מי יציל את ענף התקשורת?

למי ששואל למה אנחנו כבר לא מובילים בשוק התקשורת, שיביט על משרד התקשורת

חלק הארי של העשור האחרון בשוק התקשורת היה רצוף טעויות קשות, שדרדרו את ישראל מהצמרת העולמית בכמה תחומים חשובים בענף. שוק הטלקום, שפעם היה מקור לגאווה לאומית, הידרדר והגיע למחוזות לא רצויים.

השוק הישראלי - שפעם השתבחנו ברמת התחרות שבו, בחדשנותו, בצמיחה ובהשקעות - הפך פניו, ונהיה שוק שסף הכניסה אליו הורם, שחקנים קטנים התאדו ושווקים מסוימים הלכו ואיבדו את מקומם לנוכח תהליכי ההתכנסות שמובילה הטכנולוגיה.

השוק שצמח בשיעור החד ביותר הוא כמובן השוק הסלולרי, אך דווקא בו גבהו חסמי הכניסה, ומשרד התקשורת נכשל כישלון חרוץ בטיפול בו. רמת התחרות שבו ירדה, רווחי חברות הסלולר הגיעו לשיאים מדהימים, והמחירים עלו בהדרגה. התחרות התמקדה יותר-ויותר באיכות השירות ופחות במחירים, כי ל-3 החברות הסלולריות המצב הקיים הכי נוח.

עמוד האש

המכרז הנוכחי, לפיכך, מגיע באיחור רב, רב מדי. שרשרת של טעויות ואי הבנה של מפת התקשורת הביאו לכך שהמכרז שיצא לדרך לפני כמעט שנתיים מגיע רק כעת לשלבי הסיום שלו.

אם מישהו רוצה להבין למה הידרדרנו ולמה אנחנו כבר לא מובילים בשוק התקשורת, שיביט על משרד התקשורת, ויבקש הסבר מהממונים עליו, בעיקר מהפקידים. אבל אין דין ואין דיין. לו כמה מהאנשים הללו היו מקבלים על עצמם אחריות לכישלון הזה, ייתכן שלא היינו מגיעים לאן שהגענו. ואולם המערכת הממשלתית שלנו בעייתית, ולא מסוגלת לטפל בענף דינמי ורווי חידושים וטכנולוגיה שמתפתחת במהירות כמו שוק התקשורת.

סביר להניח שאם משה כחלון לא היה מגיע למשרד התקשורת, גם זה לא היה קורה. זאת, משום שבמידה רבה כחלון מנסה לתקן חלק מהנזקים שנעשו בתקופות הקודמות. על רקע האפילה ששררה כאן, הוא מצטייר כעמוד אש. במאמר מוסגר נזכיר שהעובדה שכחלון אינו שר תקשורת במשרה מלאה בעייתית לענף, במיוחד על רקע המתרחש בתחום הרווחה שעליו הופקד בעת האחרונה.

לשמוע ולא להאמין

נכון לעכשיו, ולמרות שבאופן רשמי המכרז יוצא לדרך ביום א', עדיין לא הוסרו כל המכשולים שבפניהם ניצבים השחקנים החדשים. הנדידה הפנים-ארצית - שאמורה לאפשר לשחקנים החדשים להשתמש ברשתות של המפעילים הקיימים - עברה בחוק, אבל משרד התקשורת לא גמר להתקין את התקנות ולתקן את הרישיונות של חברות הסלולר, כדי שיוכל לחייב אותן לעשות זאת. כחלון דאג להעביר את הנדידה בחוק, והפקידות שלו עד היום לא גמרה להתקין את התקנות. לשמוע ולא להאמין.

המכשול השני הוא כמובן מכשול האנטנות. יד ימין לא יודעת מיד שמאל, וזה כמה שנים מנסה המדינה להגיע להבנות בין המשרדים השונים - ולא מצליחה. נכון לעכשיו אי אפשר להקים אנטנות, והמפעילים החדשים לא יוכלו לעמוד בדרישות הרישיון. כאן הכישלון לא מונח כולו לפתחו של משרד התקשורת אלא לפתחה של כל הממשלה, אבל יש לו אחריות רבה לכך.

חרף המצב העגום נישאר אופטימיים, לנוכח העובדה שיש ביקוש לתדרים מצד גורמים חדשים שרוצים להיכנס לענף הסלולר. הנוכחות שלהם קריטית להורדת מחירים ולשירותים מתקדמים וטובים יותר. רק שיאפשרו להם להיות נוכחים לאורך זמן.