באפט: "היכולת להעלות מחירים חשובה יותר מההנהלה"

"הדבר החשוב ביותר בהערכת שווי של עסק כלשהו היא עוצמת התימחור. אם יש לך עסק עם כוח להעלות את המחירים ללא שיפסיד עיסקאות למתחריו - יש לך עסק טוב מאד

"אני מדרג עסקים לפי היכולת שלהם להעלות מחירים ולרוב בכלל לא חשוב לי מי הם האנשים שמנהלים אותם" כך אומר המיליארדר וורן באפט, בעל השליטה בחברת ההשקעות ברקשייר האתאוווי לוועדת החקירה הבוחנת את המשבר הפיננסי.

לדבריו, "הדבר החשוב ביותר בהערכת שווי של עסק כלשהו היא עוצמת התימחור. אם יש לך עסק עם כוח להעלות את המחירים ללא שיפסיד עסקאות למתחריו - יש לך עסק טוב מאד. אך אם אתה צריך לשאת תפילה לפני שאתה מעלה את המחירים ב-10%, אז יש לך עסק איום".

באפט בן ה-80 צבר את ההון האישי השלישי בגודלו בעולם במהלך קריירה ארוכה של השקעות במניות נבחרות ובהשתלטויות על חברות כגון חברות רכבות, יצרני חשמל, אשר כוח התמחור שלהן נובע מהעדר האופציות האלטרנטיביות המוצעות ללקוח. באפט גם נגס בנתחים בחברות כמו קוקה קולה וקראפט פודס, אשר נשענות על מיתוג מושך המאפשר להן למשוך ולשמור על לקוחות.

"לעסק יוצא מן הכלל לא דרושה הנהלה טובה", אמר באפט בראיון שפורסם ע"י הוועדה החוקרת של ה-FCIC לפני כשבוע והתקיים בחודש מאי בעיר מולדתו אומאהה שבנברסקה. הוועדה התרכזה בהשקעה שעשה באפט בסוכנות דירוג האשראי מודי'ס, אשר הואשמה בכך שחילקה בסיטונאות דירוגים נדיבים בעת היווצרות בועת הנדל"ן. באפט אמר כי החזיק במניותיה של מודי'ס מכיוון שהחברה הינה חברה מובילה בתחומה לצידה של מתחרתה S&P, מה שאיפשר להן גמישות בקביעת מחיריהן. "אני לא יודע דבר על הנהלתה של מודי'ס".

על כך אמר בנג'מין הרמלין, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ברקלי שבקליפורניה כי "מיצוב מוביל של חברה בשוק לא יכול למנוע מהנהלה גרועה מלהרוס את החברה על פני זמן. בסופו של דבר זה יפגע בחברה. בטווח הקצר אני מסכים אם באפט, אך בטווח הארוך הנהלה טובה היא דבר מתחייב".

נזכיר כי למרות דבריו אלו של באפט הוא היה זה שביקר בשנה שעברה את מנכ"לית קראפט, איירין רוזנפלד על כך שהשתלטה על יצרנית הממתקים הבריטית, קדבורי ומכרה את יצרנית הפיצות, פיצה ברנדס. "שתי העיסקאות היו טיפשיות" אמר באפט למשקיעים של ברקשייר בחודש מאי.