גם אני רוצה להיות דירקטור

רבים שואפים להתמנות כדירקטור, בגלל היוקרה, הסטטוס, ההשפעה, הקשרים, וכמובן - השכר. "גלובס" בדק כמה קשרים, מרפקים ונטוורקינג דרושים לדירקטור השאפתן, ועד כמה קשה להגשים את החלום

בעידן בו כל צעיר בוגר אוניברסיטה חושק במשרה ניהולית בכירה, מסתמן מסלול קריירה זוהר, שלכאורה עוקף את הצורך להשקיע מאמצים סיזיפיים כדי לטפס במעלה ההיררכיה הארגונית, עד להתברגות במשרה השווה. מדובר בקריירה הנחשקת של דירקטור בחברה מובילה, המציעה לנושא המשרה לא מעט כבוד, יוקרה, סטטוס, השפעה, קשרים, שכר נאה, ותחושה שהוא "נמצא במרכז העניינים" ומטביע את חותמו.

האם החקיקה, שמסלימה באופן רצוף ושיטתי את כובד האחריות האישית שבה נושא כל דירקטור, מבריחה את השואפים לתפקיד עתיר כיבודים זה? ממש לא. וההוכחה - עשרות קורסי דירקטורים שנפתחים כפטריות אחר הגשם וזוכים לביקוש של כל דיכפין ואף לרשימות המתנה. אבל איך בדיוק משיגים את "המשרה השווה" הזו? מהם תנאי הסף המקצועיים והפסיכולוגיים? איזה שכר מצפה לדירקטור להוט שמחליט לעשות מהתפקיד הזה פרנסה ולתזז מישיבת דירקטוריון אחת לשנייה? ומה נדרש מדירקטור לעשות כדי להבטיח את כהונתו הבאה?

על שאלות אלו ורבות אחרות משיבים פרופסור יוסף גרוס, המנהל האקדמי של התכנית להכשרת דירקטורים בלה"ב, הפקולטה לניהול אוניברסיטת תל אביב; ודירקטורים "משופשפים" שיודעים היטב את התורה: יפה ויגודסקי, דירקטורית בחברת חשמל, ברשת עמל, במרכז סוזן דלאל ובבלט הישראלי; אמנון נויבך, דירקטור בלאומי קראד, בביטוח ישיר ובגלובליקום; וחלי פרידמן, דירקטורית בתדמור, שגם מנהלת את יה"ל - ארגון המתמחה בקידום נשים למשרות ניהול בכירות.

איך משיגים מינוי למשרת דירקטור?

בחברה פרטית:

"קשרים והיכרות אישית עם בעלי השליטה הם תנאי סף"

גרוס: "אני כל הזמן מקבל פניות מאנשים שכמהים לכהן כדירקטורים: מאנשים שמסיימים קורס דירקטורים, מאנשים שהשתחררו מהצבא בתפקיד בכיר, וגם מפנסיונרים של מוסדות פיננסיים. האמירה שאני שומע היא: 'אני רוצה תפקיד כדירקטור בחברה מובילה ואני מבקש שתמליץ עליי'. באותה נשימה אני שומע גם את שאלת ההמשך: 'איך אני מתמנה?'.

מה אתה עונה להם?

"ההמלצה המרכזית שלי היא לתור אחר חברות פרטיות שעומדות לצאת להנפקה. אני גם מציע לאתר חברים שעומדים לסיים את כהונתם כדירקטורים. עצה אחרת היא להתעניין ולשאול אנשים שקרובים לנושא ההנפקות כמו רו"ח, עו"ד, חתמים או נושאי משרה, ולהציע להם את מועמדותך. אני יודע שיש גם אנשים שפונים לטייקונים עצמם, מבלי להכיר אותם, ומציגים את מועמדותם. אני מניח שמסמכי קו"ח הללו מועברים לגורם המתאים בקבוצה, שמתייק אותם לשעת הצורך. אגב, היא מגיעה".

מהם תנאי הסף?

"מה שנדרש הוא קשרים והיכרות אישית עם בעלי השליטה. זהו תנאי סף כדי להתמנות, אבל לא תנאי מספק. דח"צים נדרשים עפ"י החוק גם להכשרות חשבונאיות ומקצועיות. דירקטורים בקטיגוריות אחרות לא מחויבים בהכשרות הללו, אך עפ"י תקנה חדשה יחסית, הם יצטרכו להצהיר שיש להם זמן וכישורים לכהן בדירקטוריון".

מהו האימפקט של מיתוג אישי?

"יש לכך השפעה גדולה, אבל מלכתחילה לא מגיעים אנשים אלמוניים לקורס דירקטורים. אצלנו לפחות פונים ללימודים אלופי צה"ל, דיקנים של בתי"ס למנע"ס, מנכ"לי בתי-חולים, עו"ד שכיהנו כפרקליטי מחוז, אנשי מערכת הביטחון לפני פרישה, ומנכ"לים של חברות גדולות, שרוצים להבטיח לעצמם כהונת דירקטור לאחר שיפרשו".

מנכ"לים מנוסים צריכים קורס?

"הם באים ללמוד גם כדי למקסם את הגנות שלהם לנוכח החוקים החדשים שמשיתים על הדירקטורים יותר ויותר אחריות אישית, וגם כדי להעמיק או לרכוש ידע שחסר להם".

בחברה ממשלתית:

"המינויים פוליטיים - גם אם אתה מקושר, אתה לא בן יחיד"

פרידמן: "מומלץ להיכנס לאתר של רשות החברות ולבדוק באלו דירקטוריונים עומדים להתפנות מקומות. אמנם הנתון הזה אינו מופיע שם בצורה מפורשת, אבל לצד כל חברה מופיע המספר המקסימלי של דירקטורים שרשאים לכהן בה. אם, למשל, בחברה מסוימת רשום '10', ובפועל מכהנים בה 7 דירקטורים, אתה למד שיש שם 3 מקומות פנויים. אם יש לך הכשרה אקדמית (תנאי סף קשיח בחברה ממשלתית), אתה יכול להגיש מועמדות על-ידי הורדת טופס באתר, מילוי הפרטים האישיים וצירוף תעודות וממליצים".

שגר ושכח?

"ממש לא. דירקטורים בחברות ממשלתיות הם מינויים פוליטיים - גם אם אתה מקושר, אתה לא בן יחיד וקרוב לוודאי שתיכנס לרשימת המתנה ארוכה. המשמעות היא, שאתה צריך להצטייד במרפקים ובקשרים, קרי להתקשר לאותו משרד ולוודא שהטופס הגיע, לתזכר, להפעיל ידידים וחברים, להגיע אל עוזר השר ולדבר איתו, ליצור איתו בונדינג".

בחברה ציבורית:

"טבעי ולגיטימי לקחת דח"צים דרך מקורבים שלא ייצרו 'רעש'"

פרידמן: "כאן צריך להגיש מועמדות לבעלי השליטה, למנכ"ל או ליו"ר הדירקטוריון. אבל, בינינו, למה שנוחי דנקנר, למשל, כבעל שליטה ייקח אותי? באופן טבעי ולגיטימי הוא צריך יותר את ה'יסמנים': הדודה, הסבתא, האחות או הדח"צים שיגיעו אליו דרך חברים ומקורבים וייצרו לו מינימום 'רעש'. קרי, מינוי דירקטורים בחברה ציבורית עובד על רשת של קשרים. זוהי המציאות וככה זה עובד. כל עוד זה מתבצע במנהל תקין ועובר את כל הוועדות - יגיעו אל הדירקטוריון מועמדים ראויים. אבל, אם אתה דירקטור ראוי ואין לך קשרים, תגלה שהכישורים והידע המדהימים שלך לא מספיקים. המסקנה: אם אתה רוצה להיות שם, אתה חייב להיות בנטוורק הנכון - להתאמץ, לזוז, לעשות משהו, לייסד משהו".

מה יעשה אדם ללא קשרים?

"הוא יצטרך לעבוד חזק על המיתוג האישי. אני גם ממליצה לפנות לפעילות התנדבותית כי אם אתה, למשל, מפעיל עמותה או מתנדב בכיר בעמותה שעוסקת בנוער במצוקה, אתה בהגדרה מתקרב למוקדי שליטה וכוח".

איך משמרים משרת דירקטור?

מיתוג אישי

"אם תמתג עצמך כמקצוען, דירקטורים שיושבים איתך ימליצו עליך הלאה"

כהונה של דירקטור חיצוני מוגבלת לשלוש שנים. קיימת אופציית הארכה לכהונה של שלוש שנים נוספות, ובחקיקה יש היום כוונה להאריך גם את הקדנציה השנייה לשלוש שנים נוספות, כך שדירקטור חיצוני יוכל לכהן תשע שנים בסך הכול. כיצד כדאי לו לפעול כדי להבטיח לעצמו קדנציות נוספות?

גרוס: "הטיפ המרכזי שיש לי הוא להקפיד כל הזמן להתעדכן בידע מקצועי ולעקוב בצורה הדוקה אחר התפתחויות בחקיקה. המשמעות היא שהוא יידרש להשתתף בהשתלמויות של קורסים מקצועיים ולעבור השתלמויות המשך. מעבר להגנות שידע כזה יכול לספק, הוא גם בסופו של יום ימתג אותך כמקצוען: כשאתה יודע לשאול את השאלות הנכונות בדירקטוריון, כשאתה יודע לדרוש את האינפורמציה המדויקת, כשאתה מכיר את כל הדקויות של הביזנס, כשאת טורח ליזום פגישות עם המבקר הפנימי או עם החשב ולפתוח איתם נושאים ראויים - אתה מייצר דימוי של איש מקצוע רציני. דירקטורים שיושבים איתך בדירקטוריון ומכהנים בדירקטוריונים נוספים יכירו אותך ככזה, וימליצו עליך הלאה גם בדירקטוריונים של פירמות אחרות".

השתלבות בוועדה

"ההשתלבות כיו"ר באחת הוועדות תאפשר לך להביא לידי ביטוי את הסגולות שלך"

פרידמן: "ההמלצה שלי היא למפות, לפני הכול, את הידע המקצועי החסר (משפטי, חשבונאי או עסקי-ניהולי), וללכת ללמוד קורס או השתלמות מקצועית שתענה על פערי הידע הללו. בנוסף, למרות ההשקעה, כדאי מאוד להיות פעיל ולבקש להשתלב כיו"ר באחת הוועדות (ביקורת, אתיקה, כספים) בדירקטוריון, ושם להביא לידי ביטוי את הסגולות התרומיות שלך, את קשריך מסביבות עבודה קודמות ואת עולם התוכן ממנו באת, למשל, אם היית עו"ד מבריק תביא את הערכים המוספים שלך כמשפטן לישיבות".

ישנם דירקטורים פסיביים שכהונתם תוארך רק כי הם "נוחים לבריות".

"נכון. לעתים מאריכים לדירקטור פסיבי את הכהונה כי בעל השליטה או ההנהלה רוצים 'עציץ' שישב שם בשקט".

אז הורדת פרופיל מושכלת תעשה תסייע לדירקטור לשמור על כסאו?

"בהחלט ישנם מצבים שבהם כדאי להפעיל אינטליגנציה רגשית ולהוריד פרופיל. אני ממליצה לעשות זאת בכל סערה פנים ארגונית במסגרתה הדירקטור לא יודע את הנתונים עד הסוף. זוהי, למשל, אינדיקציה טובה להישאר שקטים, לא להתלהם, לא לכרות בריתות פוליטיות לכיוון כזה או אחר".

שליטה בנושאים החשובים

"להפנים שיש נושאים עליהם אתה לא יכול לומר בדירקטוריון: 'אני לא מבין'"

ויגודסקי: "יש דירקטורים שחושבים כי פסיביות תקנה להם תעודת ביטוח ותבטיח להם את הכהונה הבאה, והם ינסו בכל מחיר שלא להיות 'טראבל מייקרס' או אנטגוניסטיים, גם מול ההנהלה וגם בתוך הדירקטוריון.

"בעיניי זוהי שגיאה גסה, הרי מלכתחילה רוצים אותך שם כאיש מקצוע, רוצים לשמוע את ה-Say שלך, על אחת כמה וכמה אם יש לך תפקיד בתוך ועדה. בעיניי, הדרך הטובה ביותר לשרידות עבור דירקטור חדש תהיה דווקא להתנהל 'כמו תלמיד', ללכת עם סטייט אוף מיינד כזה של 'באתי ללמוד'.

"המשמעות היא שלפני הישיבה הראשונה אתה מבקש את המאזנים של השנתיים האחרונות, אתה מסמן רשימת שאלות לסוגיות סתומות שלא מובנות לך, ואתה יוזם את הפגישה הראשונה עם יו"ר הדירקטוריון ואת השנייה עם המנכ"ל.

"עוד משהו, דירקטור חייב להפנים את התובנה שישנם נושאים מהותיים (הכספיים והכלכליים), שעליהם אתה לא יכול לומר בישיבת דירקטוריון: 'אני לא מבין בזה' או 'זה לא הצד החזק שלי' או 'אשאיר את זה לוועדת הכספים'.

"ישנם דירקטורים חדשים שברגע שבישיבה מועלה, למשל, נושא כמו הנפקות אג"ח, הם בוהים באוויר כי הם לא מתמצאים בנושא. פערי ידע בתחומים הללו הם מצב בלתי אפשרי מבחינת דירקטור, והוא עלול לפגוע בהארכת הקדנציה שלו. הוא חייב ללכת להשלים את החסכים הללו בהשכלה".

אילו תכונות נדרשות מדירקטור?

אסרטיביות

"עמוד שדרה, גמישות מחשבתית, אינטליגנציה רגשית ושכל ישר"

ויגודסקי: "נודה על האמת, במרחב הזה שבין הנהלה לדירקטוריון קיימת מתיחות מובנית ואינטרסים שלא תמיד הולכים יד ביד. ועל-כן, עוד לפני הכישורים הפסיכולוגיים הרכים, דירקטור חייב להיות מצויד בידע מקצועי מעמיק ורחב כדי לא להיסחף ימינה או שמאלה (לקוטב של ההנהלה או לזה של הדירקטוריון) בלי להבין למה זה קרה לו. אשר ליכולות הפסיכולוגיות. בעיניי אסרטיביות, עמוד שדרה וקומונסנס הן התכונות הכי נחוצות. בסופו של יום, דירקטור צריך לנווט בין הנהלה פעילה שחיה את היומיום העסקי לבין הגוף שמגבש מדיניות ובקרה ומבקש להגן על עצמו בהיבט של אחריות וחוק. בתווך הזה נדרשת הרבה גמישות מחשבתית, אינטליגנציה רגשית ושכל ישר".

ביטחון עצמי

"אדם בטוח בעצמו, שפוליטיקה ארגונית לא זרה לו ולא מבהילה אותו"

פרידמן: "דירקטור לא יכול להיות סוציומט והוא לא יכול להיות יותר מדי אינדיבידואליסט. מדובר באדם שבהגדרה מכהן במקום שיש בו פוליטיקה פנימית ומאבקי כוחות. לא פעם קורה שמטרות הארגון והיעדים העסקיים שלו לא עולים בקנה אחד עם האינטרס של בעל השליטה והדירקטורים שמקורבים אליהם, והרבה פעמים יש ניגודי עניינים. זוהי במה אולטימטיבית למאבקי אגו ויוקרה. על-כן, אם אתה נמצא בבורד אתה חייב להיות אדם בטוח בעצמו, אדם שפוליטיקה ארגונית לא זרה לו ולא מבהילה אותו. בגלל החשיפה לכוחות שסוחבים לכיוונים שונים, דירקטור חייב גם להיות אדם עם כלי תקשורת מעולים, אדם שמסוגל להיכנס לראש של האחר, לשאת ולתת, לייצר יחסי גומלין, ולייצר בונדינג".

היגיון

"לא לקבל כל דבר בבחינת 'ראה וקדש', אבל גם לא להילחם בהנהלה טובה"

נויבך: "אומרים על בן-גוריון שהייתה לו חבורה של חסידים שהלכו אחריו בעיניים עצומות, ומספרים על זלמן ארן (אחד החסידים הללו) שהיה פוקח מדי פעם את עיניו וחוזר לעצום אותן. כששאלו אותו לפשר הדבר הוא אמר: 'אני בוטח בו, אבל אני רוצה לוודא מדי פעם שבן-גוריון יודע לאן הוא הולך'. הסיפור הזה משקף בעיניי את התכונות הנחוצות מדירקטור: היכולת להפעיל שיקול דעת, להטיל ספק, לחשוב ולהתנהל בצורה מאוזנת לא-קיצונית. מצד אחד לא לקבל כל דבר בבחינת 'ראה וקדש', ומצד שני לא להילחם בהנהלה טובה בהנחה שהיא פועלת נכון. מחד לא להיות פשרן, ומאידך לא להיות דווקני, לא להיות פסיבי מדי ולא ללקות באקטיביזם מיליטנטי. מה זה בעצם אומר? שדירקטור מוכרח כל הזמן לחשוב ולהפעיל שיקול דעת ולהחליט איפה לבקר ואיפה לתמוך".

בכמה דירקטוריונים ניתן לכהן ועדיין להיות אפקטיבי?

גם חמישה זה הרבה

"גם דירקטור מיומן המכהן בעשרה דירקטוריונים במקביל, יתקשה לתפקד באפקטיביות"

ישנם אנשים שמכהנים ב-20 דירקטוריונים, מנתרים מישיבה לישיבה ומוועדה לוועדה ועושים מהתפקיד קריירה ראשית. החוק אמנם לא קובע מספר מקסימלי של דירקטוריונים בהם ניתן לכהן במקביל, אבל על כמה חתונות דירקטור יכול לרקוד במקביל ועדיין להיות אפקטיבי?

פרידמן: "אם אתה באמת רוצה לתרום כדירקטור, לקדם, להיות מעורב, להכיר את הקרביים של הביזנס, הרי שתפסת מרובה לא תפסת. אם אתה מכהן כמנכ"ל בשגרת יומך ובמקביל מכהן בחמישה דירקטוריונים בו-זמנית, הסיכוי שתתרום ותביא את הערך המוסף שלך נמוך. גם אם מדובר באנשים מיומנים שזוהי עבודתם היחידה והם מכהנים בעשרה דירקטוריונים במקביל, אני מתקשה לראות אותם מתפקדים באפקטיביות. בתפקיד הזה 'בשביל כבוד צריך לעבוד'. העבודה של דירקטור כרוכה בלמידה, באחריות, בפיתוח בקרה, בגיבוש אסטרטגיה, ישיבות דירקטוריון יכולות להתארך גם לחמש שעות ויותר, אם אתה חבר בוועדות אם אתה עושה את מלאכתך נאמנה ומתייעץ עם גורמים מקצועיים, אם אתה קורא את ערימות הניירת שנחוצות כדי להגיע מוכן לדיון, לא תצליח לבצע מלאכתך נאמנה ולו רק מההיבט של מגבלת הזמן".

שבעה עד שמונה

"אם זו פרנסה יחידה, ובהנחה שהישיבות מתקיימות אחת לרבעון"

נויבך: "להערכתי, מנכ"ל בחברה מובילה גדולה (פול טיים ג'וב) לא יכול לכהן כדירקטור ביותר מדירקטוריון אחד, כי הוא פשוט לא יהיה אפקטיבי. לעומת זאת, דירקטור שזוהי פרנסתו היחידה, אדם שעשה מזה מקצוע, יכול לכהן בין שבע לשמונה דירקטוריונים שבהם הישיבות מתקיימות אחת לרבעון".

ארבע חברות גג

"בחברות תובעניות כמו בנקים וביטוח, זהו הגג המקסימלי"

ויגודסקי: "קשה לכמת. תלוי מאוד מה הדירקטור עושה ביתר זמנו. בחברות תובעניות כמו בנקים וביטוח, הגג המקסימלי של כהונת דירקטור בו-זמנית עומד על כארבע חברות. מעבר לכך יהיה לו קשה מאוד להכיל את כמות החומרים. בחברות קטנות יותר, שמאופיינות במיעוט ישיבות דירקטוריון בשנה, המספר יכול להיות גבוה יותר".

עד שלוש חברות

"דירקטור בבנק, שמתכנס פעם בחודש ולעתים יותר, לא יכול לכהן ביותר חברות"

גרוס: "דירקטור בבנק, שמתכנס פעם בחודש ולעתים יותר מפעם בחודש, לא יכול לכהן ביותר משתיים עד שלוש חברות, במיוחד היום כשהאחריות האישית שמועמסת עליו הופכת ליותר ויותר גדולה".

עד כמה נדרש קורס דירקטורים לצורך מינוי?

לא מעניק מיומנות

"הוא יאפשר לקבל ידע, אבל הוא לא יעניק את היכולת לקבל החלטות נבונות"

נויבך: "הפריחה שקיימת היום בקורסי דירקטורים יושבת על פרדיגמה שגויה. אנשים חושבים בטעות שלהיות דירקטור פירושו עבודה עתירת כיבודים ונטולת מאמץ. זה ממש לא נכון. מעבר לכובד האחריות האישית שהרגולטור הטיל עליו, דירקטור נדרש לפעמים לעמוד בדילמות מאוד לא פשוטות, בעיקר בעסקאות של בעלי עניין. כשלעצמי, מעולם לא למדתי בקורס דירקטורים ואיני מאמין שקורס מזורז בן 10 מפגשים יוכל ללמד אדם חסר ניסיון ניהולי-עסקי לקרוא דוחות כספיים כדבעי. אשר להכשרה המקצועית, ההמלצה שלי היא ללכת ללמוד באופן רציני תואר שני במנע"ס ולקחת השתלמויות נוספות בדיני חברות ובממשל תאגידי. עוד משהו. קורסי דירקטורים יאפשרו לדירקטור לעתיד לקבל ידע, אבל הם לא יעניקו לו את הרגישויות הדקות ואת המיומנות לקבל החלטות נבונות - יכולות שנקנות רק דרך עבודה ניהולית בשטח".

יכול דווקא להזיק

"מרוב ש'מלעיטים' אותך בחוקים, אתה עלול להפוך לדירקטור משותק מפחד"

ויגודסקי: "קורסי דירקטורים לא יכולים לצייד אותך בשכל ישר. הם נותנים לך כלים רציונליים בסיסיים כמו ידע משפטי, אבל הם לא מעצבים אותך כדירקטור ולפעמים הם אפילו עלולים להזיק. מרוב ש'מלעיטים' אותך בחוקים, אתה עלול להפוך לדירקטור משותק מפחד. לדעתי, ההכשרה הכי חשובה היא ניסיון בעולמות של ניהול עסקי בפועל. גם בוגר מנהל עסקים עם ציונים גבוהים לא יכול להפוך לדירקטור מוצלח ללא חיכוך אמיתי עם העולם העסקי".

נשים ודירקטוריונים הולכים יחד?

בחברות ממשלתיות כן

"בחברות ציבוריות אין חקיקה בנושא, ואחוז הנשים המכהנות עומד על 15% בלבד"

בימים אלה נדון בכנסת תיקון לחוק החברות שעוסק, בין היתר, בהצעת החוק שיזמה רו"ח איריס שטרק, לקביעת מכסות לנשים בדירקטוריונים. העברת החוק בקריאה ראשונה מהווה צעד משמעותי בו, למעשה, באה לידי ביטוי ההכרה בבעייתיות הקיימת בהרכב הדירקטוריונים בחברות ציבוריות, שנשלטים ברובם ע"י גברים המקורבים בעלי השליטה.

פרידמן: "בחברות הממשלתיות קיימת חובה ייצוג הולם לנשים, ואכן כרגע אחוז הנשים המכהנות עומד על 43%. לעומת זאת, בחברות ציבוריות אין חקיקה בנושא ייצוג הולם, ואחוז הנשים המכהנות עומד על 15% בלבד. זה קורה ממספר סיבות: גברים נוטים לייצר נטרווקינג, יש להם יותר ביטחון להגיש מועמדות ולנצל קשרים. נשים, לעומתם, מלכתחילה נמצאות פחות במוקדי הכוח, הן פחות מודעות לעוצמות שלהן, והן גם לא ממש הפנימו את הרעיון של לרתום קשרים לטובתן האישית".