הערכות: עיני יסכם על הוזלה נוספת במחירי המים והדלק

האיום בשביתה מתפוגג: עופר עיני על סף סיכום עם משרד האוצר על הקלות מסים נוספות ■ ההסתדרות הסכימה לקבל את הקיצוץ הרוחבי בסך 1% ■ תוקם ועדה לבחינת מחירי הדירות

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לא התנגד לקיצוץ בתקציב משרדי הממשלה, למרות שהוא כולל את משרד הבריאות - אחד המשרדים שעיני ציין במפורש ככאלה שלא יעלה על הדעת לקצץ בהם. בהסתדרות מסבירים, כי עד לפני שבוע דובר על קיצוץ של 2%, ואילו כעת אושר קיצוץ של 1% בלבד שלא יחול על משרדי החינוך, הרווחה והביטחון.

ההסכמה של עיני לקיצוץ נובעת מהתקדמות משמעותית שחלה בשיחות שהוא מנהל מול משרד האוצר, בנושא ההתייקרויות במשק והעלאת שכר המינימום. לפי הערכות, ייתכן שהודעה בדבר הסכמה משותפת תפורסם עוד הערב (א').

מקצה שיפורים

באוצר צפויים להודיע על הפחתה נוספת במחיר המים ועל הקמת ועדה לבחינת מבנה תאגידי המים; על ביטול המס הנוסף על הדלק שתוכנן לינואר 2012; ועל הקמת ועדה לבחינת עליית מחירי הדיור, שתבחן בין היתר תוספת של עובדים זרים לענף הבניין. הצדדים צפויים להסכים גם על הגדלת מספר העובדים במגזר הציבורי שייהנו מהעלאת שכר המינימום.

ההסתדרות אמנם הכריזה על סכסוך עבודה לפני כשבוע וחצי, אך הסכסוך לא אושר בפועל. עיני החליט להקפיא את אישור הסכסוך לאחר הצגת תוכנית ההקלות של ראש הממשלה בנימין נתניהו - תוכנית שהוציאה את האוויר מהמאבק שעיני ניסה להוביל.

בשיחות סגורות הודה עיני, כי בתוכנית של נתניהו אין בשורה של ממש - למעט הנחה בתחבורה הציבורית בפריפריה. אולם, הוא העדיף לרשום הישגים נוספים באמצעות הידברות, ולא באמצעות מאבק שממילא דעך.

בסביבתו של עיני מבקשים לבחון את הדברים בפרופורציות הנכונות: עד להתערבות של עיני, הם אומרים, רה"מ לא דיבר על שום הקלות, למעט "בחינת האפשרות" להוזיל את מחיר הדלק. עם ההכרזה על סכסוך העבודה, נתניהו דיבר כבר על הפחתה במחיר המים, על העלאת שכר המינימום ועל סבסוד נוסף לתחבורה הציבורית.

גם גורמים ממשלתיים מדברים על כך שנתניהו ידע שיצטרך לבצע "מקצה שיפורים" לאחר הצגת תוכניתו, ואילו היום נראה כי הצדדים קרובים מתמיד להודיע על סיכום משותף.