזקות בעיקר על ידי הציבור. די להזכיר את ישראמקו, רציו, דלק אנרגיה, מודיעין יה"ש, אבנר ועוד ועוד בכדי להבין שהאמירות של שר האוצר מוכוונות לציבור שלם של משקיעים, חלקם אגב נמנים בין הבוחרים שלו עצמו, שמשלמים מסים על רווחים מהשקעותיהם וזאת לפני יישום מסקנות ועדת ששינסקי.

2. בעלי העניין והמשקיעים: נכון בחברות הגז יש בעלי עניין שהם אילי הון בישראל. אולם אותם בעלי עניין מובילים את החברות קדימה, בלעדיהם לא יהיו קידוחים ולא יהיה גז. כדאי לכן להתחשב בהם, בייחוד אחרי הפגיעה באספקת הגז לישראל.

מטרת הכלכלנים היא להרוויח ומן הסתם, הכלכלנים, בוודאי שיילחמו על כל אגורה ושקל וברור שזה יהיה האינטרס שלהם, בטח כשהם לכאורה פועלים בשוק חופשי, פתוח וצומח.

להזכירך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שמינה אותך לתפקיד, תומך בשיטת השוק החופשי, הוא אף נמנה על אסכולת שיקגו (שדוגלת בכלכלת השוק החופשי). לא אחת הוא התבטא, בהיותו שר האוצר, בנפלאות ה"יד הנעלמה", שהגה במאה ה-18 אדם סמית' - אבי הקפיטליזם.

אולי אתה עצמך דוגל במשנתו של ג'ון מיינרד קיינס, שנחשב נביא הזעם האינטלקטואלי של הקפיטליזם, אשר ראה את השיטה הקפיטליסטית כהרסנית.

אך אפילו קיינס הבין כי פעילות כלכלית במערכת קפיטליסטית נקבעת על ידי הנכונות של יזמים להשקיע את הונם, והוא אף הכיר בעובדה כי מעת לעת נחסמת נכונותם להשקיע, בשל מצבים ההופכים את צבירת ההון לקשה עד בלתי אפשרית, כפי שאולי מתרחש כעת בסקטור הגז בימים אלו.

לפיכך, אל לך לתהות על כך שנציגי חברות הגז והאנרגיה יוצאים חוצץ נגד איומים, ואל לך לחשוד בכך שהם פועלים נגד האינטרסים של המדינה. בסה"כ מדובר בהתנהגות טבעית של אזרחים שנהנים מכלכלה חופשית.

הכותבת משקיעה פרטית, עשויה להחזיק בניירות המופיעים בכתבה.