צוואר הבקבוק של מד נאוטילוס

לאחרונה פורסם כי הממונה על ההגבלים העסקיים שוקלת להכריז על הכבל התת-ימי מד נאוטילוס כעל מונופול. על-פי ההודעה לציבור של רשות ההגבלים העסקיים, מפעילים בינלאומיים, ספקי אינטרנט ולקוחות עסקיים שונים, הזקוקים לגישה לרשתות בינלאומיות, יכולים לקבל גישה כזו דרך רשת הסיבים האופטיים של מד נאוטילוס, או לחלופין באמצעות תשתית לוויינית. אולם, בדיקת רשות ההגבלים העסקיים מצאה כי החיבור הלווייני הוא נחות מבחינת טיב השירות, וקיים פער משמעותי במחיר השירות, כך שלכאורה החיבור הלווייני איננו מהווה תחליף סביר לסיבים האופטיים התת-ימיים של מד.

אם אכן כך הם פני הדברים, הנה לנו עוד שוק מעניין שבו קיים רק ספק אחד (או כמעט יחיד) של תשתית גישה בשוק הרלוונטי. אגב, כלל ידוע הוא שאם לפירמה יותר מ-50% משוק רלוונטי כלשהו, הרי שהיא בעל מונופולין, גם בלי צורך בהכרזה ברוח זו מצד הממונה. ההכרזה, מבחינה זו, היא דקלרטיבית: היא רק מסייעת למי שרוצה לתקוף את בעל המונופולין להוכיח כי אכן מדובר בבעל מונופולין.

המשמעות של היות מד בעל מונופולין היא, בין היתר, שאסור לה לסרב סירוב בלתי סביר לתת גישה לכבל שלה, ואסור לה לנצל לרעה את מעמדה באופן העלול לפגוע בתחרות או בציבור. בין היתר, החוק קובע כי אסור למד, כבעל מונופולין, להפלות בין לקוחותיה, באופן שנותן יתרון תחרותי בלתי הוגן ללקוח אחד על פני השני. ניצול לרעה כולל גם גביית מחירים בלתי הוגנים בגין הגישה. אם מדובר בבעל מונופולין, הממונה גם יכול/ה לתת לו הוראות שיש בהן כדי לתקן חשש לפגיעה בתחרות או בציבור.

כבלים מתחרים

מה שיוכל לרסן את כוחה של מד להעלות מחירים, או לפגוע בלקוחותיה בצורה אחרת, הוא הקמת כבלים תת-ימיים מתחרים. כפי שפורסם, בזק בינלאומי מניחה כבל כזה, וגם הוט שוקלת זאת. לכשיהיה לבזק בינלאומי כבל תת-ימי משלה, אם הוא בבעלותה המלאה, היא תוכל לקבל גישה אליו, הלכה למעשה, במחירי עלות. זה ייתן לה יתרון תחרותי על ספקי התקשורת הבינלאומיים וספקי האינטרנט המתחרים. ככל שבניית כבל חדש על ידי בזק בינלאומי תהווה יצירת "יש מאין" בלי רכישה של חברות אחרות, או מיזמים עם חברות אחרות, לא יהיה מדובר בהסדר או במיזוג שדיני ההגבלים העסקיים יכולים להתערב בהם. גם לא ברור אם יש צורך בהתערבות כזו. ככלות הכול, יהיה מדובר בתופעה ברוכה, של אינטגרציה אנכית, תוך ביטול מרווחים כפולים, ויצירת תחרות לכבל של מד.

תלוי בקיבולת

הספרות הכלכלית מנבאת כי בזק בינלאומי, משיהיה לה כבל משלה, עם קיבולת העולה משמעותית על צרכיה היא, ובהנחה שאין קרטל (סמוי או גלוי) בשוק הגישה, תרצה להתחרות בצורה עזה עם מד על חסדי לקוחות אחרים, לרבות ספקי אינטרנט ותקשורת בינלאומית מתחרים. על אף שהכבל של בזק בינלאומי לכאורה ירצה לתת יתרון תחרותי לבזק בינלאומי על פני מתחרות שלה, התחרות עם מד תהיה עזה מדי, והכבל יתפתה לתת למתחרי בזק בינלאומי מחירים תחרותיים, על מנת "לחטוף" אותם למד נאוטילוס.

אם, לעומת זאת, הקיבולת של הכבל של בזק בינלאומי תספיק רק, או בעיקר, לטיפול בתנועה של בזק בינלאומי, תרומתו של הכבל החדש לתחרות תהיה קטנה. אמנם העלויות השוליות של בזק בינלאומי עדיין יקטנו, ובכך יהיה כדי ללחוץ להורדת מחירים על-ידי בזק בינלאומי ומתחרותיה גם יחד. אולם, עדיין מעמדה של מד מול לקוחותיה האחרים יישמר, הם ייאלצו לשלם לה תעריפים גבוהים, ובזק בינלאומי עלולה "ליישר קו" עם המחירים הגבוהים שמתחריה נאלצים לגבות.

* הכותב הוא מומחה להגבלים עסקיים, מהפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל-אביב.