פרקליטי קצב יבקשו להסתפק במאסר על-תנאי

(עדכון) - ההגנה תבקש מחר הרשעה ללא ענישה, התביעה תדרוש מאסר בפועל לתקופה ממושכת ■ הסנגורים לא יביאו עדי אופי שיעידו לטובת הנשיא לשעבר בטיעונים לעונש

סנגוריו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, יבקשו מחר (ג') מבית המשפט המחוזי בתל-אביב להסתפק בעונש של מאסר על-תנאי בלבד, ולא לגזור עליו מאסר בפועל.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות דיון שקיימו אמש (א') 3 הסנגורים, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא, עם קצב עצמו, הוחלט לבקש מבית המשפט להימנע מלשלוח את הנשיא לשעבר לכלא ולבקש הרשעה ללא ענישה - ולכל היותר להטיל מאסר על-תנאי.

מחר יתקיים בבית המשפט המחוזי שלב הטיעונים לעונש במשפטו של קצב, לאחר שהכרעת הדין, שבה הורשע קצב בכל סעיפי האישום נגדו, ניתנה לפני כחודש וחצי.

עו"ד לביא, מסנגוריו של קצב, הודיע הבוקר (ב') כי אין בכוונתה של ההגנה להביא עדי אופי שיעידו לטובתו של קצב. לא ברור עדיין אם קצב עצמו יבחר לנצל את זכות המילה האחרונה, השמורה לנאשם בתום הדיון בטיעונים לעונש - או שיימנע מלשאת דברים בפני השופטים.

גם הפרקליטות, המיוצגת בידי עו"ד רונית עמיאל, נסים מירום ומיטל אילן, אינה מתכוונת להביא עדים מטעמה בשלב הטיעונים לעונש. עם זאת, חלק מטיעוני התביעה יוקדשו לתיאור מידת הפגיעה והנזק שנגרם למתלוננות בעקבות עבירות המין שביצע בהן קצב.

כפי שנחשף ב"גלובס", במסגרת זו מתכוונת הפרקליטות להגיש גם תסקיר קורבן שערך שירות המבחן בעניינה של הנפגעת העיקרית, א' ממשרד התיירות, שקצב ביצע בה שני מעשי אונס נוסף על מעשה מגונה בכוח.

הפרקליטות מתכוונת לדרוש מאסר בפועל לתקופה ממושכת, אך לא ברור אם תנקוב במספר שנים מסוים או תותיר את ההחלטה לבית המשפט.

תפורסם תמצית הדיון

עוד נקבע היום כי בתום הדיון מחר יפרסמו שופטי בית המשפט המחוזי, ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח, תמצית של טיעוני התביעה וההגנה לעניין העונש, אך לא ברור כמה זמן יחלוף משעת תום הדיון עד פרסום התמצית.

החלטה זו ניתנה על-ידי בית המשפט העליון, בעקבות ערעור שהגישו כתבי משפט מ"גלובס" ומכלי תקשורת נוספים על החלטת בית המשפט המחוזי לקיים את הטיעונים לעונש בדלתיים סגורות.

בתום הדיון שהתקיים בערעור בעניין זה הבוקר, הודיעו שופטי העליון כי "הושגה הבנה, ולפיה הדיון ייערך אכן בדלתיים סגורות. עם זאת, בסופו של יום הדיון, ובהנחה שהדיון יסתיים מחר, יפרסם בית המשפט המחוזי תמצית שתיערך על-ידו של הטיעונים, הן של התביעה והן של הסנגוריה. בהמשך יוכל, כמובן, בית המשפט לשקול פרסום של פרוטוקול הדיון של הטיעונים לעונש, בדומה למתווה שעל-פיו פעל לגבי פרסום הפרוטוקול של ההליך כולו".

נציגת הפרקליטות, עו"ד תמי בורנשטיין מהמחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה, טענה כי התביעה מסכימה לפתיחת דלתיים חלקית בטיעונים לעונש, כך שרק הפרק בטיעון העוסק במתלוננות ובפגיעה בהן יתקיים בדלתיים סגורות.

עו"ד לביא, מצוות ההגנה של קצב, התנגד ואמר כי "מבחינה פרקטית, אין אפשרות לחלק את הטיעון, בין השאר בשל העובדה שאנחנו מתכוונים להתייחס לתסקירי הקורבן. הרבה אלמנטים קשורים למתלוננות".

לביא הוסיף כי בטיעוני ההגנה לעניין העונש תהיה התייחסות גם להיבטים משפחתיים הקשורים לקצב עצמו. על כך העירה השופטת אסתר חיות כי ההוראה בחוק בתי המשפט, המאפשרת לסגור דלתיים במשפטים העוסקים בעבירות מין, באה להגן על פרטיותן של המתלוננות - ולא על פרטיותו של הנאשם.

השופט אשר גרוניס הסכים כי "יש כל מיני התרחשויות ואנשים מתבטאים, ואי-אפשר מראש לדעת איך עניין כזה יתפתח. בתיאוריה זה יפה, אבל בפרקטיקה כל מי שמופיע בבתי משפט יודע שזה לא יכול להיות, במיוחד בתיק כזה".

גזר הדין יינתן בפומבי

בחודש דצמבר האחרון הורשע הנשיא לשעבר משה קצב בביצוע שני מעשי אונס, מעשים מגונים בכוח ובלא הסכמה, הטרדה מינית ושיבוש מהלכי משפט, בתום משפט שארך כשנה וחצי.

לפני כשבועיים, לאחר פרסום הכרעת הדין המלאה, שחלקים ממנה הושחרו כדי למנוע פגיעה בפרטיות המתלוננות, הודיע בית המשפט המחוזי, בעקבות בקשת "גלובס" וכלי תקשורת אחרים, כי הטיעונים לעונש יקוימו בדלתיים סגורות, ואולם גזר הדין יינתן בפומבי, באותה מתכונת שבה ניתנה הכרעת הדין.

לאחר מתן גזר הדין יחל בית המשפט בפרסום הדרגתי של הפרוטוקולים של העדויות שנשמעו בבית המשפט, כולל עדותו של קצב עצמו, תוך השחרת קטעים האסורים בפרסום.

עם זאת, עדויותיהן של המתלוננות, וכן של הנשים שתלונותיהן התיישנו והעידו במשפט כ"עדות שיטה", לא יפורסמו.