שלומי שוקרון מגלובוס: "פניי לשלום - אך אני ערוך גם למלחמה"

שוקרון, בעלי גלובוס, מרוצה מההחלטה לבטל את הבוררות בינו לבין רציו בשל מעורבות גורמים עבריניים: "אני מקווה שמנהלי רציו יתעשתו ויקיימו את התחייבויותיהם כלפיי, ולא - אגיש תביעה"

"פניי לשלום, אך אני ערוך גם למלחמה" - כך אמר היום (א') ל"גלובס" שלומי שוקרון, בעלי חברת גלובוס אינטרנשיונל, בעקבות החלטתו של סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, יהודה זפט, בשבוע שעבר לקבל את בקשת גלובוס ולבטל את הליך הבוררות שנערך בינה לבין חברת רציו חיפושי נפט שבבעלות יגאל לנדאו וליגד רוטלוי. זאת, בשל מעורבותם של גורמים עבריינים במינוי הבורר, עו"ד אסף ברם.

"אני מקווה שמנהלי רציו יתעשתו ויקיימו את התחייבויותיהם כלפיי ויתנהגו כמו אנשי עסקים ראויים. 'אספתי את הכסף בכפיות ונתתי להם אותו בדליים', והם הפרו את כל ההסכמות אתי. אני מברך על ההחלטה המהירה של בית המשפט שהוציא את הצדק לאור. עברתי תקופה קשה ותהליך מאוד לא נעים שאיני מורגל בו", הוסיף שוקרון, שהביע תקווה כי כעת בעלי רציו ימלאו את דרישתו וירשמו 15% ממניות רציו השותף הכללי על שם חברת גלובוס, ללא מאבקים משפטיים נוספים.

"אני מקווה שהם ימנעו ממני את המשך עוגמת-הנפש שגרמו עד כה. שיתנהגו כמו ג'נטלמנים. אולי הם יתעשתו על עצמם. אם לא, לא אהיה מוכן להליכי בוררות פשרה או גישור כלשהם ונגיש נגדם תביעה", אומר שוקרון.

בדומה לשוקרון, גם בא-כוחה של גלובוס, עו"ד אורי קידר, מקווה כי לאור ביטול הליך הבוררות, רציו תסכים להעביר 15% ממניות השותף הכללי לגלובוס.

קידר מעביר ביקורת חריפה על התנהלות לנדאו ורוטלוי בפרשה. "אם בעלי רציו היו הגונים, אפשר היה לגמור את הסכסוך הזה ב-10 דקות, כל מה שהם צריכים זה לרשום את 15% מהמניות, והעניין יסתיים, אבל לאורך כל הדרך הם התגלו כאנשים לא הגונים. זה לא סתם שהם הלכו למאיר אברג'יל", אומר עו"ד קידר.

לדבריו, לאור החלטתו של זפט המצב חוזר לאחור, ורציו תצטרך כעת להקצות לגלובוס 15% ממניותיה, כפי שנקבע בהסכם העקרונות שקדם להסכם הבוררות שבוטל.

"זריית חול בעיני הציבור"

ואולם, משפטנים ששוחחו עם "גלובס" ואומרים כי שוקרון וגלובוס מנסים "לזרות חול בעיני הציבור", להטעות ולשנות במתכוון את המשמעות האמיתית של החלטתו של זפט.

לדבריהם, בניגוד גמור למה שמנסה לטעון גלובוס, השופט כלל לא קבע כי הסכם הבוררות או הסכמות קודמות לו בין הצדדים בטלים, אלא רק שהליך הבוררות, שבעזרתו ביקשו הצדדים להיפרד משותפותם העסקית - בוטל.

לכן, מסבירים המשפטנים, אין להחלטה של זפט כל השפעה על העובדה שבין הצדדים הוסכם כי 15% ממניות רציו השותף הכללי, לא יוקצו לגלובוס.

מרציו נמסר כי "השופט קבע כי התנהגותה של גלובוס לפני הליך הבוררות היתה פסולה, וכי פנייתה לביטול הבוררות בעיתוי הנוכחי קשורה לנסיקת שוויה של רציו".

עוד נמסר מרציו כי "רציו אדישה לשאלה היכן יתבררו המחלוקות עם גלובוס. היא תבחן את פסק הדין באמצעות יועציה המשפטיים, ותמצה את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניה להביא להיפרדות מלאה ומהירה מגלובוס על-פי ההסכם בין הצדדים".

זפט בהחלטתו: הצדדים ניסו ליצור מאזן אימה

מאות עמודים של טענות, נימוקים, הסברים ונספחים הגישו באי-כוחם של חברת גלובוס אינטרנשיונל שבבעלות שלומי שוקרון וחברת רציו חיפושי נפט שבבעלות יגאל לנדאו וליגד רוטלוי, לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, כדי להסביר את טענותיהם המנוגדות ביחס להליך הבוררות שנערך ביניהם על-ידי הבורר, עו"ד אסף ברם.

לשופט המחוזי בתל-אביב יהודה זפט נדרשו רק 12 עמודים כדי לנמק את החלטתו, שניתנה ביום חמישי האחרון, לבטל את הליך הבוררות בין הצדדים, בנימוק שנערך תחת צילם המאיים של גורמים עבריינים.

השופט הסביר כי החלטתו התקבלה לאחר שלא היה עוד חולק כי ההחלטה לברר את הסכסוך התקבלה על-ידי גורמים בעלי "מוניטין" של אלימות, אליהם פנו שוקרון ולנדאו, במטרה "להטיל אימה על הצד שכנגד או ליצור מאזן אימה". זאת, בהתייחס למעורבותם של אנשי העולם התחתון, מאיר אברג'יל ושלום דומרני מטעם רציו; והאדם שכונה "יחזקאל הגרוזיני" מטעם גלובוס.

המסר שזפט שלח לצדדים הוא שאין חשיבות מי עירב לראשונה את העבריינים ומי הביא עבריין "יותר גדול" כדי שישפיע על מינוי הבורר - אלא שכל שימוש בשירותיהם של עבריינים בהשגת הסכמה להפנות סכסוך לבוררות, או בקביעת זהות הבורר, מהווה פגיעה קשה במוסד הבוררות ואינו מתיישב עם תקנת הציבור.

הסכסוך בין רציו לגלובוס פרץ ב-2005, לאחר ששותפות רציו ביקשה לבצע גיוס הון בבורסה. גלובוס, שהחזיקה בחלק ממניות השותפות, התנתה את הגיוס בכך שיכוסו כל הפסדיה, ויובטחו השקעותיה. בעקבות הדרישה נחתם הסכם בין גלובוס לרציו, שלפיו רציו תקצה 15% ממניותיה לגלובוס ותשלם לחברה 2,000 דולר בחודש כ"דמי ייעוץ". בתמורה הסכימה גלובוס להצביע בהתאם להחלטה של רציו.

בהמשך טענה גלובוס כי רציו הפרה את ההסכם, והסכסוך הגיע לבוררות. לפני כ-5 חודשים, אחרי שכבר נערכו 15 ישיבות בוררות, פנתה גלובוס לבית המשפט בבקשה כי יבטל את הליך הבוררות, בטענה כי בעלי רציו ערבו בסכסוך את העבריין מאיר אברג'יל, שאף הכתיב לצדדים את זהות הבורר בעקבות פגישה שערך עם עבריין בשם יחזקאל, שייצג את שוקרון.

מנגד טענה רציו כי הסיבה לבקשת הביטול היא ניסיון ציני להתחמק מהליכי בוררות מחייבים בשל העלייה בשווי מניית רציו בשל תגלית הגז.