IDB תיירות ממשיכה לסדר: תנסה למחוק את צבר מהבורסה

המילניום השלישי, המחזיקה בצבר, סובלת מגירעון בהון העצמי ומהפסדים ■ הערכות: תימחק מהמסחר לפי שווי של 3 מיליון שקל בלבד

אי.די.בי תיירות ממשיכה לעשות סדר בחברות בנות. מדיווח שפרסמה לאחרונה המילניום השלישי, המחזיקה בחברת התיירות צבר, עולה כי אי.די.בי תיירות מתכוונת להגיש הצעת רכש למחיקת המילניום השלישי מהבורסה. ההחלטה הסופית בנושא צפויה להתקבל לאחר פרסום דוחות 2010, המתוכנן בסוף חודש מארס.

לרוב, כשבעלת שליטה מבצעת הצעת רכש למחיקת חברה מהמסחר, זה כאשר היא מחזיקה ברוב מניותיה. במקרה זה, אי.די.בי תיירות מחזיקה רק בכ-30.5% ומעוניינת לרכוש קרוב ל-70% מהמניות הנותרות. לשם כך, תצטרך אי.די.בי לרכוש את החזקות הציבור העומדות על כ-20%, וכן את המניות של חברת נועז ומשפחת הראל, המחזיקות יחד בכ-30.5% מהמניות, אשר כבר הביעו את נכונותן להיענות להצעה. כפי הנראה, שאר בעלי המניות המחזיקים ביתר המניות הם מנהלים של חברות הבנות.

למרות שמדובר בהצעת רכש לכמעט 70% ממניות החברה, העסקה צפויה להסתכם במיליוני שקלים בודדים. ביומה האחרון למסחר נסחרה מניית המילניום לפי שווי שוק של 10 מיליון שקל, אולם לפי הערכות מחיקת המניה מהמסחר תבוצע בשווי נמוך משמעותית של כ-3 מיליון שקל בלבד. כאמור, פעילותה העיקרית של המילניום השלישי הינה חברת התיירות צבר, וכן חברת העידן החדש. היא מנוהלת על ידי משה הוכמן ובראשה עומד צבי יוכמן - שמנהל ביחד עם ניר דגן את קרן סקיי, שנכנסה להשקעה בחברה לפני כחצי שנה עם הזרמת 15 מיליון דולר.

צבר פועלת בשיווק ומכירות של שירותי תיירות באמצעות כ-14 סניפים ברחבי הארץ, ואתר אינטרנט. מבנה הבעלות המבוזר של החברה, גרם לכך שהיא לא נהנתה מגב חזק, ומיתרון לגודל, שהוא קריטי בענף התיירות. אם אכן תושלם מחיקתה מהבורסה, ניתן יהיה למזגה לשאר פעילויות התיירות של הקבוצה.

לחברה פרטית קל יותר להתייעל

הרקע להצעת הרכש הינו מצבה הפיננסי הקשה של החברה, שמניותיה נמחקו מהמסחר בחודש יולי האחרון, לאחר שנסחרו במשך שנתיים ברשימת השימור. עבור אי.די.בי. תיירות, השלמת הצעת הרכש והפיכת החברה לפרטית תאפשר לה לבצע מהלכי התייעלות ושיתופי פעולה בצורה פשוטה יותר, ללא הצורך באישור בעלי המניות כנדרש בחברה ציבורית.

"הכוונה לבצע הצעת רכש נובעת, בין היתר, מהפסדיה המתמשכים של החברה וצורכי המזומנים שלה הנגזרים מכך, בפרט בחודשי החורף המתאפיינים בהאטת הפעילות, ובשל הקושי להזרים כספים לחברה לנוכח מבנה הבעלות בה, והיותן של מניותיה מחוקות ממסחר", נכתב בהודעת אי.די.בי.

הכנסות המילניום השלישי בתשעת החודשים הראשונים של 2010 הסתכמו ב-131 מיליון שקל, לעומת 133 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 4.9 מיליון שקל, לעומת הפסד של 3.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה. ב-2009 כולה הסתכם ההפסד ב-7.7 מיליון שקל, ובנוסף סובלת החברה מגירעון בהון של כ-2.3 מיליון שקל.

פעילותה של אי.די.בי תיירות מרוכזת כיום בעיקר בחברת ישראייר, וכן היא מחזיקה בדיזנהויז ובנתור. בסוף שנת 2009 השלים דנקנר עסקת בעלי עניין שבה הכניס את החברה הפרטית גנדן תיירות לקבוצה שבשליטתו תמורת 1.2 מיליון דולר. לאחר פחות משנה בוצעה העסקה עם קרן סקיי, במסגרתה גם אי.די.בי השקיעה בחברה הבת סכום של כ-30 מיליון דולר. עם ההשקעה של קרן סקיי, זרמו לאי.די.בי תיירות כ-45 מיליון דולר אשר שיפרו את מצבה הפיננסי של הקבוצה.