הדרך לליבן של ענקיות הסלולר עוברת בברצלונה

תערוכת המובייל בברצלונה ממגנטת גם חברות ישראליות, שמקוות לחתום על הסכמים אסטרטגיים ■ "גלובס" עם אלה שרוצות לעלות על הרדאר של הגדולות

mobile מובייל
 mobile מובייל

ביום ראשון בשעות אחר הצהריים, ימריא משדה התעופה בן-גוריון מטוס לברצלונה שעליו יהיו 250 נציגים מחברות היי-טק ישראליות בדרכם לכנס המובייל השנתי (MWC). הלוגו על המטוס יהיה של איגוד הסלולר הישראלי, IMA.

הכנס הוא המפגש השנתי הגדול ביותר בתחום ההתקנים והיישומים לעולם הנייד. למשך כמה שעות המטוס יהפוך לפלטפורמת נטוורקינג שבה יסתובבו אנשי עסקים ויחליפו כרטיסי ביקור - מעין הכנה לצפוי בשבוע הבא במתחם בברצלונה.

1,300 חברות, 50 אלף מבקרים

חשיבות התערוכה בברצלונה גברה בשנים האחרונות ביחס ישיר לעלייה בחשיבות ההתקנים הניידים. כמעט כל חברה שיש לה מוצר רלבנטי לתחום התקשורת הניידת תיקח חלק בכנס - בפגישות או בביתן מיוחד. 1,300 חברות יציגו בתערוכה ו-50 אלף איש צפויים לבקר בה.

ברוח התקופה, השנה יינתן בתערוכה דגש מיוחד על אפליקציות לטלפונים ניידים וטאבלטים (מחשבי לוח). דוגמה לגאות בתחום אפשר למצוא בהקצאות גדלות והולכות של כספים מקרנות הון סיכון או ממשקיעים פרטיים, להשקעה בחברות סטארט-אפ בתחומים אלו. בצד זה, גם מספר החברות שיבלטו בתערוכה ועוסקות באפליקציות יהיה גדול יחסית.

תחומים נוספים שימקדו השנה את תשומת הלב הם אופטימיזציה של פעילות רשתות התקשורת האלחוטיות; אפליקציות שמשותפות לפלטפורמות תקשורת שונות; ופתרונות שמאפשרים הקלה על תשתיות התקשורת בדרך לליבת הרשת. בנוסף, טכנולוגיית התקשורת לדור הרביעי של הסלולר, ה-LTE, קפצה מדרגה בשנה שעברה, ובתערוכה השנה יוצגו פתרונות תשתית והתקנים חדשים.

שני גופים מרכזים את רוב החברות הישראליות שיגיעו לתערוכה: IMA, בניהולו של אייל רשף, ומכון היצוא. חלק גדול מהחברות יציגו בביתנים של שני הגופים, אך חלקן יחזיקו ביתנים משל עצמן. מלבד אלה, חברות ישראליות רבות יופיעו בביתנים של חברות הענק שאיתן הן משתפות פעולה, ויהיו גם כאלה שיסתפקו בפגישות בלבד.

הפעילות של המשתתפות הישראליות תנוע בין חשיפה בסיסית ושיתופי פעולה, למהלכים אסטרטגיים יותר, כגון מימון או אף רכישות.

השנה גם תתרחש מיני-דרמה: לאורך השנים, הדוכן הבולט ביותר מבין החברות ישראליות בתערוכה היה של חברת קומברס, שמספקת תוכנות ומערכות שמאפשרות הודעות מבוססות רשת, שירותי תוכן ובילינג. אלא שהחברה נמצאת במצב רעוע שמתבטא בקשיי נזילות, ולכן ויתרה השנה על הגעה לתערוכה.

את מקומה כנציגות הישראלית הבולטת מבחינה ויזואלית תנסה לתפוס חברת סטארט-אפ צעירה מבאר שבע - iWay - שתציג בביתן גדול יחסית המשתרע על 100 מ"ר - כולל בר אירוח, מה שרוב חברות הסטארט-אפ יכולות רק לחלום עליו.

2 מיליון ד' לחשיפה

החשיפה המכובדת הזו, כך על-פי הערכות, תעלה ל-iWay כ-2 מיליון שקל, כולל הטסת עובדים ומטענים, והוצאות שוטפות שלהם. לעומתה, הסטארט-אפ הממוצע יוציא 10-50 אלף דולר על הביתן בצד הוצאות של כמה אלפי אירו על הלנה והטסה של המשתתפים.

"גלובס" מאיר זרקור על שש חברות ישראליות צעירות יחסית - וייבר, סיקלו, Quammy, Saguna, My6Sense, ו-iWay mobile, שעוסקות בתחומים שיבלטו השנה - אפליקציות להתקנים ניידים, אופטימיזציה של רשתות סלולר והעברת תוכן בין התקני תקשורת שונים.