אל תהיו אדישים: בדקו - עד כמה התיק שלכם מסוכן?

ד"ר מיכאל שראל מקבוצת הראל בחן את התנודתיות של האפיקים השונים בתיקי המשקיעים ב- 11 השנים האחרונות, ומצא גם דרך להקטין אותה

רבים מהמשקיעים בוחנים בפירוט רב ומשווים את התשואות ההיסטוריות שהושגו באפיקים השונים, ועם זאת לא תמיד מודעים לתנודתיות המהווה חלק אינטגרלי מהשקעתם. כך, גם אינם ערים לדרכים להתמודד עמה באמצעות שילוב נכסים שונים בתיק.

חשיבותה של התנודתיות כמדד להשקעה, נעוץ בהיותה חלק אינטגרלי ממשוואת הסיכון-סיכוי: כך למשל, מניה או אג"ח המתאפיינות בתנודתיות גבוהה לאורך זמן, נחשבות לנכסים מסוכנים יותר.

על הרקע הזה, בחן ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל, מהי מידת התנודתיות באפיקי ההשקעה הפופולריים על פני תקופת זמן ארוכה (2002-2011) וקצרה (2008-2011). שראל בחן האם התנודתיות השתנתה בשנים האחרונות, והאם ניתן להקטינה בחלק מאפיקי ההשקעה - כמו תיקי אג"ח, תיקי מניות ואף תיקים מעורבים 80/20 - על ידי חשיפה מטבעית לדולר.

לשם כך, השתמש שראל בנתונים שבועיים של התשואות באפיקי השקעה השכיחים בקרב המשקיעים, החל ממדד ת"א 100, דרך מדדי אג"ח מקומיים, מק"מ ועד מדד המניות העולמי MSCI World (במונחים שקליים).

התוצאות לא מפתיעות. "התנודתיות של אפיקי האג"ח הממשלתיות הייתה הנמוכה ביותר, ואילו זו של אפיקי המניות בארץ (ת"א 100) ובעולם (MSCI World) הייתה הגבוהה ביותר, ועלתה מ-21% בתקופה ארוכה ל-25% בקצרה, ומ-18% ל-25%, בהתאמה", מספר שראל. נקודה חשובה לא פחות שעלתה בכל המדגמים שביצע, מלמדת כי פיזור בין מניות בארץ למניות בחו"ל מקטין במעט את התנודתיות.

השפעה מוגבלת לדולר

על רקע הקולות הרבים כיום בשוק הנוטים במובהק לעבר מניות על פני אג"ח, אשר נחשבות לפחות תנודתיות, בדק ד"ר שראל האם ניתן להקטין את התנודתיות של תיק מנייתי באמצעות חשיפה לדולר. "ביצענו סימולציות על כל מרכיב בתיק ההשקעות, כאשר אנחנו מניחים כי החשיפה לדולר מתבצעת באמצעות חוזה Forward", הסביר.

מדובר על חוזה עתידי, בו שני הצדדים חתומים על כך שנכס מסוים יימכר ביום מסוים ובמחיר מסוים שנקבע מראש. התוצאות המרכזיות הראו כי החשיפה לדולר מקטינה אמנם את התנודתיות של האפיקים השונים, אך במידה מתונה מאוד וזניחה יחסית להבדלים בתנודתיות בין האפיקים.

באפיקי האג"ח הממשלתיות, החשיפה האופטימלית לדולר נמוכה יחסית והיא ירדה במהלך השנים, ואילו באג"ח קונצרניות ניתן היה אמנם להקטין במעט את התנודתיות על ידי חשיפה לדולר (של כ-15%), אך בשיעור שלא השתנה במשך השנים.

עבור אפיק המניות בישראל, נראה כי ההגנה של הדולר הייתה משמעותית בעבר אך ירדה באופן ניכר בשנים האחרונות. הסבר לכך מוצא שראל בעובדה שמדובר בחשיפה שמגינה על המשקיע הישראלי במקרה של זעזוע שלילי מקומי, לעומת מצב בו השוק המקומי במגמה שלילית בשל חדשות מחו"ל, ואז השפעת הדולר על הקטנת התנודתיות פוחתת.