ברוני גז נולדים: איתן ורטהיימר, שלמה נחמה ומשה טרי

השלושה מעורבים בעסקה מורכבת עם דלק ונובל אנרג'י שפרטיה טרם סוכמו סופית ונוגעת לרישיונות אלון E, רות D, קרן ואביה ■ גם מודיעין ואלון גז מנהלים מגעים לקבלת זכויות

איתן ורטהיימר, שלמה נחמה ומשה טרי אלה שמות השחקנים החדשים המצטרפים לשוק חיפושי הנפט והגז. בעסקה מורכבת שפרטיה טרם סוכמו סופית יועברו לשלושה זכויות ברישיונות של קבוצת דלק ושותפתה נובל אנרג'י . מדובר ברישיונות אלון E, רות D, "קרן" ו"אביה".

בנוסף לשחקנים חדשים מנהלים גם כמה מהשחקנים הותיקים יחסית בשוק מגעים לקבלת זכויות ברישיונות והם שותפות מודיעין ואלון-גז . גוף נוסף שיצטרף ככל הנראה, וייכנס בכך לישראל לראשונה, הוא חברת הקידוחים ATP האמריקאית, שמנהלת מגעים לקבלת נתח של כשליש מהזכויות ברישיונות "אביה" ו"קרן".

דלק ונובל נמנעו מלגבות תשלום על הזכויות עצמן, משום שמדובר בזכויות השייכות למעשה למדינה. עם זאת השותפים החדשים יזכו ככל הנראה בתמלוגי-על. כמו כן הם התחייבו להשקעות קשיחות בתכניות האקספלורציה, בגובה החלק היחסי שלהם בזכויות וכן ישלמו את חלקם בהחזר הוצאות עבר, כגון סקרים סיסמיים שנערכו כבר בשטחים.

מבין המשקיעים החדשים בולט חלקו של שלמה נחמה, המנהל מגעים לרכישת נתח של כ-10 אחוזים בארבעת הרישיונות. חלקו של וורטהיימר ברישיונות עשוי לנוע 5 ל-10 אחוז בעוד שטרי מעוניין בחלק קטן יחסית של כ-5 אחוז. מבין השחקנים הוותיקים בולטת אלון-גז המחזיקה ב-4% מחזקת "תמר", שזכתה בקדימות על-רקע השותפות המוצלחת שלה עם נובל ודלק.

העסקאות נולדו בעקבות דרישת הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יעקב מימרן, שדרש מדלק ומנובל אנרג'י להפחית את מספר הרישיונות שבידיהם. לפי הסיכום בין הצדדים התחייבו נובל ודלק להחזיר לממונה חמישה רישיונות ולדלל את אחזקותיהן בארבעה נוספים. מדובר ברישיונות אלון E ורות D הנמצאים בצפון השטח הימי של ישראל ומוחזקים על-ידי נובל (47%), אבנר (26.4%) ודלק קידוחים (26.4%) ורישיונות "אביה" ו"קרן" הנמצאים באזור הדרומי לא הרחק מ"דניאל" ו"שמשון" ומוחזקים על-ידי דלק קידוחים (50%) ואבנר (50%). ב"אביה" מסתיים בימים אלה סקר סיסמי תלת-מימדי בעלות של כ-3 מיליון דולר.

מודיעין ATP איתן ורטהיימר שלמה נחמה אלון גז נובל דלק (אבנר ודלק קידוחים) סטאטוס

10 אחוזים כ-30 אחוזים + מפעיל כ-10 אחוזים 10-15 אחוזים יורדים מ-100 אחוז ל-25 נערכו סקרים קרן ואביה
05-10 אחוזים כ-10 10-15 אחוזים יורדת מ-47 אחוז ל-25 יורדים מ-53 אחוז ל-25 היערכות לקראת סקרים אלון E
05-10 אחוזים כ-10 10-15 אחוזים יורדת מ-47 אחוז ל-25 יורדים מ-53 אחוז ל-25 היערכות לקראת סקרים רות D